حجت الاسلام و المسلمین «سیدهاشم موسوی» رئیس مرکز اسلامی انگلیس در کنفرانس «وحدت امت اسلامی»، فرقه‌گرایی را از چالش‌های اصلی جهان اسلام برشمرد و از آن به‌عنوان یکی از مهمترین بحران‌های پیش روی جهان اسلام نام برد.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

موسوی در این کنفرانس که در آغازین روز هفته وحدت در مرکز اسلامی انگلیس در لندن برگزار شد، با نقل سخنانی از رهبر معظم انقلاب اسلامی که فرمودند «اکنون جهان اسلام زخمی است و افراد فاسدی که دشمنان اسلام هستند در تلاشند جهان اسلام در داخل خودش درگیر جنگ باشد»، از اینکه اکنون برخی در این دام خطرناک گرفتار شده‌اند، ابراز تاسف کرد.

رئیس مرکز اسلامی انگلیس با یادآوری تاریخچه تفکر وحدت اسلامی، به سابقه آن در شبه قاره هند اشاره کرد و گفت: منتشر شدن این عقیده در ایران و عثمانی، تلاش‌های افرادی مانند «سیدجمال‌الدین اسدآبادی» را مورد توجه قرار داد.

وی به آیات قرآن بویژه در مفهوم «تمسک به حبل‌الله» را یادآور شد و گفت: براساس آیات قرآن، تفرقه بین مسلمین موجب شکست و از بین رفتن عزّت آنها خواهد شد.
وی افزود: وحدت موضوعی نیست که یک شبه بتوان به آن دست یافت.

حجت‌الاسلام والمسلمین موسوی در ادامه با بیان اینکه در زمان شیخ صدوق و شیخ مفید گفت‌وگو بین مذاهب به محترمانه‌ترین روش ادامه داشته و علما برای تدریس به مدارس سایر مکاتب اسلامی می‌رفتند، از امام رضا(ع) به عنوان یکی از پیشگامان گفت‌وگوهای علمی بین شیعه‌وسنی نام برد.

وی با یادآوری وصیت حضرت امام علی‌(ع) به فرزندانش، گفت: از دید آن حضرت، «اصلاح ذات بین»، یعنی آشتی دادن بین افراد، از نماز روزه برتر است.
رئیس مرکز اسلامی انگلیس با تاکید بر اینکه وحدت ایده‌آل بسیار دور از تصور است، خاطرنشان ساخت: خداوند از ما توقع دارد حتی با اهل کتاب مدارا کنیم. موسوی در ادامه پرسید، آیا امکان ندارد که فرقه‌های اسلامی بتوانند با احترام متقابل با یکدیگر همزیستی کنند؟

وی با یادآوری موضوع «لعن و توهین به مقدسات سایر مذاهب» گفت: حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در فتوای خود این امر را حرام اعلام کرده است. رئیس مرکز اسلامی انگلیس، از قول رهبری نقل کرد، هر کسی به مقدسات دیگران توهین کند دانسته یا نادانسته مزدور دشمن است.
وی با بیان اینکه طبق اخلاق قرآنی حتی نباید به مشرکان و کفّار فحش و ناسزا گفت، این پرسش را مطرح کرد که «چگونه است که برخی از مسلمانان به عقاید یکدیگر توهین می‌کنند؟»

موسوی در ادامه با یادآوری مواردی که برخی از علما در فرقه‌های اسلامی برخی دیگر را متهم به بی‌ایمانی کرده‌اند، بر پرهیز از تکفیر تاکید کرد و گفت: تنها ملاک ایمان، قرآن است؛ قرآن می گوید اگر کسی به شما سلام داد (اظهار اسلام کرد) به او اتهام بی‌ایمانی نزنید. (سوره نساء آیه 94) .

همچنین حجت‌الاسلام و المسلمین موسوی در جمع‌بندی نهایی، پیام این کنفرانس را «کنار گذاشتن سوء تفاهم‌ها، تمرکز روی اشتراکات، پرهیز از تکفیر و ایجاد احساس تعلق همه به یک خانواده»  اعلام کرد.

در ادامه این کنفرانس که با استقبال عموم مسلمانان اهل تسنن و تشیّع روبرو شد، سخنرانان ضمن تأکید بر اهمیت وحدت بین مسلمین، به ویژه در وضعیت خطیر کنونی، نسبت به راهکارهای عملی برای تحقق وحدت و پرهیز از درگیری‌های فرقه‌ای مطالبی را بیان کردند.
به‌دلیل اهمیت برگزاری این کنفرانس در لندن، حضرت آیت‌الله العظمی سبحانی از مراجع تقلید شیعیان، پیام تصویری را به مناسبت میلاد رسول گرامی اسلام و هفته وحدت خطاب به شرکت‌کنندگان در کنفرانس وحدت امت اسلامی ارسال کرد.
این مرجع تقلید در پیام ویدیویی خود که به زبان عربی بود، بر ضرورت تمسک به مشترکات و ترک اختلافات بین شیعه و سنی تاکید کرد.