آشنایی با انواع ایمپلنت مورد استفاده در دندانپزشکی دکتر آزادخواه
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

 

 

امروزه ایمپلنت بهترین و دائمی ترین راه برای بازگرداندن دندان های کشیده شده و از دست رفته است. اما بر خلاف تصور بسیاری از افراد، ایملپنت تنها یک مورد نیست و انواع مختلفی دارد که در ادامه به بررسی آنها می‌پردازیم

ایمپلنت چیست؟

کاشت دندان یا ایمپلنت روشی است که در آن دندان هایی از جنس های مختلف در محل دندان از دست رفته جایگذاری می‌شوند و خود ایمپلنت شامل 2 بخش اصلی است.

  • Abutment: قسمت بالایی ایمپلنت یا به اصطلاح همان تاج است که بر روی پیچی که داخل لثه است قرار می‌گیرد.
  • Fixture: قسمت پیچ مانند است که در داخل لثه قرار می‌گیرد و تاج دندان بر روی آن گذاشته می‌شود.

کاشت دندان یا ایمپلنت زمانی انجام می‌شود که دندان پوسیده کاملاً از بین رفته است و نمی‌توان از روش های ترمیمی مانند روکش دندان برای آن استفاده کرد.

 

شرایط لازم برای ایمپلنت کردن دندان

انجام کاشت دندان برای همه افراد مناسب نیست و فردی که قصد ایمپلنت و کاشت دندان را دارد نیازمند این است که شرایط زیر را داشته باشد:

  • عدم ابتلا به بیماری های خاص و مصرف دارویی مانند داروهای ضد انعقاد خون، سرکوب کننده سیستم ایمنی و...
  • داشته لثه های سالم و بدون عفونت
  • عدم مصرف دخانیات و مواد مخدر
  • داشتن استخوان فک محکم و بافت لثه مستحکم
  • خانم های باردار باید قبل از مراجعه با پزشک مامایی خود مشورت نمایند
  • افراد دیابتی نیز باید با پزشک خود مشورت نمایند

5

انواع ایمپلنت مورد استفاده در دندانپزشکی

ایمپلنت ها نمونه های متفاوتی دارند که بر اساس شرایط هر فرد و تشخیص دکتر آزادخواه مدل مناسب برای فرد متقاضی استفاده می‌شود. انواع ایمپلنت بر اساس جنس، اندازه و نوع کاشت دسته بندی می‌شوند که به معرفی آنان می‌پردازیم.

کاشت دندان به روش چهارچوب راموس

چهارچوب راموس برای افرادی استفاده می‌شود که لثه های ضعیفی دارند و نمی‌توان برای آنها از روش دیگری استفاده نمود.

در این روش یک چهارچوب فلزی مخصوص را در لثه گذاشته که از این چهارچوب به تعدادی که نیاز است میله های مخصوص برای گذاشتن تاج دندان بیرون زده است.

اندوستال

رایج ترین روش کاشت دندان روش اندوستال است که در این روش پیچ های ریزی که از جنس تیتانوم است را درون لثه قرار می‌دهند و پس از گذشت چند روز که اوضاع لثه بهبود یافت فرد به دندانپزشک مراجعه می‌کند و تاج دندان را بر روی این پیچ ها می‌گذارند.

علت اینکه جنس پیچ ها از تیتانیوم می‌باشد این است که تیتانیوم با قسمت های داخلی دهان سازگار است و سیستم ایمنی بدن آن را عضو خارجی و میکروب تلقی نمی‌کند و گلبول های سفید برای مقابله با آن پادتن ترشح نمی‌کنند.

البته باید در نظر داشت که همانگونه که گفته شد لثه و استخوان فک باید مقاومت و استحکام کافی را برای نگه داشتن پیچ ها و تاج را داشته باشند.

ایمپلنت تک مرحله‌ای

کاشت دندان تک مرحله ای زمانی انجام می‌شود که فرد فک محکم و لثه سالمی داشته باشد. در این روش پیچ و تاج هردو یکجا در دهان فرد جایگذاری می‌شوند.

البته در این مرحله دندانپزشک باید تمامی احتیاط های لازم را داشته باشد که عفونت یا پارگی در لثه فرد بوجود نیاید.

