وزیر جهادکشاورزی از پایین بودن قیمت کالاهای اساسی در داخل نسبت به همسایگان به عنوان مشکل بزرگ یاد کرد و گفت: گویا یک جاروبرقی در اطراف کشورمان ایجاد شده و تمام مواد غذایی ایران را می‌کشند.

سورپرایز ویژه دولت برای چه کسانی است؟ | واریز یارانه کالایی برای این گروه
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

وعده یارانه کالایی  در زمستان ۹۲ از سوی دولت روحانی تحت عنوان «توزیع سبد کالا» اجرا شد.سپس پیشنهاد پرداخت یارانه کالایی توسط مجلس به ۶۰ میلیون ایرانی مطرح.در این طرح پیشنهاد شده بود  ۴۰ میلیون ایرانی یارانه کالایی ۶۰ هزارتومانی و ۲۰ میلیون ایرانی یارانه ۱۲۰ هزارتومانی به صورت ماهانه اخذ کنند.طبق پیش بینی ها برای یک خانواده 4 نفره یارانه کالایی 240 هزار تومانی در نظر گرفته شده است.در ادامه به آخرین اخبار از یارانه کالایی می پردازیم.

وزیر جهادکشاورزی گفت: از زمان وقوع جنگ اوکراین با افزایش انفجاری قیمت‌ها مواجه شدیم و تا ۱۲۵ درصد افزایش قیمت داشتیم. از ابتدای دولت سیزدهم در بازارهای جهانی جو ۶۰ درصد و روغن خام ۸۰ درصد افزایش یافته است.

وزیر جهادکشاورزی چند پدیده مهم در سال‌های اخیر را که بر کشاورزی تاثیر گذاشته، تشریح کرد و گفت: یکی از این پدیده‌ها خشکسالی است که سبب کاهش تولید و عرضه و افزایش قیمت شده است.

ساداتی‌نژاد گفت: در سال ۱۳۹۹ میزان خریداری گندم ۸.۵ میلیون تن بود که در سال ۱۴۰۰ به ۴.۵ میلیون تن رسید که به علت خشکسالی بود و پیش‌بینی سال جاری هم همین قدر است. این در حالی است که ۱۲ میلیون تن به گندم نیاز داریم و باید وارد کنیم، بنابراین قیمت‌های جهانی به شدت بر بازار ایران اثرگذار است.

وی افزود: این در حالی است که قیمت‌های جهانی به علت جنگ روسیه و اوکراین افزایش یافته است. مثلا ۷۰ درصد روغن آفتابگردان جهان در این دو کشور تولید می‌شود که وقوع جنگ و عدم صادرات غذا از این منطقه چالش بزرگ در امنیت غذای جهان ایجاد کرده است.