دبیر انجمن پیشگیری و درمان چاقی ایران گفت: تغییر در شیوه زندگی و رعایت آن در درازمدت برای بسیاری از افراد امری دشوار است بنابراین زمینه را برای سوداگران فراهم می‌کند تا با عرضه کردن روش‌های سریع‌الوصول، سودجویی و افراد را جذب خود کنند.

بهترین راه‌‌های درمان چاقی کدامند؟
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

به گزارش تسنیم؛ دکتر محمد هاشمی در هفتمین کنگره ملی پیشگیری و درمان چاقی ایران درباره تعریف چاقی اظهار کرد: افزایش توده چربی بدن که غالباً منجر به افزایش وزن می‌شود را چاقی می‌‌گویند. برای تعیین چاقی و مشخص کردن اندازه توده چربی بدن روش‌های مختلف علمی وجود دارد اما ساده‌ترین روش تعیین چاقی اندازه‌گیری نمایه توده بدن است که تقریباً برای بیشتر افراد قابل تعمیم است. در این روش اندازه وزن فرد (به کیلوگرم)، بر مجذور قد او (برحسب متر) تقسیم می‌شود؛ این عدد نمایه توده بدنی BMI نامیده می‌شود وضعیت تناسب وزن بدن را تفسیر می‌کند.

وی ادامه داد: اگر BMI بین 18 تا 25 باشد، فرد وضعیت متناسب و طبیعی دارد. اعداد بین 25 تا 30 نشان‌‌دهنده اضافه وزن و بالاتر از آن درجات مختلف چاقی است. به این ترتیب که بین 30 تا 35 چاقی درجه یک، 35 تا 40 چاقی درجه دو و بالاتر از 40 چاقی درجه سه یا مفرط محسوب می‌شود. البته برخی از گروه‌‌ها نظیر ورزشکاران حرفه‌‌ای و زنان باردار از این قاعده مستثنی هستند.

هاشمی افزود: تعداد افراد چاق روز به روز در جامعه زیادتر می‌شود که بازار گسترده‌ای برای ارائه خدمات درمان چاقی فراهم می‌کند.

وی با تاکید بر اینکه پیروی از "رژیم غذایی مناسب" و "داشتن فعالیت بدنی منظم" بهترین راهکارهای درمان چاقی هستند، هشدار داد: تغییر در شیوه زندگی و رعایت آن در دراز مدت برای بسیاری از افراد امری دشوار است؛ بنابراین زمینه را برای سوداگران فراهم می‌کند تا با عرضه روش‌های سریع‌الوصول، سودجویی و افراد را جذب خود کنند؛ غافل از اینکه تمام این روش‌ها به بیراهه ختم شده و گرچه ممکن است در کوتاه مدت منجر به کاهش وزن شوند اما در طی زمان، عوارض و مشکلات ماندگاری را برای فرد ایجاد می‌‌کنند. ضمن اینکه وزن افراد دوباره افزایش پیدا می‌‌کند.

هاشمی به ارتباط بین فرهنگ مردم و شیوع چاقی اشاره و تشریح کرد: هنوز این باور که چاقی یک بیماری است و سلامتی را تهدید می‌کند در ذهن جامعه نهادینه نشده است. از دیدگاه تاریخی نیز چاقی بیشتر در بین اقشار مرفه اجتماع دیده می‌شد یعنی گروهی که از لحاظ وضعیت اقتصادی و خورد و خوراک بهتر بودند و فعالیت کمتری داشتند. به همین لحاظ چاقی به عنوان سمبلی از رفاه و سلامتی قلمداد می‌شد. هنوز هم می‌بینیم که در بین برخی از مردم، پیدایش اضافه وزن در فرد، به بهبود وضعیت معیشتی وی تعبیر می‌‌شود.

 وی افزود: وقتی از افراد در مورد آگاهی آنها از عوارض چاقی سئوال می‌شود، نهایتاً به دردهای مفاصل و کندی تحرک اشاره می‌کنند که این کم‌خطرترین عارضه چاقی است و بادی توجه داشت که بیماری‌هایی نظیر دیابت، فشار خون، بیماری‌های قلبی-عروقی، سکته‌های قلبی و مغزی، برخی از انواع سرطان‌ها، مشکلات، ریوی، کبدی، روانی، ارتوپدی و... در افراد چاق بیشتر از سایر گروه‌ها به چشم می‌خورد.

هاشمی بر اهمیت توجه به چاقی کودکان و نوجوانان تاکید و خاطرنشان کرد: ثابت شده که کودکان چاق بیشتر از سایرین در معرض ابتلا به بیماری‌‌هایی نظیر دیابت و مشکلات قلبی-عروقی هستند که این مساله نه تنها سلامت افراد بلکه سلامت کل جامعه را تهدید می‌‌کند و تبعات آن تاوان سنگینی برای کشور دارد.

دبیر انجمن پیشگیری و درمان چاقی ایران، با تاکید بر اهیمت سیاستگذاری‌‌ها در کاهش بروز چاقی تصریح کرد: مقابله با چاقی در هر جامعه‌ای باید به عنوان پیشگیری اولیه به کار برود؛ یعنی عوامل مستعد کننده چاقی حذف و از بروز اضافه وزن و چاقی جلوگیری شود؛ همچنین مقابله با چاقی مقوله‌ای چند تخصصی است و رویکرد یک جانبه برای رفع این مشکل، حتی در ابعاد فردی، محکوم به شکست است.

وی یادآور شد: هفتمین کنگره ملی پیشگیری و درمان چاقی ایران با توجه به این واقعیت، تلاش می‌‌کند تا با به‌‌کارگیری نظر ذینفعان و صاحبنظران این حوزه از وزارتخانه ها و نهادهای تاثیرگذار، گام اولیه در راستای ارائه سیاست‌‌های پیشنهادی در این زمینه را طی قطعنامه پایانی خود بردارد.