در این مقاله شما می توانید اطلاعات مناسب درباره گفتار درمانی کودک 2 و 3 ساله دریافت کنید.

گفتار درمانی کودک 2 و 3 ساله
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

گفتار درمانی کودک

این مقاله از طرف مشاورین و درمانگران مجموعه نورولند (فرزندان برتر سابق) با 15 سال سابقه درمان کودکان بدون دارو نگارش شده است. در این مقاله درباره گفتار درمانی کودک صحبت خواهد شد، ابتدا از اختلالات گفتاری و زبانی و تفاوت های آن گفته می شود سپس به معرفی اختلالات گفتاری کودکان 2 و 3 ساله می پردازیم و در نهایت گفتار درمانی کودک 2 ساله و گفتار درمانی کودک 3 ساله را به تفصیل تشریح خواهیم کرد.

مشاوره آنلاین کودک

مجموعه نورولند در نظر دارد برای رفاه حال خانواده های عزیز شهرستانی مشاوره آنلاین کودک را راه اندازی کند، این مشاوره بصورت تصویری از طریق نرم افزارهای واتس اپ و اسکایپ امکان پذیر هست.

اختلالات گفتاری و زبانی

از دیگر چالش هایی که در مسیر تشخیص و استفاده از راهکار های درمانی اختلالات گفتار و زبان مطرح است، تنوع اختلالات و علائم آن هاست. به همین جهت کارشناسان توانمند فرزندان برتر، مطالب پایه و تخصصی گفتار درمانی در این وب سایت قرار داده اند تا آگاهی خانواده ها افزایش یابد.

در صفحه مقالات گفتار درمانی کودکان می توانید تمامی مطالب مرتبط را ببینید که مطالعه آن ها خالی از لطف نیست اما قبل از هر کاری نیاز است که با اصطلاحات رایج اختلالات گفتاری و گفتار درمانی بیشتر آشنا شوید که در ادامه به چند مورد اشاره می شود، با ما همراه باشید‌.

اختلال زبان و انواع آن کدامند؟

اگرچه شما نیز ممکن است مانند بسیاری تا به کنون فکر می کردید اختلال زبان همان اختلال گفتار است اما بد نیست بدانید زمانی که کودک قادر نیست از کلمات، جملات و لحن بیانی متناسبی استفاده کند و یا حتی کاربرد درست زبان بدن را نداند، در مراودات و ارتباطات اجتماعی با چالش های جدی مواجه خواهد شد. کارشناسان در این صورت احتمال می دهند فرد مبتلا به اختلال زبان است.

در واقع در گفتار آن ها کمتر می توان جملات درست و با مفهوم‌ را شاهد بود حتی اگر جملات به تنهایی معنی دار هستند اما چینش آن ها به درستی صورت نگرفته است علاوه بر آن که لحن نامناسب و گرامر غلط بر درک مفاهیم نیز تاثیر منفی می گذارد.

اگرچه نباید فراموش کرد که این کودکان ممکن است در درک درست صحبت های دیگران نیز ضعف هایی داشته باشند. بی جهت نیست که نمی توانند ارتباط سازنده ای با دیگران حتی اطرافیان نزدیک برقرار کنند.

در بروز اختلالات زبان، عوامل اکتسابی و یا رشدی مطرح هستند. در صورتی که فرد از نظر مغزی در اثر ضربه، سکته و یا تومور صدمه ببیند گفته می شود که به شکل اکتسابی به این اختلال دچار شده است اما اکثر این گروه را کودکانی تشکیل می دهند که به صورت مادر زادی با این عارضه متولد شده اند.

گروه بندی دیگری نیز در اختلال زبانی دیده می شود که کارشناسان آن را به صورت اختلال زبان بیانی و اختلال زبان دریافتی تقسیم بندی می کنند البته هر یک، دارای تقسیم بندی های تخصصی تر نیز هستند که برای آشنایی آن ها نیاز است دیگر مقالات وب سایت را مطالعه کنید.