ایمپلنت های یک مرحله‌ای زمان بیشتری را نسبت به سایر روش ها برای بهبود نیاز دارند و فرد باید هر چند وقت به دندانپزشک خود مراجعه کند.

کاشت دندان دو مرحله‌ای

ایمپلنت های دو مرحله ای روش کم خطر تر ولی زمان بر تر است. اگر فرد زمان بیشتری را داشته باشد و عجله‌ای برای ایمپلنت کرن دندان خود نداشته باشد. دندانپزشک از این روش استفاده می‌کند.

در این روش ابتدا پیچ ها در لثه و استخوان فک گذاشته می‌شوند و پس از آن دور آن را بخیه می‌کنند تا در جای خود ثابت بمانند و حرکت نکنند. پس از گذشت مدت زمانی که پزشک آن را مشخص می‌کند. بیمار مراجعه کرده و در مرحله دوم تاج دندان کار گذاشته می‌شود.

کاشت دندان و ایمپلنت های مغناطیسی

نمونه های جدیدی وجود دارند که دیگر تاج دندان به قسمت زیری و پایه آن پیچ نمی‌شوند. بلکه با استفاده از نیروی مغناطیسی قوی به یکدیگر اتصال پیدا می‌کنند.

مزیت این نوع ایمپلنت در این است که مدت زمان کاشت دندان کمتر خواهد بود و فرد درد کمتری را در حین عمل تجربه خواهد کرد.

همچنین دوره نقاهت برای این روش کاشت دندان کمتر از سایر روش ها است و فرد سریع تر از افرادی که سایر روش های ذکر شده را انجام داده‌اند بهبود می‌یابند. البته باید دانست که هزینه این روش بیشتر از سایر روش های می‌باشد.

6

مراقبت های بعد از ایمپلنت کردن دندان

مهم نیست کدام روش از روش های گفته شده را برای بازگرداندن دوباره دندان از دست رفته خود استفاده کنید. برای آنکه بتوانید از دندان های کاشته شده خود به خوبی استفاده کنید و شاهد خرابی آنان نباشید باید نکات مراقبتی و توصیه های دندانپزشک را رعایت کنید.

مهمترین نکاتی که بعد از انجام ایمپلنت باید رعایت کنید شامل موارد زیر می‌شوند:

  • عدم مصرف دخانیات و مشروبات الکلی.
  • پرهیز از مسواک زدن و خوردن غذاهای گرم تا 24 ساعت پس از کاشت دندان.
  • عدم نوشیدن مایعات با نی تا 2 روز بعد از ایمپلنت.
  • شست و شوی دهان با آب سرد پس از مصرف غذا تا 2 روز بعد.
  • شست و شوی با آب ولرم و نمک می‌تواند مفید باشد.
  • درصورت وجود بخیه تحت هیچ شرایطی به بخیه ها دست نزنید و اگر آزار دهنده هستند به دندانپزشک خود مراجعه کنید.
  • در صورت تداوم درد تا چند روز خودسرانه آنتی بیوتیک مصرف نکنید و با دندانپزشک خود مراجعه کنید تا او داروی مناسب برای کاهش درد را برای شما تجویز کند.

 

دکتر مژگان آزادخواه جراح دندانپزشک، فارغ التحصیل سال ١٣٧٥ از دانشگاه دندانپزشکى مشهد و شماره نظام پزشکى ٥٧٦٨٨ داراى ٢٣ سال سابقه کار در حیطه دندانپزشکى با تجربه بالا و یکى از بهترین دندانپزشکان ترمیمى و زیبایى واقع است که داراى فلوشیپ ترمیمى زیبایى Esthetic cosmetic در سال هاى ٢٠٠٨ و ٢٠١٣ می‌باشد.

همچنین در سال هاى ٢٠١٣ و ٢٠١٦ از کشور هاى سوئیس و فرانسه فلوشیپ ایمپلنت دریافت نموده است. ایشان در طى سال هاى ٢٠٠٩ ، ٢٠١١ و ٢٠١٢ توسط پروفسوردکتر Lee از کشور کره‌ى جنوبى گواهینامه معتبر ایمپلنت را دریافت نموده است.

در مطب دندانپزشکی دکتر آزادخواه، کلیه‌ی خدمات ایمپلنت به همراه ضمانت نامه به مشتریان عزیز ارائه می‌گردد.

منبع: www.drmojganazadkhah.com