بهترین روش آموزش موسیقی به کودکان در منزل چیست؟ آموزشگاه موسیقی زانکو
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

بسیاری از والدین علاقمند هستند که از همان سنین پایین کودکی آموزش موسیقی را برای فرزندانشان شروع کنند. با این وجود سوالات فراوانی ذهن این والدین را درگیر می کند. در این مقاله به بهترین روش های آموزش موسیقی به کودکان می پردازیم، درباره فواید یادگیری موسیقی در سنین کودکی و بهترین روش های آموزش موسیقی به کودکان می پردازیم. اشاره ای هم به بهترین سن شروع آموزش موسیقی به کودکان و بهترین ساز ها برای شروع یادگیری موسیقی در کودکان خواهیم داشت.

 

اگر شما هم علاقمند هستید با بهترین روش های آموزش موسیقی به فرزندانتان آشنا شوید با ما همراه باشید.

ضرورت آموزش موسیقی به کودکان چیست؟

یکی از سوالاتی که اکثر والدین می پرسند این است که آیا یادگیری موسیقی در کودکی ضرورتی دارد؟ آیا بهتر نیست فرزندمان را به جای کلاس موسیقی در کلاس های دیگری مثل کلاس ریاضی ثبت نام کنیم؟

یادگیری هر چیزی از هنر گرفته تا ریاضیات فواید خاص خودش را دارد. پژوهش ها بار ها و بار ها ثابت کرده اند که یادگیری موسیقی از سنین کودکی، روی افزایش هوش و IQ و توانایی های ذهنی کودکان تاثیر بسزایی دارد. کودکانی که از سنین پایین یادگیری موسیقی را شروع می کنند در مدرسه عملکرد بهتری دارند، از رشد ذهنی و شناختی سریع تری برخوردار هستند و توانایی برقراری روابط اجتماعی در آن ها قوی تر است.

بنابراین می توان با اطمینان گفت که کلاس موسیقی نه تنها هدر دادن وقت و هزینه نیست بلکه یک سرمایه گذاری بلند مدت برای آینده فرزندتان به حساب می آید.

یادگیری موسیقی از سنین پایین نه تنها به رشد مغزی و عقلی کودکان کمک می کند، بلکه با کاهش استرس و تنش در کودک، داشتن یک زندگی روانی سالم را برای او تسهیل می نماید.

بهترین سن شروع آموزش موسیقی به کودکان

612

به طور کلی توصیه می شود که کودکان یادگیری موسیقی را از سنین 6 سالگی شروع کنند. البته این سن بسته به ساز متغیر است. باید توجه داشته باشید که کودک باید توانایی نواختن و نگه داشتن ساز را داشته باشد. مثلا برای یادگیری ویولن کودک باید بتواند ساز را نگه دارد و بنوازد. یا انگشت های کودک باید به حدی رشد کرده باشد که توانایی فشار دادن کلاویه های پیانو را به دست آورده باشد.

همچنین باید کودک از نظر ذهنی به حدی از رشد رسیده باشد که بتواند مفاهیم موسیقی و نماد ها را درک کند. توانایی حفظ تمرکز و توجه به مدت حدود بیست دقیقه روی یک موضوع نیز از جمله عوامل مهمی است که آمادگی فرزند شما را برای شروع یادگیری موسیقی نشان می دهد.

در ادامه بهترین سن شروع موسیقی را به تفکیک ساز های مختلف برای کودکان توضیح می دهیم:

بهترین سن شروع یادگیری پیانو در کودکان

معمولا برای شروع یادگیری پیانو سن 4 تا 5 سالگی مناسب است البته جثه و توانایی های ذهنی کودک باید توسط مدرس بررسی شود. اساتید آموزش پیانو کودک با انجام یک سری تست ها و بررسی ها می توانند مشخص کنند که آیا فرزند شما آماده یادگیری پیانو شدهاست یا هنوز باید صبر کنید.

بهترین سن شروع یادگیری گیتار در کودکان

بهترین سن برای شروع آموزش گیتار به کودکان سن 7 تا 9 سالگی است. البته همانطور که گفتیم این اعداد به صورت میانگین هستند و خود کودک باید توسط اساتید ارزیابی شود.

بهترین سن شروع یادگیری ساکسیفون در کودکان

برای شروع آموزش ساکسیفون در کودکان سن 7 تا 8 سالگی مناسب است.

بهترین سن شروع یادگیری ویولن در کودکان

آموزش ویولن را می توانید از سنین 4 تا 5 سالگی برای کودکان شروع کنید.

بهترین سن شروع یادگیری دف در کودکان

بهتر است آموزش دف نوازی از سن 9 سالگی شروع شود. چرا که در این سن کودک از نظر جسمانی به اندازه ای رشد کرده است که توانایی در دست گرفتن ساز و نوازندگی را دارد.

بهترین سن شروع یادگیری سازدهنی در کودکان

هارمونیکا یکی از ساز های پرطرفدار برای شروع موسیقی در کودکان است. به علت سبک بودن و راحت بودن قابلیت حمل و نقل، این ساز برای کودکان سنین پایین مناسب بوده و یادگیری آن آسان است.

هارمونیکای اسباب بازی برای کودکان سنین 3 به بالا در بازار وجود دارد. از این سازدهنی ها می توانید برای آشنا کردن و علاقمند ساختن کودک با سازدهنی استفاده کنید. آموزش سازدهنی به صورت جدی را می توانید از حدود 6 تا 7 سالگی شروع کنید.