اختلال زبان- بیانی چیست؟

کودکان درگیر این نوع اختلال قادر نیستند افکار و مفاهیم ذهنی را به روشنی بیان کنند، بی جهت نیست که با دیگران مراوده کلامی سازنده ای ندارند.

در بسیاری از موارد کودکان درگیر به شکل ناخود آگاه از این مشکل رنج می برند و از علت ناکامی در ارتباطات کلامی آگاهی چندانی ندارند.

اختلال زبان- دریافتی چیست؟

این نوع اختلال، چالش هایی را برای افراد درگیر در زمینه دریافت و درک مکالمات ایجاد می کند به طوری که حتی قادر نیستند صحبت های معمول دیگران را متوجه شوند و عکس العمل مناسب بروز دهند.

آن ها معمولا تنها هستند و در دوست یابی شانس چندانی ندارند.

اختلال گفتار و انواع آن

اگرچه در ظاهر تفاوتی بین اختلال گفتار و زبان دیده نمی شود ولی باید بدانید که هر یک از آن ها به عنوان اختلال مستقلی با علائم و راهکار های درمانی متفاوت تقسیم بندی می شوند.

اختلال گفتار با توجه به این که اغلب در تلفظ کلمات تاثیر می گذارد تشخیص آن راحت تر است.

یکی از مشکلات رایج گفتاری در بسیاری از کودکان، تلفظ اشتباه حروفی مانند "س، ز، ر، ت" بوده که اغلب بدون نیاز به اقدامات درمانی خود به خود حل می شود اما در صورتی که با افزایش سن این قبیل مشکلات همچنان مشهود هستند و در ابعاد مختلف زندگی کودک تاثیر گذارند نیاز است که به گفتار درمانگر و پزشک مراجعه شود.

اختلالات گفتاری با توجه به این که از علل و علائم مختلفی برخوردارند هر یک را به صورت جداگانه تقسیم بندی کرده اند که در ادامه به چند نمونه از آن ها اشاره می شود:

لکنت زبان

این نوع اختلال گفتاری شیوع بالاتری در بین کودکان دارد. شاید شما نیز در نزدیکان و فامیل کودکی دیده اید که در زمان حرف زدن، علاوه بر مکث بعضی از حروف را چندین بار تکرار می کند.

معمولا افراد درگیر نسبت به شدت اختلال، علائم گفتاری متفاوتی بروز می دهند به طوری که ممکن است برخی حرکات تیک مانند غیر ارادی نیز داشته باشند که نیاز به استفاده از اقدامات درمانی جدی است.

دیس آرتریا

این نوع اختلال گفتاری زمانی به وجود می آید که به اعصاب یا عضلات، آسیب وارد شود. کودکان درگیر نه تنها از آوایی نامفهوم برخوردارند بلکه به شدن کند و با صدای آهسته حرف می زنند که ممکن است در روابط آن ها با دیگران نیز مشکلاتی جدی پدید آورد.

اختلال نوک زبانی

اختلال نوک زبانی، نوعی اختلال گفتاری است که در اثر شرایط استرس زا محیطی و یا حتی در مواردی برای جلب توجه بروز می کند.

این مشکل نسبتا رایج، اغلب بدون اقدامات درمانی برطرف می شود اما در صورت تداوم نیاز به مراجعه به متخصص گفتار درمان است.

آپراکسی

این نوع اختلال که جز بیماری های نادر شناخته می شود در اثر آسیب در مسیر ارتباطی بین مغز و عضلات، مشکلات گفتاری به کودکان درگیر تحمیل می کند.

در واقع اگرچه کودک می داند که چه می خواهد بگوید اما به علت ناتوانی، گفتار مناسبی ندارد.

گفتار درمانی کودک 2 ساله

به تمارین و فعالیت هایی که برای تشویق و یادگیری کودک به کار گرفته می شود اصطلاحا  گفتار درمانی می گویند. ما از این قسمت به بررسی هرآنچه برای گفتار درمانی کودک 2 ساله نیاز هست می پردازیم. فعالیت هایی که ذکر می شود بیشتر در پیشگیری این اختلال نقش اساسی دارند.

