کاربرد های تصفیه آب صنعتی چیست؟
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

تصفیه آب صنعتی یا آب شیرین کن، یک روش نوین در تصفیه آب می باشد که از فرآیند اسمز معکوس RO، جهت تصفیه آب استفاده می شود. دستگاه تصفیه آب صنعتی دستگاهی است که قابلیت تبدیل آب شور به آب شیرین را دارد. دستگاه های آب شیرین کن در مدل های آب شیرین کن خانگی، آب شیرین کن نیمه صنعتی و صنعتی عرضه می گردد. در ادامه با آب سازه همراه ما باشید.

امروزه کیفیت آب مصرفی در صنایع بسیار حائز اهمیت می باشد و تمامی صنایع به دنبال استفاده از آب سبک و با املاح پایین می باشند. استفاده از آب با میزان املاح و سختی بالا بر کیفیت محصولات تولیدی تاثیر مستقیم دارد، بنابرین جهت دسترسی به آب با کیفیت بایستی از دستگاه تصفیه آب صنعتی یا آب شیرین کن استفاده نمود.

از دستگاه تصفیه آب صنعتی می توان در صنایع مختلف از جمله تولید آب آشامیدنی، صنایع فولاد، صنایع داروسازی، صنایع غذایی، صنعت پروش ماهی،صنعت پروش طیور (مرغداری)، صنعت کشاورزی، صنایع خودروسازی و … استفاده می شود.

کاربرد دستگاه تصفیه آب صنعتی در صنایع مختلف

فرایند جداسازی آب در انواع صنایع کاربردهای متفاوتی دارند که در ادامه آن‌ها را توضیح خواهیم داد:

شرکت‌های آب و فاضلاب شهری و روستایی

با توجه به آن که آب تمامی شهرها و روستاها زیر نظر شرکت آب و فاضلاب هستند، تصفیه آب را برای موارد زیر انجام می‌دهند:

  • حذف گل‌ولای و مواد معلق با نصب میکروفیلترها
  • حذف شوری آب بر اساس ظرفیت با دستگاه اسمز معکوس
  • حذف نیترات و آرسنیک با نصب دستگاه‌های تبادل یونی
  • حذف میکروارگانیسم‌ها با نصب کلرزن و ازن ژنراتور

کاربرد دستگاه تصفیه آب صنعتی صنایع غذایی

دیگ‌های بخار در صنایع غذایی، از مهم‌ترین عامل اصلی انرژی به حساب می‌آیند که این دیگ‌ها به خاطر داشتن فشار بالا از دستگاه اسمز معکوس استفاده می‌کنند. این دیگ‌ها برای آن‌که دچار رسوب و خوردگی نشوند، مسائل تصفیه آب را کنترل می‌کنند.

کاربرد دستگاه تصفیه آب صنعتی صنایع داروسازی

بر اساس استاندار فارماکوپه، تمامی صنایع داروسازی باید به تولید آب بدون یون با هدایت الکتریکی ۰.۱≥ بپردازند و به همین منظور باید از دستگاه‌های الکترودیالیز و Double RO استفاده کنند.

کاربرد دستگاه تصفیه آب صنعتی صنایع کشاورزی

در صنایع کشاورزی، صاحبان گلخانه‌ برای بهبود کیفیت آب، ابتدا باید آن را با دستگاه اسمز معکوس کنند، سپس مواد غذایی را به آب اضافه می‌کنند، می‌توان این‌گونه نتیجه گرفت تصفیه آب در این‌جا با هدف حذف نمک‌های اضافی صورت می‌گیرد که با کود شیمیایی ترکیبات اضافی تولید می‌کنند.

کاربرد دستگاه تصفیه آب صنعتی صنایع آب‌کاری

به دلیل استفاده از مواد شیمیایی در صنعت آب‌کاری به منظور جلوگیری از واکنش مواد شیمیایی، از آب تصفیه شده استفاده می‌کنند. استفاده از آب خام با نمک‌های فراوان، موجب تولید محصولات بی‌کیفیت خواهد شد. به همین منظور قبل از آب‌کاری، تصفیه آب صورت می‌گیرد.

