یادگیری موسیقی در بزرگسالی؛ هنوز دیر نشده!
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

 

خیلی از ما به موسیقی علاقه داریم اما تا به حال فرصت یادگیری هیچ سازی را نداشتیم. شاید فکر کنید دیگر برای شما دیر شده و باید یادگیری موسیقی را از همان سال های کودکی و نوجوانی شروع می کردید. این یک باور غلط متداول است. اگر می خواهید درباره شرایط و مزایای یادگیری موسیقی در بزرگسالی بیشتر بدانید با ما همراه باشید.

برای یادگیری موسیقی هیچوقت دیر نیست

برخلاف باور عموم، برای یادگیری موسیقی هیچوقت دیر نیست. درست است که شروع یادگیری موسیقی در کودکی فرصت های زیادی را در اختیار کودک قرار می دهد و روی رشد ذهنی و اجتماعی کودکان نیز تاثیر قابل توجهی دارد، اما نباید مزایای یادگیری موسیقی در سن بالا را دست کم بگیریم.

شاید برای بسیاری از افراد تعجب آور باشد اما شروع یادگیری موسیقی در سنین بزرگسالی برتری هایی دارد که کودکان از آن بی بهره هستند. چرا که بزرگسالان از لحاظ انگیزه و درک از موسیقی پیشرفته تر از کودکان هستند، مسئولیت پذیری بیشتری دارند و برای یادگیری هر چه بیشتر موسیقی بیشتر تلاش می کنند.

زندگی همه ما در سنین بزرگسالی برخلاف کودکی پر از مشغله و فشار و استرس است و موسیقی می تواند حتی برای چند دقیقه هم که شده ما را از شر این فشار ها خلاص کند. در حقیقت پژوهش ها نشان داده است که نواختن یک ساز می تواند تاثیر شگرفی روی آرامش روانی شما داشته باشد. موسیقی یکی از بهترین روش ها برای رهایی از تنش و اضطراب در همه سنین به خصوص بزرگسالی است.

بهترین ساز برای یادگیری بزرگسالان

نمی توانیم ساز خاصی را از ساز های دیگر جدا کنیم و به عنوان بهترین ساز برای یادگیری بزرگسالان معرفی کنیم. این شما هستید که می توانید بهترین ساز را برای خودتان انتخاب کنید. در وهله اول باید ببینید چه سازی را دوست دارید.

اگر نمی دانید به کدام ساز علاقه دارید بهتر است ابتدا سبک موسیقی مورد علاقه خود را انتخاب کنید. مثلا اگر به موسیقی ایرانی علاقه دارید بهتر است سراغ دوره های آموزش سنتور، سه تار، تار، تنبور، تنبک، دف و ... بروید.

اگر بیشتر به سمت موسیقی کلاسیک گرایش دارید بهتر است در کلاس های آموزش ویولن یا آموزش پیانو ثبت نام کنید یا سراغ ساز هایی مثل کیبورد، ساکسیفون، گیتار، و هارمونیکا بروید.

نکاتی مثل محدودیت های فیزیکی، فضای تمرین، بودجه، و اهداف شخصی نیز در انتخاب ساز و کلاس موسیقی تاثیرگذار هستند.

مزایای یادگیری موسیقی در سن بالا و بزرگسالی

02

همانطور که گفتیم بزرگسالانی که یادگیری موسیقی را آغاز می کنند، از برتری هایی بهرمند هستند که در سنین کودکی وجود ندارد. شاید بسیاری از علاقمندان به موسیقی که حالا به سن بزرگسالی رسیده اند و تصور می کنند دیگر برای شروع کردن دیر شده، در کودکی کلاس موسیقی رفته باشند و آن را نیمه کاره رها کرده باشند.

این اتفاق برای تعداد زیادی از کودکان و نوجوانان می افتد. ممکن است در کودکی یکی دو ترم کلاس موسیقی رفته باشید و بعد آن را رها کرده باشید و حالا حسرت بخورید. خبر خوب این است که نیازی به حسرت خوردن نیست، شما در سنین بزرگسالی توانایی هایی دارید که به شما کمک می کنند راحت تر موسیقی را یاد بگیرید:

1. درک عمیق تر از موسیقی

در سنین بالاتر درک عمیق تری از  موسیقی داریم. علت اصلی آن رشد مغزی، شناختی و احساسی ما است. بزرگسالان راحت تر می توانند تئوری موسیقی را درک کنند و یاد بگیرند. یادگیری نت ها، نماد ها و الفبای موسیقی برای بزرگسالان راحت تر است.

از طرف دیگر چون در سنین بزرگسالی آشنایی بیشتری با انواع و سبک های موسیقی داریم، و چندین سال به موسیقی های مختلف گوش داده ایم، راحت تر می توانیم سبک های مختلف را تشخیص دهیم و تفاوت های آوایی آن ها را بشناسیم.

انگیزه و تلاش بیشتر برای یادگیری

یکی از مهم ترین اصول در یادگیری موسیقی تمرین و تکرار است. شما بهترین استاد موسیقی را هم که داشته باشید بدون تمرین به جایی نمی رسید. برای یادگیری موسیقی باید هر روز تمرین کنید. ما همیشه نوازندگان ماهر و چیره دست را می بینیم که به چه زیبایی ساز می نوازند و آن ها را تحسین می کنیم. اما تمرینات سخت و طولانی آن ها را نمی بینیم. برای این که به یک نوازنده خوب تبدیل شوید باید هر روز تمرین کنید و انگیزه خود را از دست ندهید.