کودک در سن یک سال و نیم می تواند حدودا ۲۰ کلمه حرف بزند. با رسیدن به سن دو سالگی این واژگان به ۵۰ کلمه می رسد. کودک در این سنین تنها می تواند جملات دو کلمه ای بسازد و مفهوم جملات 2 کلمه ای را درک کند.

برای مثال آب بخور، بده بمن، پرتاب کن، بنداز و ...

توانایی های کودک با افزایش سن او نیز افزایش پیدا می کند. برای کودکان یک مسیر توسعه شخصی وجود دارد مسیری که در آن مشخص است یک کودک 2، 3 یا 4 ساله چه توانایی های گفتاری دارد. با انطباق توانایی های کودک خودتان با این مسیر توسعه ای می توانید به وجود اختلال در کودک پی ببرید.

اگر والدین عدم انطباقی در مسیر پیشرفت کودک خود احساس کنند، حتما بایستی برای درمان به موقع اختلال به کودک متخصص درمانگر مراجعه نمایند زیرا ممکن است از سن طلایی برای بهبود گذشته و نتیجه درمانی مطلوب حاصل نگردد.

می توانیم روش های گفتار درمانی کودک دو ساله در منزل را به ترتیب زیر بیان کنیم:

صحبت کردن با کودک براساس الگوی گفتاری مناسب

والدین در هنگام صحبت کردن با کودک بایستی از جملات ساده و قابل فهم حتی 2 کلمه ای استفاده کنند. استفاده از جملات ساده 2 کلمه ای هم باعث می شود کودک مفهوم را بهتر درک کند هم تمایل پیدا کند که همین جملات را نیز تکرار کند.

ساخت آلبوم ساده

سعی کنید یک آلبوم ساده با کودک خود بسازید. جدا از لذت ساختن یک آلبوم بصورت کاردستی کودک می تواند با آن آلبوم نیز ارتباط قلبی برقرار کند.

شما می توانید درباره این آلبوم تصاویر با کودک صحبت کنید. کودک می تواند اسم حیوانات را به خاطر سپرده و آن ها را تکرار کند.

تصاویر را دسته بندی کنید تا در ذهن کودک بهتر شکل بگیرد، مثل حیوانات، گیاهان، لباس ها، میوه ها و …

درک کلمات پرسشی توسط کودک به کمک والدین

کودک 2 ساله در شناخت جملات اخباری و سوالی دقت لازم را ندارند به همین دلیل خانواده ها باید کمک کنند تا کودک بتواند لحن و بیان جملات سوالی را تشخیص دهد.

جملات بایستی 2 کلمه ای و ساده باشند تا کودک نیز بتواند به آن ها پاسخ مناسب بدهد. با گذشت زمان می توان سوالات را سخت تر انتخاب کرد. نمونه ای از این سوالات این است. تو دختر هستی؟ تو دست داری؟

چه کودکانی نیاز به دریافت خدمات گفتار درمانی دارند؟

هر کودک از توانمندی های خاص و شاخصی برخوردار است. گفتار نیز از جمله مهارت هایی است که در هر سن باید مطابق با الگو، شواهدی از آن دیده شود.

یک سالگی سنی است که کودک با حرف زدن و استفاده از واژگان جدیدی که آموخته سعی در جلب توجه اطرافیان دارد. رفته رفته این توانایی با افزایش سن تکمیل تر می شود.

کاربرد جملات دو کلمه ای را می توان در سن ۲ سالگی شاهد بود اما با ورود به سن ۳ سالگی کودکان با دنیایی از واژگان جدید آشنا می شنوند که با مطرح کردن سوالات و حتی تعریف داستان های ذهنی تمایل به رخ کشیدن مهارت خود دارند، بی جهت نیست که همواره در حال حرف زدن دیده می شوند.