کاربرد دستگاه تصفیه آب صنعتی صنایع خودروسازی

در صنایع خودروسازی قبل از رنگ کردن خودروها، ابتدا آن را در وان چرب‌گیری، آب‌کشی داده می‌شود تا تمامی چربی‌های اضافه پاک شود، بعد از آن عملیات اسید شویی انجام می‌دهند و مجدد عملیات شست‌و‌شو را انجام می‌دهند.

خودروها بعد از آب‌کشی با مواد شیمیایی حاوی فسفات جهت جذب بهتر رنگ، شست‌و‌شو انجام می‌شود. تمامی مراحل شست‌‌و‌شو و آبکشی خودروها باید با آب بدون یون انجام شود که احتیاج به دستگاه‌های صافی فشاری، ذغالی و اسمز معکوس است.

کاربرد دستگاه تصفیه آب صنعتی صنایع دام‌وطیور

در صنایع دام و طیور، استفاده از آب آشامیدنی در حد استاندارد ضروری است تا از ایجاد و انتقال بیماری جلوگیری شود، هم‌چنین به رشد بهتر طیور نیز کمک خواهد کرد.

کاربرد دستگاه تصفیه آب صنعتی صنایع پلاستیک

آب بدون یون نقش مهمی در صنعت پلاستیک دارد به شرطی که از دستگاه اکسترودر استفاده شود. دستگاه تصفیه آب و حذف نمک‌ها در کیفیت نقش مهمی دارند.

2

کاربرد دستگاه تصفیه آب در صنعت برق

یکی از رایج‌ترین روش‌های تولید برق، استفاده از دیگ بخار آب است. استفاده از دیگ بخار در صنعت برق به این صورت است که بخار با  فشار بسیار بالا توربین را به حرکت در می‌آورد و بعد از گذراندن مراحل مکانیکی، برق تولید می‌شود. برای تولید بخار، استفاده از آب بدون یون ضروری است تا هیچ‌گونه رسوبی در دیگ بخار از نوع واترتیوب نباشد.

وجود رسوب روی پرده‌ها، توربین تعادل خود را از دست می‌دهد، به همین خاطر نصب دستگاه تصفیه آب شامل دستگاه اسمز معکوس و دیونایزر برای تولید آب بدون یون در این سیستم مورد نیاز است.

دستگاه آب شیرین کن صنعتی

دستگاه تصفیه آب صنعتی با ظرفیت ۱۰ متر مکعب در شبانه روز

دستگاه تصفیه آب صنعتی ۱۰ مترمکعب در شبانه روز به روش اسمزمعکوس (Reverse Osmosis) جهت تامین آب شرب مورد نیاز و همچنین آب مورد نیاز صنایع مختلف مانند کشاورزی، دامداری، مرغداری، گلخانه، صنایع آرایشی و بهداشتی، مواد غذایی و انواع کارخانجات بکار می‌رود. ظرفیت این دستگاه آب شیرین کن 10000 لیتر در شبانه روز می­باشد. از آنجایی­که منابع آب شیرین در حال کاهش می‌باشد، لذا نیاز به تصفیه آب شور و با TDS  بالا بسیار احساس می‌شود. با تصفیه آب لب شور می‌توان از آن بعنوان آب شرب و یا آب مورد نیاز کشاورزی و صنایع مختلف استفاده نمود.

جهت کسب اطلاعات بیشتر روی لینک زیر کلیک کنید:

https://absaze.com/%d8%af%d8%b3%d8%aa%da%af%d8%a7%d9%87-%d8%aa%d8%b5%d9%81%db%8c%d9%87-%d8%a2%d8%a8-%d8%b5%d9%86%d8%b9%d8%aa%db%8c-10-%d9%85%d8%aa%d8%b1-%d9%85%da%a9%d8%b9%d8%a8/

همچنین دستگاه تصفیه آب صنعتی ۱۰ متر مکعب برای صنایع کوچک و رستوران‌ها و حتی منازل مسکونی نیز بکار می‌رود. آب سازه با تکیه بر مهندسی روز دنیا و بکارگیری استانداردهای بین المللی همراه با کادری مجرب و آزموده کیفیت بی نظیری را در صنعت تصفیه و سالم سازی آب به ارمغان آورده است. به طوری که تنوع دستگاه­های مورد نیاز در این زمینه می­تواند کلیه نیازهای بخش­های مختلف مصرف کننده آب اعم از خانگی، صنعتی و کشاورزی را بی نیاز نماید.