ممبینی: صنف پوشاک پس از شیوع ویروس کرونا بیشترین آسیب را متحمل شد.

بلایی که تورم بر سر صنف پوشاک آورد
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:
 
پس از شیوع ویروس کرونا در اواخر سال ۹۸ صنف پوشاک کشور تا مرز ورشکستگی پیش رفت. تعطیلی واحدهای فروش و به هم خوردن وضعیت بازار تمام اصناف کشور را تحت تاثیر قرار داد  اما به نظر می رسید که فعالان پوشاک بیش از دیگر صنوف مورد بی مهری قرار گرفتند.

در شرایط امروزی که شیوع ویروس کرونا نسبتا مدیریت شده و واکسیناسیون سراسری نیز سرعت بیشتری گرفته این صنف نیز به شرایط معمولی خود نزدیک شده است. هفته گذشته نیز اولین نمایشگاه زنجیره پوشاک کشور در سایت نمایشگاهی شهر آفتاب افتتاح شد تا برای نخستین بار تولیدکنندگان پوشاک در سرتاسر زنجیره از نزدیک ها با توانمندی ها و نیازهای یکدیگر آشنا شوند.

خبرنگار گسترش در همین رابطه گفتگویی را با سعید ممبینی رییس اتاق اصناف ایران ترتیب داده و نظر وی را در این خصوص جویا شده است که در ادامه مطالعه خواهید کرد. با گسترش نیوز همراه باشید.

سعید ممبینی در ابتدای این گفتگو و در تشریح تاثیر برگزاری رویدادهای نمایشگاهی در صنایع مرتبط اظهار داشت: اصولا برگزاری رویدادها، مخصوصا رویدادهای تخصصی که فعالان زنجیره ارزش کالا در آن مشارکت می کنند اهداف متعددی را دنبال می کند. اولین اثر برگزاری رویدادهای نمایشگاهی ایجاد ارتباط میان عوامل مختلفی که در زنجیره ارزش تاثیرگذار هستند به شمار می رود.

سعید+ممبینی

وی در ادامه به برگزاری اولین نمایشگاه پوشاک که هفته گذشته در شهر نمایشگاهی آفتاب افتتاح شد اشاره کرد و گفت: ویژگی خوبی که برگزاری این رویداد داشت این بود که از طراحان مد و لباس نیز استفاده شده بود. ما در حوزه پوشاک و البسه در شرایط خاصی و حساسی به سر می بریم؛ چرا که حدود دو سال است که تمام دنیا درگیر شرایط و چالش های پس از شیوع ویروس کرونا شده و از آنجایی که مروادات، سفرها و مهمانی های مردم کم شده صنف پوشاک بیشترین آسیب را متحمل شده است.

تولید کالاهایی با ارزش صادراتی بالا در کشور

رییس اتاق اصناف ایران همچنین گفت: برگزاری  اولین نمایشگاه پوشاک در شرایط امروزی موجب شد تا تولیدکنندگان این صنف به این باور برسند که می توانند کالاهایی با ارزش صادراتی بالا تولید کنند. اگر تولیدکنندگان این باور را عملی کنند ما ظرف مدت کوتاهی عقب ماندگی دو ساله ای که شیوع ویروس کرونا به ما تحمیل کرد را جبران خواهیم کرد. از طرفی با گشایشی که در وضعیت مراودات اجتماعی در حال شکل گیری است دیگر کشور ها نیز احتمالا پوشاک خود را با قیمت هایی ارزان تر به بازار جهانی عرضه خواهند کرد تا بتوانند بازار ازدست رفته خود را پیدا کنند.

ممبینی افزود: بنابراین استراتژی های مدیریت، بازاریابی و مواردی از این قبیل نیز در خلال برگزاری رویدادهای تخصصی نمود پیدا می کند.

وی در بخش دیگری از صحبت های خود به وضعیت کنونی اصناف کشور اشاره کرد و گفت: با توجه به شرایطی که امروزه به وجود آمده، روابط و ارتباطات مردم با یکدیگر بهتر شده است؛ اما نباید فراموش کنیم بخش اعظمی از آسیبی که به پیکره کسب و کارهای کشورمان وارد شده ناشی از عوامل مختلفی مانند تحریم ها، تورم، افزایش نرخ ارز و دیگر موارد بوده و تاثیر بسیاری از این موارد همچنان باقی مانده است. بنابراین این تورم تحمیل شده به بدنه اقتصادی کشور توان فعالیت و رقابت فعالان را در صحنه های صنفی و اقتصادی کم کرده است که دولت باید این موارد را حتما در اولویت قرار دهد.