انتشار اخبار توقف مذاکرات وین در حالی از سوی رسانه های داخلی و خارجی منتشر می شود که به همان تعداد تکذیبیه هم انتشار می یابد و مخاطبان را در این میان بیش از پیش سرگردان می سازد.

نتیجه نهایی تایید و تکذیبهای پیاپی توقف مذاکرات وین
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

پافشاری ایران بر روی مواضع خود جهت لغو تحریم های موجود در مذاکرات وین، به انتشار خبرهای مختلفی در این زمینه از سوی رسانه های مختلف در خصوص مذاکرات وین شده، و به واکنش سایت دولت در تکذیب خبرِ الجزیره مبنی توقف مذاکرات وین گردید و مخاطبان سرگردان از اینکه واقعیت چیست همچنان درانتظار خبرهای موثق هستند تا شاهد چشم اندازِ روشنتری از آینده بازار و اقتصادِ کشور در سایه نتایج عقلانی و مطلوب مذاکرات وین در آینده نزدیک باشند و البته آنچه که بدیهی است؛ دستیابی به اهدافِ مطلوب و اخذِ نتایج مورد نظر در مذکرات وین می باشد. که منافع ملی کشورمان در لحاظ شده باشد.

الجزیره با حذف توییت خود در مورد حاصل‌شدن توافق، از قول باقری نوشت بر سر برخی مفاد پیش‌نویس ژوئن اختلاف نظر وجود دارد و مذاکرات ادامه خواهد داشت.

مذاکرات وین ..

زیاده‌خواهی اروپایی‌ها باعث کندی مذاکرات وین

 

یک منبع نزدیک به تیم مذاکره کننده ایرانی در وین در گفت‌وگو با تسنیم: گفت‌وگوها در وین رو به جلو اما کند است.

به گفته این منبع آگاه، زیاده‌خواهی سه کشور اروپایی یا برخی از آنها باعث کندی روند مذاکرات شده تا حدی که این مواضع کشورهای اروپایی حتی زیاده‌خواهانه‌تر از طرف آمریکایی نیز بوده است.

بر اساس این گزارش؛ در میان سه کشور اروپایی‌، رویکرد برخی از آنها حتی قبل از اینکه ایران پیشنهادات مکتوب خود را ارائه کند، غیرسازنده بوده است که تا به امروز ادامه دارد.

بدیهی است، اصرار بر این مواضع غیرسازنده توسط تیم‌های اروپایی باعث ایجاد اختلافاتی بین اعضای ۱+۴ شده است.

 

 الشرق الاوسط: اروپایی‌ها متون ارائه شده از سوی ایران در وین را پذیرفته‌اند

 

از سویی دیگر، روزنامه سعودی الشرق الاوسط از افزایش جلسات در وین میان هیات های اروپایی و ایرانی طی دو روز گذشته و پذیرش متون ارائه شده ایران از سوی طرف‌های اروپایی خبر داد.

خبری که باعث ایجاد امیدهایی در این حوزه شده است. 

اما در کنار تمام این خبرها، خبرِ تحریم مجدد آمریکا علیه ایران، شاید روزنه های امید موجود را ببندد .

بر اساس اخبار منتشره؛ کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا یک لایحه فراحزبی علیه پهپادهای نظامی ایران را تصویب کرد.

طبق این لایحه، هرگونه تأمین، فروش یا انتقال پهپادهای نظامی (از ایران یا به ایران) ممنوع بوده و اقدامات تنبیهی را در پی خواهد داشت.

این لایحه در مسیر تبدیل به قانون باید در صحن مجلس نمایندگان و مجلس سنای آمریکا نیز به رأی گذاشته شود.

بداخلاقی های انگلیسی ها در مذاکرات وین

بداخلاقی های انگلیسی ها در برجام

 

وزیر امورخارجه انگلیس با تکرار مواضع خود درقبال مذاکرات وین گفت که این آخرین فرصت برای احیای توافق هسته ای است.

لیز تراس وزیر امورخارجه انگلیس در حاشیه نشست گروه هفت در یک کنفرانس خبری گفت: این آخرین فرصت ایران است که با پیشنهادات جدی پای میز مذاکره درباره مفاد برجام بنشیند. 

وی ادامه داد: هنوز فرصت وجود دارد اما این آخرین فرصت مذاکره کنندگان ایرانی است که با جدیت پای میز مذاکره بیایند. ضروری است که آنها این اقدام را انجام دهند. ما اجازه نمی دهیم که ایران به سلاح هسته ای دست یابد.

دیپلمات ارشد انگلیس بدون اشاره به بدعهدی طرف های اروپایی در اجرای تعهداتشان در برجام گفت: رایزنی ها در وین ادامه دارد. ما به‌طور شفاف به ایران اعلام کرده‌ایم که آن‌ها باید به میز مذاکره برگردند و با مفاد برجام موافقت کنند.

دور جدید مذاکرات ایران و ١+٤ با هدف احیای توافق هسته‌ای از روز پنج شنبه در وین، پایتخت اتریش آغاز شده است. جمهوری اسلامی ایران تاکید کرده است که با هدف لغو کلیه تحریم‌های غیرقانونی و ناعادلانه آمریکا و رسیدن به توافقی خوب در این مذاکرات حاضر می‌شود.

باقری مذاکرات وین

باقری: فضای خارج از اتاق مذاکره دروغین است
 

علی باقری معاون سیاسی وزیر امورخارجه و رییس هیات مذاکره کننده ایران در وین در واکنش به فضاسازی ها علیه کشورمان همزمان با برگزاری دور جدید مذاکرات برجامی تاکید کرد که رفتار مسئولانه ایران، این توافق را زنده نگه داشته است.

وی در توئیتی نوشت: فضاسازی دروغین خارج از اتاق مذاکره نمی تواند خللی در جدیت مذاکره کنندگان در رسیدن به توافقی که از حقوق و منافع ملت ایران صیانت می کند، وارد کند.

باقری همچنین شب گذشته در اظهاراتی بیان کرد: من شخصا نسبت به حصول توافق خوشبین هستم اما با توجه به سابقه ناخوشایندی که مردم ما از طرف مقابل دارند قطعا ساده‌اندیش نخواهیم بود.

رییس هیات مذاکره‌کننده ایران درباره پیشنهاد ارائه شده از سوی تهران در دور هفتم مذاکرات افزود: مواضع ما بر اساس توافقی بوده و هست که در سال ۱۳۹۴ میان ایران و ۱+۵ نهایی شد. نکات و ملاحظات و خواسته‌های ما مبتنی بر آن توافق است که مورد قبول دو طرف بوده است. یکی از مسایل اصلی این مذاکره این است که آمریکا که از توافق خارج شده و خواستار ورود مجدد به آن است، شرایط لازم برای این کار فراهم شود. از این رو نمی‌توانیم به آن توافق بی‌توجه باشیم و به نظرم نگاه ما به هیچ وجه حداکثری نبوده و نیست.