بزرگسالان بهتر درک می کنند که برای رسیدن به هر هدفی باید تلاش کرد. اما در سنین کودکی آنطور که باید با اهمیت و ارزش پشتکار آشنا نیستیم. کودکان حوصله کمتری برای تمرینات سخت موسیقی دارند و نمی توانند برای مدت طولانی روی یک موضوع متمرکز بمانند.

اما بزرگسالان چون بر خلاف کودکان با انتخاب و هزینه خودشان در کلاس موسیقی ثبت نام می کنند، انگیزه بیشتری برای یادگیری و پشت سر گذاشتن چالش ها دارند.

یادگیری موسیقی در بزرگسالی چه چالش هایی دارد؟

از مزایای شروع موسیقی در بزرگسالی گفتیم اما این بدان معنا نیست که یادگیری موسیقی در بزرگسالی هیچ چالشی به همراه ندارد. یادگیری موسیقی می تواند با چالش های زیر همراه باشد:

کمبود وقت و مشغله زیاد

حتما شما هم تایید می کنید که در کودکی یک صدم مسئولیت هایی که در بزرگسالی دارید را نداشتید. زندگی در بزرگسالی پر از مسئولیت و مشغله است. به طوری که بسیاری از ما در اکثر روز ها حتی فرصت استراحت هم پیدا نمی کنیم. مشغله هایی مثل تحصیلات، کار، مسئولیت های خانوادگی، رسیدگی به فرزندان و انجام کار های منزل، باعث می شوند شرکت در کلاس موسیقی برای بسیاری از ما غیر ممکن به نظر برسد.

بزرگسالان در طول روز وقت آزاد کمتری دارند در حالی که کودکان با هیچ یک از مشکلات بالا درگیر نیستند.

عجله و توقعات بالا

از انگیزه و پشتکار بزرگسالان گفتیم اما نباید توقعات بالای این گروه سنی را نادیده بگیریم. معمولا بزرگسالان توقع دارند پس از یک مدت کوتاه آموزش و تمرین به جایگاه بالایی در موسیقی برسند. عموما کودکان بعد از کمی تمرین خودشان را با نوازندگان حرفه ای مقایسه نمی کنند اما بزرگسالان دچار این اشتباه می شوند.

از طرف دیگر چون در سن بالا با هزینه شخصی خودمان در کلاس موسیقی ثبت نام می کنیم و مجبور میشویم با وجود مشغله زیاد زمانی را به تمرینات اختصاص دهیم، توقع بیشتری از خودمان داریم و بالطبع زودتر هم سرخورده می شویم.

خوشبختانه این چالش راه حل خودش را دارد: هدف تعیین کنید. به جای این که دائما به مقصد نهایی فکر کنید، اهداف کوچک و دست یافتنی ای برای خودتان بگذارید که در کوتاه مدت قابل دستیابی هستند. با این کار انگیزه شما حفظ می شود و می توانید با اعتماد به نفس و احساس آرامش یادگیری خود را ادامه دهید.

محدودیت و مشکلات جسمانی

کودکان از نظر جسمانی توان و انعطاف پذیری بیشتری نسبت به بزرگسالان دارند. بسته به سازی که انتخاب می کنید، ممکن است از نظر جسمانی با محدودیت ها و مشکلاتی مواجه شوید. بهتر است برای جلوگیری از آسیب مفصلی حتما نکات اصولی دست گرفتن ساز را رعایت کنید. تمرینات کششی هم به شما کمک می کنند راحت تر تمرینات روزانه موسیقی را انجام دهید.

آموزش آنلاین موسیقی راه حلی برای بزرگسالان پرمشغله

همانطور که گفتیم کمبود وقت و داشتن مسئولیت های سنگین و بی شمار یکی از اصلی ترین موانعی است که باعث می شود بزرگسالان به سراغ یادگیری موسیقی نروند. هرچقدر هم به موسیقی علاقه داشته باشید، ممکن است مسئولیت های شغلی، تحصیلی و خانوادگی مانع از آن شوند که علاقه خود را دنبال کنید.

آموزش آنلاین موسیقی یکی از بهترین راه حل ها برای بزرگسالان پرمشغله ای است که به موسیقی علاقمند هستند. شما می توانید از منزل خودتان از طریق یک موبایل یا لپ تاپ مستقیما با استاد موسیقی در ارتباط باشید. کلاس های آنلاین بازده بالایی دارند و همه مباحث لازم در این کلاس ها تدریس می شود.

امکان برگزاری کلاس در ساعات غیرکاری یا روز های تعطیل و آخر هفته هم وجود دارد. بنابراین اگر به دلیل مشغله زیاد نمی توانید به آموزشگاه موسیقی بروید، بهتر است یک کلاس آنلاین موسیقی را انتخاب کنید و با هماهنگی مدرس، ساعاتی را برای برگزاری کلاس ها انتخاب کنید که با برنامه شما هماهنگ باشد.

آموزش موسیقی بانوان

با وجودی که در انتخاب استاد و کلاس موسیقی مهم ترین عامل مهارت و قدرت مدرس در انتقال اطلاعات است، اما بسیاری از خانم ها ترجیح می دهند با اساتید خانم کار کنند. علاوه بر این بسیاری از بانوان و مادران به علت مشغله زیاد و مسئولیت های سنگینی که دارند، فرصت پرداختن به علایقشان را پیدا نمی کنند.

آموزش آنلاین موسیقی بانوان فرصتی استثنایی را برای این دسته از بانوان فراهم می آورد. با شرکت در این کلاس ها می توانید در منزل ساز مورد علاقه خود را با استاد خانم یاد بگیرید. برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص کلاس های آموزش موسیقی بانوان به وبسایت zancko.ir سر بزنید یا با شماره 09399432340 تماس بگیرید.