پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

هر روز خبرهای جدیدی از کمبود آب یا آلودگی‌های آبی در مناطق مختلف ایران و جهان گزارش می شود. این شرایط ما را مجبور کرده است تا بیشتر از قبل به آب‌هایی که مصرف شده‌اند توجه کنیم. تصفیه فاضلاب یکی از راهکارهای مناسب برای مدیریت آب در روزگار سخت بی ‌آبی و تلاش برای جلوگیری از آلوده شدن محیط زیست است.

01

پکیج تصفیه فاضلاب انسانی چیست؟

پکیج تصفیه فاضلاب انسانی دستگاهی یکپارچه است که بدون نیاز به سیستم دیگری آب‌های مصرفی در واحدهای خانگی و مصرفی انسانی را تصفیه می‌کند. آبی که از طریق این سیستم تصفیه خواهد شد، برای مصارف کشاورزی و آبیاری فضای سبز مناسب بوده و در مصرف آب صرفه جویی خواهد کرد. همچنین با استفاده از این دستگاه از آلودگی محیط زیست توسط آب‌های آلوده جلوگیری خواهد شد. از نکات مهم در این سیستم، عدم نیاز به انجام کار اضافی توسط نیروی انسانی است. در واقع پکیج تصفیه فاضلاب انسانی به‌صورت اتوماتیک عمل تصفیه را اجرا می‌کند. فاضلاب انسانی شامل آب مصرف شده در حمام، سرویس‌های بهداشتی، آشپزخانه‌ها، ماشین‌های لباس شویی و مواردی از این دست است. این فاضلاب هرچند که آلودگی زیادی نسبت به فاضلاب‌های صنعتی ندارد، اما همین آلودگی کم هم می‌تواند به محیط زیست آسیب وارد کند. همچنین مقدار مصرف آب در سیستم خانگی کم نیست و بازیافت آب مصرف شده می‌تواند در مصارف دیگری بغیر از استفاده مستقیم انسانی پرکاربرد باشد.

02

پکیج تصفیه فاضلاب انسانی از چه مراحل و قسمت‌هایی تشکیل می‌شود؟

پکیجی که برای تصفیه فاضلاب انسانی ایجاد می‌شود، از چندین واحد مجزا تشکیل می‌شود تا در نهایت آب پاک و قابل استفاده‌ای را به چرخه طبیعت بازگرداند.

متعادل سازی

فاضلاب انسانی در تمامی یک روز با سرعت و حجم یکسانی تولید نمی‌شود. مصرف آب در برخی از ساعات بیشتر بوده و دبی فاضلاب در ساعاتی مثل نیمه شب کاهش پیدا می‌کند. همچنین نوع آلایندگی فاضلاب خانگی یکسان نیست و در ساعتی ممکن است اسیدی‌تر باشد. اگر فاضلاب بصورت متعادل وارد سیستم تصفیه شود، می‌تواند به دستگاه تصفیه آسیب وارد کند. در نتیجه برای ایجاد تعادل در دبی فاضلاب ورودی و همچنین برای تنظیم PH فاضلاب از حوض‌هایی استفاده می‌شود. این حوضچه‌ها علاوه بر تنظیم دبی و اسید فاضلاب به ته نشینی بخشی از آلاینده‌های آبی نیز کمک می‌کند.

پمپاژ فاضلاب

برای انتقال فاضلاب از حوضچه متعادل سازی به قسمت‌های بعدی پکیج تصفیه فاضلاب انسانی باید از پمپ‌های مخصوص لجن کشی استفاده کرد. این پمپ‌ها جریان فاضلاب را در یک دبی مشخصی تنظیم خواهند کرد. اندازه، مدل و حتی تعداد پمپ لازم برای این کار به فاصله بین واحدها و حجم فاضلاب و موارد مهم دیگری که در طراحی پکیج فاضلاب لحاظ می‌شود، بستگی دارد.

مخزن هوادهی

مهمترین قسمت در یک پکیج تصفیه فاضلاب بهداشتی، مخزن هوادهی است. میزان هوادهی لازم به پسآب خانگی بسته به نوع استفاده‌ای که از آب تصفیه شده خواهد شد، متفاوت است. در واقع باکتری‌هایی که تجزیه مواد آلی را انجام می‌دهند، در این مرحله رشد می‌کنند. باکتری‌های تجزیه کننده مواد آلی موجود در فاضلاب را مصرف می‌کنند و تصفیه آب را انجام می‌دهند. هرچقدر که تعداد باکتری‌ها بیشتر شوند، مواد آلی بیشتری را مصرف کرده و در نتیجه راندمان بهتری را از دستگاه می‌توانیم انتظار داشته باشیم.

پکیج تصفیه فاضلاب انسانی: بلوورها و دیفیوزرهای مخزن هوادهی

بلوورهایی در پکیج تصفیه فاضلاب انسانی وجود دارند که حرکت جریان هوا را در سیستم انجام می‌دهند. بلوورها هوا را با استفاده از دیفیوزرها به داخل مخزن هوادهی منتقل می کنند. دیفیوزر که به افشانک نیز معروف است، روزنه‌های ریز یا درشتی نسبت به طراحی پیج تصفیه دارند.