شناخت نشانه های رشد گفتاری از آن جهت مهم است که هر گونه اختلال و یا تاخیر می تواند به منزله زنگ خطر برای والدین باشد.

اگر کودکی دارید که نمی تواند واضح و روان صحبت کند که حتی نصف گفته های او را متوجه نمی شوید نیاز است که توسط متخصص درمانگر معاینه و علائم ارزیابی شوند.

گفتار درمانی کودک سه ساله

bs2

یکی از چالش هایی که در تشخیص و اقدام برای درمان موثر مشکلات گفتاری کودکان ۳ سال مطرح می شود، شناخت مهارت های طبیعی تکلم است. به همین دلیل در این مطلب از سایت فرزندان برتر قصد داریم شما را با الگو رشد گفتار طبیعی کودکان ۳ سال بیشتر آشنا کنیم تا بدانید در چه مواقعی نیاز به مراجعه به گفتار درمانگر است. البته خانواده های درگیر می توانند تمارینی را نیز در خانه انجام دهند و شاهد نتایج شگرف نیز باشند.

با توجه به اهمیت استفاده از خدمات گفتار درمانی در بهبودی کودکان در این مطلب نیز لیست مراکز شاخص گفتار درمانی را تهیه و همراه با شماره تماس ها و آدرس قرار داده ایم.

مهارت های گفتاری کودکان ۳ سال کدامند؟

از آن جهت شناخت مهارت های گفتاری در هر سنی اهمیت دارند که می تواند دید کلی درباره میزان سلامتی کودک بدهد. متاسفانه برخی از والدین به علت سهل انگاری نتوانسته اند در زمان طلایی مشکلات گفتاری کودک را شناسایی کنند و با تاخیر در استفاده از راهکارهای درمانی، امکان بهبودی را کاهش داده اند.

کودکان در ۳ سالگی با واژگان زیادی مواجه اند و دایره وسیعی از کلمات را می شناسند. اغلب مایلند درباره هر موضوعی حرف بزنند و حتی نیاز های خود را از این طریق بیان کنند.

از دیگر توانمندی های شاخص کودکان در این سن درک ارتباط اشیا و حتی داستان سرایی درباره آن هاست.

در ادامه به شاخص ترین مهارت های گفتاری و ارتباطی کودکان در سن ۳ سالگی اشاره می شود:

● استفاده از ۳ تا ۵ جمله در مکالمه های روزمره

● شناخت حروف اضافه (مانند کنار، زیر، بالا) و کاربرد درست آن ها به ویژه در زمان توصیف مکان و یا اشاره به جای خاص

● تشریح درست احساسات و هیجانات منفی خویش

● مطرح کردن بیش از ۴۰۰ سوال در روز برای برطرف کردن کنجکاوی

● روایت درست داستان ها و اتفاقات روزمره با انتخاب جملات هوشمندانه

● توصیف خیال پردازی ها و داستان های ذهنی

● یادگیری بین ۲۵۰ تا ۱۰۰۰ کلمه

● توانایی پاسخ درست به سوالات ساده و حتی بیان اسم و فامیل خویش

اگرچه سعی شد مهارت های شاخص و کلی که کودکان در ۳ سالگی به دست می آورند را اشاره کنیم اما والدین نباید نگران باشند. هر کودک متناسب با شرایط ممکن است کمی زود تر یا دیر تر توانمندی های خویش را به نمایش بگذارد.

زمانی نیاز است که به گفتار درمانگر برای مشاوره مراجعه کرد که نقص گفتاری بسیار مشهودی دیده شود. اشتباهات تلفظی کلمات، اتفاق نسبتا رایجی است که در اغلب کودکان دیده می شود و چندان جای نگرانی ندارد.

اما در صورتی که کودک جملات زیادی را بیان می کند اما به علت اشتباهات فاحش تلفظی، دیگران به سختی حتی نیمی از سخنان او را درک می کنند، ممکن است مشکلاتی وجود داشته باشد.

