کشتی آرای نایب‌رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران مدعی است، حذف ارز ترجیحی به واسطه نوسانات قیمت ارز تغییراتی در قیمت طلا ایجاد خواهد. این موضوع قیمت طلا را نیز افزایش خواهد داد اما در نهایت منجر به حرکت سرمایه‌گذاران به سمت بازار طلا نخواهد شد.

سرنوشت قیمت طلا بعد از حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

در ۱۵ اسفندماه امسال بعد از خبرهای ضد و نقیض نمایندگان مجلس با  ۱۹۴ رای مثبت و ۴۲ رای مخالف حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی را تصویب کردند. خیلی از کارشناسان در خصوص تأثیر حذف یک‌ باره ارز ترجیحی به دولت هشدار داده‌اند. این دسته از کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند؛ حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی تأثیر منفی بر تولید ملی، قیمت خودرو، قیمت کالاهای اساسی، نرخ تورم، بورس و سایر بازارها خواهد داشت. در این گزارش تأثیر احتمالی حذف ارز ترجیحی بر قیمت طلا و سرمایه‌گذاری در بازار طلا را بررسی خواهیم کرد. در ادامه همراه ما باشید.

فرار سرمایه‌گذاران از بازار طلا

محمد کشتی آرای؛ نایب‌رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران در گفتگو با گسترش نیوز گفت: بیش از یک سال که بازار طلا جذابیت خود را برای سرمایه‌گذاری از دست داده است. در سال اخیر افزایش قیمت نداشتیم و بازار در روزهایی با کاهش قیمت نیز رو به رو شده است. سرمایه‌گذاران طلا بیش از ۳ یا ۴ درصد سود نداشته‌اند. افرادی که در بازار ارز سرمایه‌گذاری کرده‌اند با ضرر مواجه شده‌اند. سرمایه‌گذاران فعلا به سمت بازار طلا جذب نخواهند شد.

محمد_کشتی_آرای

کشتی آرای اظهار کرد: حذف ارز ترجیحی به واسطه نوسانات قیمت ارز تغییراتی در  قیمت طلا ایجاد خواهد. به معنای دیگر اگر ارز ۴۲۰۰ تومانی حذف شود، احتمالا افزایش قیمت ارز در بازار را تجربه خواهیم کرد. این موضوع قیمت طلا را نیز افزایش خواهد داد اما در نهایت منجر به حرکت سرمایه‌گذاران به سمت بازار طلا نخواهد شد.

متغیرهای تأثیرگذار بر بازار طلا

وی افزود: در کنار بحث حذف ارز ترجیحی متغیرهای دیگری مثل مذاکرات هسته‌ای و حمله روسیه به اوکراین در روزها یا سال آینده تأثیر مستقیم بر قیمت طلا خواهند داشت. حمله روسیه به اوکراین تأثیر مستقیم بر قیمت اونس جهانی طلا داشت. اگر جنگ در اوکراین ادامه داشته باشد، بازار طلا همچنان با شرایط جنگی دست و پنجه نرم خواهد کرد.

نایب‌رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران تاکید کرد: ارزهای دیجیتال نیز با بازار طلا رقابت داشتند اما با حمله نظامی روسیه به اوکراین شاهد سقوط این بازار بودیم. به صورت کلی در سال گذشته سپرده‌های بانکی مناسب‌ترین سوددهی را به سرمایه‌گذاران داشتند. در بازارهای دیگر سود آن‌چنانی را شاهد نبودیم.

کشتی آرای در پایان ضمن اشاره به شرایط بازارهای دیگر گفت: بازار مسکن با رکود همراه است. بازار ارز روند کاهشی دارد. طلا و سکه تغییر آن‌چنانی نداشته‌اند. شاخص کل بازار سرمایه هم با کاهش همراه بوده است. تا پایان سال بازار طلا متاثر از متغیرهای مثل جنگ اوکراین، قیمت نفت و مذاکرات هسته‌ای به صورت روزانه  است.

وضعیت بازار طلا در روزهای گذشته

در روزهای اخیر بازار طلا بیشترین تأثیر را از حمله روسیه به اوکراین گرفته است. نوسانات زیادی را در بازار شاهد هستیم و خیلی از کارشناسان معتقدند باید برای خرید و سرمایه‌گذاری در بازار طلا دست نگه داریم. در کنار جنگ اوکراین بلاتکلیفی مذاکرات هسته‌ای در وین نیز خریداران را با تردید رو به رو کرده است. البته در بازار جهانی طلا تقاضا برای خرید دارایی امن به واسطه بحران روسیه و اوکراین روند صعودی داشته است. در ایران قیمت دلار، انتظارت تورمی از بازار ارز و اخبار سیاسی تأثیر ۷۰ درصدی بر قیمت طلا دارد، در نتیجه اونس جهانی تنها ۳۰ در صد بر قیمت طلا تأثیر می‌گذارد. در روز گذشته هر گرم طلا ۱۸ عیار به ۱۱,۹۶۶,۰۰۰ ریال رسید و  انس جهانی طلا ۱,۹۷۰.۶۴ دلار بود