بهترین متد های آموزش موسیقی به کودک

معمولا آموزش موسیقی به کودک از ارف شروع می شود و پس از آن کودک می تواند ساز تخصصی خود را انتخاب و آغاز کند. کلاس های آموزش موسیقی به کودک در دو شکل کلاس های گروهی و انفرادی برگزار می شود. معمولا شیوه برگزاری کلاس تا حد زیادی به شخصیت خود کودک بستگی دارد.

متد های زیادی برای آموزش موسیقی به کودک وجود دارد. یکی از این متد ها که اخیرا با توجه به شیوع ویروس کرونا و افزایش درگیری ها و مشغله های خانواده ها محبوبیت یافته است، آموزش آنلاین موسیقی است.

در کلاس های آنلاین موسیقی کودک می تواند از طریق ارتباط زنده تصویری با استاد موسیقی در ارتباط باشد و همه مباحث را به صورت آنلاین یاد بگیرد. والدین هم می توانند همراه با کودک سر کلاس ها حاضر شوند.

به طور کلی نکاتی که باید حتما در آموزش موسیقی به کودکان مورد توجه قرار گیرند عبارتند از:

  • آموزش با زبانی ساده و ابتدایی
  • ایجاد علاقه و انگیزه از طریق جایزه، تشویق و بازی
  • آموزش اصولی موسیقی به صورتی که کودک بتواند درک درستی از موسیقی را به دست آورد.

کلاس گروهی آموزش موسیقی به کودک

کلاس های گروهی آموزش موسیقی به کودکان معمولا به صورت بازی های گروهی یا آوازخوانی گروهی برگزار می شود. این کلاس ها برای کودکان بسیار جذاب و سرگرم کننده است. در بعضی از این کلاس ها والدین هم می توانند حضور داشته باشند و با کودکان همکاری کنند.

کلاس انفرادی آموزش موسیقی به کودک

در بعضی موارد با توجه به سن یا شخصیت کودک کلاس های انفرادی مفید تر واقع می شوند. البته در کلاس های خصوصی آموزشی هم باید آموزش ها در قالب بازی و آوازخوانی به کودک منتقل شود. والدین نیز می توانند در کلاس ها حضور داشته باشند و فرزندشان را همراهی کنند.

کلاس آنلاین آموزش موسیقی به کودک

کلاس های آنلاین به ویژه برای والدین پرمشغله یا افرادی که به دلیل سکونت در شهرستان یا خارج از کشور به اساتید و کلاس های موسیقی مناسب فرزندشان دسترسی ندارند روش مناسبی است. در صورتی که آموزش ها متناسب با سن و فهم کودک ارائه شود، بازدهی این کلاس ها تفاوت چندانی با کلاس حضوری ندارد. معمولا توصیه می شود والدین در کلاس آنلاین همراه فرزندشان باشند و او را همراهی کنند.

بهترین روش آموزش موسیقی به کودکان در منزل

روش های زیادی برای آموزش موسیقی به کودکان در منزل وجود دارد. بعضی از والدین می توانند خودشان تجربیات و دانشی که در حوزه موسیقی دارند را به فرزندشان انتقال دهند. پکیج های ویدیویی یا نرم افزار های آموزشی زیادی هم برای آموزش موسیقی به کودک وجود دارد.

با این حال همه این روش ها ایرادات خاص خودشان را دارند. در صورتی که شما آشنایی متوسطی با نوازندگی یک ساز دارید، به این معنی نیست که می توانید مربی موسیقی خوبی برای فرزندتان باشید. آموزش موسیقی به کودکان باید از طریق متد های ویژه گروه سنی خود کودک صورت پذیرد و مربی موسیقی کودک حتما باید در این زمینه تخصص داشته باشد.

آموزش اشتباه نه تنها با شکل گیری عادات غلط از همان ابتدای یادگیری همراه است بلکه می تواند علاقه کودک به موسیقی را برای همیشه از بین ببرد.

فیلم ها و نرم افزار های آموزش موسیقی نیز نمی توانند کودک را از سطح خاصی بالاتر ببرند و چون امکان نظارت بر پیشرفت و یادگیری کودک وجود ندارد، با خطر یادگیری اشتباه و غیراصولی همراه هستند.

در صورتی که می خواهید حتما فرزندتان در منزل موسیقی را یاد بگیرد، بهتر است از کلاس های آنلاین استفاده کنید. در این کلاس ها موسیقی توسط اساتید متخصص در حوزه کودک به صورت کاملا اصولی و استاندارد آموزش داده می شود.

همچنین مربی موسیقی فرزند شما نظارت کاملی روی یادگیری او دارد و در صورتی که مشکل یا اشتباهی وجود داشته باشد می تواند از همان ابتدا آن را رفع کند.

در صورتی که کودک بتواند ارتباط خوبی با مربی موسیقی خود برقرار کند، احتمال این که موسیقی را تا سطوح بالاتر ادامه دهد بسیار زیاد است.

عموما کلاس های آنلاین موسیقی به صورت انفرادی برگزار می شود تا استاد موسیقی بتواند روی کودک تمرکز صد در صدی داشته باشد و کاملا متناسب با سن و شخصیت او مفاهیم را ارائه کند.

برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص دوره های آنلاین آموزش موسیقی کودک به وبسایت آموزشگاه موسیقی زانکو به آدرس zancko.ir مراجعه کنید یا مشخصات و شماره تماس خود را برای شماره پشتیبانی و مشاوره  09399432340 ارسال کنید.