این روزنه‌ها باعث می‌شوند تا حباب‌های ریز یا درشتی در فاضلاب ایجاد شده و عمل هوادهی بهتر انجام شود. افشانه‌ها اصولا از جنس پلی پروپیلن ساخته می‌شوند. هرچقدر حباب‌های ریزتری در مخزن هوادهی ایجاد شود، راندمان سیستم بهتر خواهد بود.

تانک ته نشینی ثانویه

تقریبا کار اصلی تصفیه در مخزن هوادهی انجام شده است. در این مخزن، لجن از پساب تصفیه شده جدا خواهد شد. برای انجام این مرحله، باید فاضلابی که با سرعت از مخزن هوادهی منتقل شده است آرام شود تا ته نشینی اتفاق بیافتد. توده بیولوژیک و لجن فاضلاب در آب آرام شده ته نشین شده و آب از طریق سرریز مخزن ته نشینی ثانویه به مرحله بعد منتقل خواهد شد.

فاضلاب حدود چهار تا هشت ساعت در این مرحله به حالت ساکن باقی می‌ماند. در قسمت قبل گفتیم که باکتری‌های بیشتر به راندمان عمل کرد بهتر مخزن هوادهی کمک خواهند کرد. در نتیجه بخشی از باکتری‌هایی که در تانک ته نشینی ثانویه از آب جدا شده‌اند را به تانک هوادهی برگشت می‌دهند.

گندزدایی

باکتری‌های موجود در آب تصفیه شده خودشان می‌توانند آلودگی ایجاد کنند. در نتیجه باید از آب تصفیه شده جدا شوند. به همین منظور از سیستم گندزدا برای کشتن باکتری‌های اضافی موجود در آب استفاده می‌شود. گندزدایی را می‌توانید با دستگاه کلرزن یا دستگاه ژنراتور ازن انجام دهید.

در واقع با اضافه کردن کلر یا ازن به آب تصفیه شده باکتری‌های موجود در آب را از بین خواهیم برد. میزان حجم کلرزنی و مدت زمان این موضوع به کیفیت آبی که در نهایت انتظار داریم، بستگی خواهد داشت.

پکیج تصفیه فاضلاب انسانی: جمع آوری لجن

در سیستم‌های تصفیه فاضلاب شهری شاید بیشترین دردسر و هزینه در این مرحله است. اما در پکیج تصفیه فاضلاب انسانی لجن کمی تولید می‌شود. در این قسمت یک مخزن برای جمع آوری لجن قرار داده می‌شود.

فیلتر نهایی آب تصفیه شده

هرچند آب بصورت کامل تصفیه شده است، اما ذرات معلق ممکن است آب را کدر کرده باشند. در نتیجه برای شفافیت بیشتر آب، فیلتراسیون انجام خواهد شد. این فیلتراسیون اصولا توسط فیلتر شنی تحت فشار انجام می‌شود. پس از این مرحله شما می‌توانید از آب تصفیه شده در دستگاه‌های صنعتی و یا کاربردهای کشاورزی و آبیاری فضای سبز استفاده کنید .

03

کاربردهای پکیج تصفیه فاضلاب انسانی

همانطور که گفته شد، از پکیج تصفیه فاضلاب انسانی در هر مکان یا ساختمانی که فاضلاب انسانی داشته باشد، قابل استفاده است. اما اصولا از این سیستم در محیطی استفاده می‌شود که دسترسی به سیستم فاضلاب شهری وجود نداشته باشد و یا به هر دلیل دیگری مالکان خواستار بازگرداندن آب فاضلاب به مدار استفاده مجدد باشند. از موارد پر کاربرد پکیج تصفیه فاضلاب انسانی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  1. شهرک‌های مسکونی

برخی از شهرک‌ها در محدوده‌های خارج از شهر ساخته می‌شوند. در نتیجه نیازمند امکانات مستقلی از شهر خواهند بود. از سوی دیگر تامین آب مورد نیاز برای فضای سبز یا دستگاه‌های خنک کننده مانند برج‌های خنک کن از معضلات شهرک‌های مسکونی است. در نتیجه پکیج تصفیه فاضلاب انسانی کاربرد فراوانی دارد.

  1. مراکز تفریحی و اقامتی

مراکز تفریحی و اقامتی خارج از شهرها نیز نیازمند تصفیه فاضلاب برای جلوگیری از آلودگی محیط زیست و همچنین تامین آب مصرفی در فلاشتانک‌ها یا سیستم‌های آبیاری خواهند بود.

  1. پادگان‌های نظامی و اردوگاه‌ها

از آنجایی که اصولا پادگان‌های نظامی و اردوگاه‌ها در محیط‌های طبیعی و به دور از محیط شهری ساخته می‌شوند، وجود سیستم پکیج تصفیه فاضلاب انسانی برای این نوع از اقامت‌گاه‌ها اهمیت زیادی دارد.

  1. فرودگاه‌ها و پایانه‌های مسافرتی

فرودگاه‌ها و پایانه‌های مسافرتی نیز از دیگر اماکن بزرگی شناخته می‌شوند که اصولا در بیرون شهرها ساخته می‌شوند.

05

برای خرید پکیج تصفیه فاضلاب می توانید به سایت شرکت تمدن تصفیه ایرانیان مراجعه نمائید.