همه ما می دانیم که اعتماد به نفس (که از آن به عنوان ارزش فردی یا احترام به خود یاد می شود) می‌تواند بخش مهمی از موفقیت باشد. عزت نفس کم می‌تواند موجب شود که افراد احساس سرخوردگی یا افسردگی کنند.همچنین می تواند موجب شود که افراد دست به انتخاب های نامناسب بزنند، وارد روابط مخرب بشوند، یا نتوانند با حداکثر توان و ظرفیت خود عمل کنند.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

از طرف دیگر حس خودمهم انگاری زیاد، در نظر دیگران جالب نیست و حتی می تواند به روابط فردی آسیب بزند. همچنین می تواند نشانه ای از اختلال شخصیت خود شیفته باشد، یک اختلال سلامت روان که با نیاز شدید به تحسین شدن و کمبود همدلی نسبت به دیگران مشخص می شود. سطح عزت نفس اگر در دو سر طیف، خیلی بالا یا خیلی پایین باشد می تواند آسیب زننده باشد. بنابراین حالت ایده آل این است که میزانی در حد وسط باشد. یک نگرش واقع بینانه اما در عین حال مثبت از خودتان به طور کلی ایده آل محسوب می شود. اما عزت نفس دقیقا چیست؟ از کجا می آید و واقعا چه تاثیری بر روی زندگی ما دارد؟

اعتماد به نفس چیست؟

در روانشناسی، عبارت اعتماد به نفس برای توصیف حس کلی شخص از ارزش فردی‌اش یا ارزش شخصی به کار برده می شود. به عبارت دیگر، چقدر شما قدر خودتان را می‌دانید و خودتان را دوست دارید. این شامل باورهای متفاوتی درباره خودتان مانند ارزیابی ظاهر،باورها،احساسات و رفتارهای  خودتان است.

"عزت نفس معمولا به عنوان یک ویژگی شخصیتی دیده می شود،این به این معنی است که ثابت وماندگار است."

چرا اعتماد به نفس مهم است؟

عزت نفس می تواند نقش مهمی در انگیزش شما و موفقیتتان در زندگی تان بازی کند.خود باوری پایین موجب می شود که نتوانید در مدرسه یا محل کار موفق شوید چون باور ندارید که می‌توانید موفق شوید.در مقابل، داشتن یک عزت نفس سالم به شما کمک می‌کند در زندگی موفق شوید چون با نگرشی مثبت و مناسب به زندگی می‌نگرید و باور دارید که می‌توانید به اهدافتان دست یابید.

نظریه های اعتماد به نفس

بسیاری از نظریه پردازان در مورد عوامل موثر در عزت نفس نوشته اند. نیاز به عزت نفس در هرم نیازهای آبراهام مزلو نقش مهمی دارد.که نشان می دهد که عزت نفس یکی از انگیزه های پایه ای انسان است.

مزلو معتقد بود که انسان ها همان اندازه که نیاز به محترم شمرده شدن از طرف دیگران دارند به حس احترام به خود از درونشان  نیز نیازمندند. هر دوی این نیازها باید برطرف شوند تا فرد به عنوان یک انسان رشد کند و به خود شکوفایی دست یابد.

 

"باید توجه داشت که عزت نفس مفهومی است که با خودکارآمدی متمایز است، این بدان معناست که چقدر باور دارید که قادرید اقدامات و عملکرد و توانایی های آینده را مدیریت کنید."

عواملی که بر عزت نفس تاثیر می‌گذارند

همانطور که شاید تصور کنید،عوامل زیادی بر عزت نفس تاثیر می‌گذارند. تفکر درونی شما،سن،هر بیماری بالقوه،ناتوانی ها،یا محدودیت های جسمانی و شغل شما می‌توانند بر اعتماد به نفس شما تاثیر بگذارند.

همچنین،عوامل ژنتیکی که به شکل دادن شخصیت فرد کمک می‌کنند می‌توانند در این مورد نقش داشته باشند.اما معمولا این تجارب ما هستند که اساس و پایه‌ی عزت نفس کلی را شکل می دهند. برای مثال، افرادی که پیوسته از سمت خانواده و دوستان نظرات بیش از حد منفی دریافت می‌کنند، احتمالا عزت نفس پایینی دارند.

نشانه های اعتماد به نفس سالم

راه های ساده ای هست که میتوانید دریابید آیا خودباوری سالمی دارید یا خیر،شما اعتماد به نفس سالمی دارید اگر:

- از بررسی بیش از حد گذشته و تجارب منفی می پرهیزید.

- نیازهایتان را ابراز می کنید.

- احساس خودباوری دارید.

- دید مثبتی به زندگی دارید.

-وقتی بخواهید "نه" می گویید.

-نقاط قوت و ضعف کلی را می بینید و آنها را می پذیرید.

نشانه های عزت نفس پایین

اگر مشکلات رایج زیر که به دلیل اعتماد به نفس پایین ایجاد شده اند را تجربه می‌کنید ممکن است نیاز باشد که روی ادراکتان از خودتان کار کنید:

- فکر می‌کنید دیگران از شما بهتر هستند.

- ابراز نیازهایتان برایتان دشوار است.

- روی نقاط ضعف خود تمرکز می کنید.

- اغلب احساساتی مانند،شرم،افسردگی و اضطراب را تجربه می‌کنید.

- نگرشی منفی نسبت به زندگی دارید.

- ترسی قوی از شکست دارید.

- به سختی بازخورد منفی را می‌پذیرید.

- نم‌یتوانید "نه" بگویید.

- نیازهای دیگران را از نیازهای خودتان مهم تر می دانید.

- با احساس اعتماد به نفس داشتن مشکل دارید.

منبع: beheshtiyan.ir