متخصص درمانگر تنها کسی است که می تواند در تشخیص و درمان به شما کمک کند.

والدین در گفتار درمانی کودکان ۳ سال چه نقشی دارند؟

کودکان معمولا پدر و مادر خود را به عنوان اولین الگوی گفتاری انتخاب می کنند و به تکرار سخنان آنها می پردازند.

اگر دوست دارید که در روند رشد گفتاری کودکتان با چالشی مواجه نشوید بهتر است نسبت به انتخاب کلمات، لحن و گفتار به ویژه در سنین پایینتر دقت زیادی داشته باشید.

اگرچه در حال حاضر بسیاری از والدین به علت مشغله های زندگی چندان فرصتی برای حرف زدن با کودک ندارند اما می توانند حتی از اتفاقات روزمره نیز بهره جویند و با کودک مکالمه اثربخشی ترتیب دهند.

انتخاب کتاب متناسب با سن و علاقه کودک از دیگر فعالیت های سرگرم کننده و تاثیر گذار است.

کودکان ۳ ساله علاقه وافری به حرف زدن و حتی جلب توجه دارند، والدین نیز می توانند از این فرصت طلایی استفاده کنند و با برقراری تماس چشمی به او نشان دهند که به سخنانش توجه دارند.

این اتفاق علاوه بر این که به رشد بهتر مهارت های گفتاری کودک منجر می شود می تواند به تربیت کودک با اعتماد به نفس نیز بیانجامد.

یکی دیگر از راهکار های شگرف که می تواند در روند بهبودی مشکلات گفتاری کودکان تاثیر زیادی داشته باشد، مطرح کردن سوالاتی ساده است که کودک ترغیب شود درباره آن ها پاسخ دهد.

نیاز نیست که حتما موضوعی چالشی انتخاب شود، اتفاقات روزمره نیز می توانند انتخاب مناسبی باشند.

اگر کودک همراهی نمی کند می توانید نخست سوالات ساده با پاسخ های کوتاه همچون بله و خیر را به کار ببرید تا کم کم کودک نیز اعتماد به نفس بگیرد و با شما همراه و همدل شود و در ادامه با انتخاب موضوعات مختلف در قالب یک فعالیت سرگرم کننده فضایی برای حرف زدن فراهم کنید.

انتخاب داستان با موضوعات مورد علاقه کودکان که پر از کاراکتر و شخصیت های جذاب هستند نیز می تواند اقدامی جالب و جذاب باشد و در آخر از این دست سوالات مطرح شود همچون:

● اگر جای قهرمان داستان بودی چکار می کردی؟

● کدوم کاراکتر داستان را دوست داشتی؟

● می تونی خلاصه داستان را تعریف کنی؟

فراموش نکنید زمانی چنین فعالیت هایی تاثیر گذار هستند که در فضایی آرام و بدون تنش انجام گیرند.

علاوه بر این که نیاز است والدین علاوه بر تماس چشمی با دقت به حرفای کودک گوش کنند و در صورت بروز اشکال آن را اصلاح کنند تا شاهد نتایج شگرفی باشند.

اگر شما پدر و مادر عزیز پیشنهاد و یا تجربه جذابی دارید که می تواند به بهبودی مشکلات گفتاری کودکان ۳ سال بیانجامد، خوشحال می شویم در قسمت نظرات سایت نورولند با ما به اشتراک بگذارید.

مشاورین با سابقه این حوزه

مجموعه نورولند (فرزندان برتر سابق) با سابقه 15 ساله در زمینه درمان کودکان بدون دارو همراه خانواده های عزیز هست، خانواده ها می توانند بصورت آنلاین نیز از مشاورین این مجموعه بهره ببرند. برای کسب اطلاعات بیشتر به وب سایت نورولند به آدرس https://neuroland.co مراجعه یا با شماره تلفن 09124942773 تماس حاصل نمائید.