قیمت اوراق وام مسکن نزولی شد و تا این لحظه میانگین قیمت اوراق وام مسکن به کانال قیمت ۱۶۰ هزار تومان برگشته است. هرچند که فعالان این بازار می گویند تقاضا برای خرید اوراق بالا است و این مساله علت صعود قیمت آن بوده است.

قیمت مسکن در بازار امروز
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

قیمت مسکن در چند سال اخیر روند روبه افزایشی داشته است.افزایش قیمت مسکن باعث شد بسیاری از مردم برای سکونت به حاشیه های شهر بروند.افزایش قیمت مسکن دلیل مشکلات بسیاری برای مستاجران شد.همچنین با افزایش چشمگیر قیمت مسکن خریدن خانه تبدیل به رویایی دست نیافتنی برای بسیاری شده است. در ادامه جزییاتی درباره روند قیمت مسکن را میخوانیم.

 قیمت اوراق وام مسکن در بهمن ماه رکوردهای جدیدی را پشت سر گذاشته و صعود بی وقفه بهای آن قیمت هر برگه وام مسکن را به کانال ۱۷۰ هزار تومان رساند و هفته گذشته میانگین بهای هر برگه وام مسکن به ۱۷۱ هزار و ۹۷ تومان رسید  و به این ترتیب رکورد تاریخی قیمت خود را شکست. امروز اما میانگین قیمت هر برگه وام مسکن نزولی شده و به کانال ۱۶۰ هزار تومان برگشت.

گفتنی است افراد برای دریافت وام بدون سپرده گذاری و نوبت باید به ازای هر یک میلیون تومان وام، دو برگه تسهیلات وام مسکن بخرند.

به این ترتیب زوجین تهرانی برای دریافت سقف ۴۵۰ میلیون تومان وام مسکن، باید ۹۰۰ برگه خریداری کنند که در حال حاضر با توجه به قیمت های فعلی اوراق وام مسکن باید گفت که چیزی حدود یک سوم ارزش وام از بین رفته است.

رشد بی وقفه قیمت وام مسکن در شرایطی اتفاق می افتد که بانک مسکن چندی پیش برای جلوگیری از رشد قیمت وام مسکن طرح جدیدی برای فروش اوراق در نظر گرفت.

یر اساس طرحی که بانک مسکن ارائه کرده و مهلت اجرای آن را تا پایان بهمن ماه امسال اعلام کرده بود، کسانی که اوراق وام مسکن را به صورت کامل خریداری می‌کنند، سود کمتر و مدت بازپرداخت طولانی‌تری دارند. بر این اساس خریداران وام مسکن در مدل قبلی می‌توانند وام مسکن خود را ۱۲ ساله و وام جعاله را ۵ ساله بازپرداخت کنند و سود وام آنها ۱۷.۵ درصد است اما در مدل جدید که خریداران نصف اوراق مورد نیاز را می‌خرند باید ۱۸ درصد سود پرداخت کنند و حداکثر مدت بازپرداخت تسهیلات خرید مسکن بدون سپرده مذکور ۹۶ ماه معادل هشت سال است. همچنین حداکثر مدت بازپرداخت تسهیلات جعاله مسکن بدون سپرده مذکور نیز ۶۰ ماه معادل ۵ سال خواهد بود.

پیگیری های اقتصاد آنلاین از بانک مسکن حاکی از آن است که مهلت پرداخت وام نیم بهای مسکن تا پایان امسال دوباره تمدید شده است. روابط عمومی بانک مسکن همچنین توضیح داد اگر افراد تا پایان سال قصد خرید خانه ندارند اما متقاضی دریافت وام نیم بهای مسکن هستند، می توانند درخواست خود را تا آخر اسفند ماه امسال در بانک مسکن ثبت کنند و در این صورت تا پایان اردیبهشت سال آینده فرصت دارند اوراق را به بانک ارائه داده و وام نیم بهای مسکن بگیرند.

 بررسی قیمت مسکن در بهار 1400 نشان می دهد این متغیر در مقایسه با سال گذشته رشدی 100 درصدی را به ثبت رسانده است. این رشد به صورت متوسط در تمام کشور به ثبت رسیده و نشان از دو برابر شدن این رقم در کشور در عرض یک سال داشته است.

در گزارش منتشر شده از سوی مرکز آمار، تفکیک رشد قیمت خرید و فروش مسکن به استان ها در بهار 1400 نشان می دهد در بیست استان این افزایش بیش از 100 درصد به ثبت رسیده و در مسیری صعودی قرار داشته است.

 هزینه یک متر مربع زیربنای مسکونی در کل کشور طبق داده های مرکز آمار در بهار امسال تقریبا 12.2 درصد نسبت به زمستان سال قبل رشد داشته است. در مقیاس فصلی در کشور تعداد معاملات رشدی 14.8 درصدی داشته که این امر می تواند بیانگر رفتار فصلی این قیمت در کشور بوده باشد.

مقایسه آمار سالانه در باب قیمت مسکن اما حقیقت مهم تری را در بر دارد. این بررسی نشان می دهد رشد قیمت در بهار 1400 به طور متوسط برابر با 100.2 درصد بوده اما تعداد معاملات برخلاف قیمت در حدود 31.6 درصد افت داشته است.

به عبارت دیگر کاهش عرضه فروش در این بازار می تواند موجب رشد قیمت ها در بازار مسکن شده و در نهایت باعث شود تا تقاضای کمتری در این زمینه وجود داشته باشد.