تاثیرات برجام بر صنعت ساختمان سازی
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

لغو تحریم ها با کنار گذاشته شدن موضوعات هسته ای، تاثیرات بسیار زیادی را بر بازار اقتصاد و ساختمان سازی خواهد گذاشت و با آزاد شدن دارایی ها و سرمایه های بلوکه شده، فرصت مناسبی برای سرمایه گذاری و رشد صنعت ساختمان سازی فراهم خواهد شد. همچنین با رفع تحریم ها یکی از تاثیرات برجام بر صنعت ساختمان سازی را می‌توان بهتر شدن اوضاع بانک ها و رونق وام های بیشتر دانست که در این صورت قدرت خانوارها و سرمایه گذاران با بهتر شدن اوضاع اقتصادی برای خرید ساختمان و خانه بالاتر خواهد رفت و اوضاع خوبی در صنعت ساختمان سازی حاکم خواهد شد.

در ادامه بیشتر تاثیرات برجام بر صنعت ساختمان سازی را مطرح می کنیم و توضیح خواهیم داد چقدر این لغو تحریم ها بر روی کیفیت ساخت سازه ها و  استفاده از مواد بهتری همچون کفپوش اپوکسی در ساختمان ها تاثیر خواهد شد.

بهبود رشد اقتصادی و تاثیر آن بر صنعت ساختمان سازی

بهبود رشد اقتصادی که بر اثر برجام بر روی صنعت ساختمان سازی تاثیر می گذارد چگونه است؟ وقتی پس از برجام تمامی یا بخشی از دارایی های دولت که به صورت بلوکه بودند آزاد شوند و همچنین با رفع تحریم ها، بتوانند سرمایه گذاران خارجی نیز در ایران شروع به سرمایه گذاری کنند، باعث می شود که اتفاقات خوبی در ایران رخ دهد و با بهبود رشد اقتصادی مواجه شویم.

  البته نکته ی دیگری که وجود دارد این است که معمولا بازار مسکن وابسته به افراد متاهل و خانوار و سرمایه گذاران می باشد و تاثیرات برجام می تواند بر روی وضعیت اقتصادی و درآمد بیشتر افراد نیز نقش داشته باشد که این موضوع می تواند در بازار املاک، باعث خرید و فروش بیشتر شود.

کارشناسان اقتصادی نیز به این موضوع اعتقاد دارند که: در حال حاضر در این زمان فعلا قدرت خرید مردم در پایین ترین سطح خود قرار دارد و به دلیل همین موضوع، مردم دیگر نمی‌توانند به راحتی ملک بخرند و مجبورند پول خود را در بانک و یا سایر بازارهای موازی سرمایه گذاری کنند اما با رونق گرفتن بازار خرید و فروش و ساخت ساختمان ها، افراد زیادی به خرید ملک جذب خواهند شد.

یکی دیگر از موضوعاتی که رشد اقتصادی باعث آن خواهد شد، این است که در ساخت ساختمان ها، از کفپوش اپوکسی و موادی با کیفیت بالاتر استفاده می شود و چون اوضاع اقتصادی بهتر شده است افراد بیشتری به دنبال ساختمان هایی با کیفیت بیشتری هستند.

از آنجا که لغو تحریم ها و تاثیر برجام بر صنعت ساختمان سازی تاثیرات دیگری نیز دارد، بخش بزرگی از ارتباطات بانک های ایرانی با شبکه جهانی نیز حل خواهد شد وکاهش هزینه فعالیت سیستم های بانکی نیز تسهیل در مبادلات ارزی را باعث خواهد می شود. با این اتفاقات هزینه تجارت های خارجی نیز برای ایرانیان کاهش پیدا می کند و تولید کننده بسیار راحت تر می تواند با شرکت های خارجی کار کند و این موضوع باعث بهتر شدن اوضاع شرکت ها و همچنین کاهش تورم خواهد شد. در این شرایط، قیمت محصولات و مخصوصا قیمت کفپوش اپوکسی نیز ممکن است با کاهش مواجه شود.

یکی دیگر از رشدهای اقتصادی که با تاثیر برجام بر صنعت ساختمان سازی می گذارد این است که با بهتر شدن روابط بین المللی ایران با کشورهای خارجی، ریسک سرمایه گذاری در بازار های املاک که در دسته بازار های دیرنقد شونده هستند کاهش پیدا می کند و یک بازار جدید به غیر از بازار سرمایه گذاری در بانک ها به وجود می آید که سرمایه گذاری های خرد را نیز به خود اختصاص خواهد داد.

نقدینگی بانک ها و تاثیربرجام بر صنعت ساختمان سازی

لغو تحریم ها بر بازار مسکن باعث بالا رفتن انتقال نقدینگی های بانک ها به سایر بازارهایی همچون ملک می شود و اولین کسانی که برای این موضوع دست به کار می شوند متقاضیان مصرفی هستند و سپس هم متقاضیان سرمایه ای به این بازار متمایل خواهند شد. سپس با پایین آمدن تب بازار طلا و سکه و سفته بازی ها، تقاضا برای خرید و ساخت ملک بالا خواهد رفت.

 موضوع دیگر هم این است که با آزاد شدن دارایی های بلوکه شده، باعث خواهد شد که دولت بتواند تمام یا بخشی از مطالبات چند صد هزار میلیارد تومانی پیمانکاران را بپردازد و در ادامه هم حجم بدهی های نظام بانکی پرداخت خواهد شد و با بهتر شدن اوضاع بانک ها، توان وام های بلند مدتی همچون وام مسکن ایجاد می شود که باعث خرید و فروش در بازار ملک و تاثیر برجام بر صنعت ساختمان سازی خواهد شد. یکی از این موضوعات مهم که پس از افزایش قدرت نقدینگی در خرید ملک افزایش پیدا می کند موضوع خرید خانه هایی با کیفیت بیشتر است.

 استفاده از مواد اولیه بهتر درکفسازی خانه ها همچون کفپوش اپوکسی

ساختمان ساز ها با ورود به روش های طراحی اروپایی و تاثیر روند الگو گرفتن بیشتر و ورود به پروژه های خارجی بیشتر به سمت ساختن سازه هایی با کفپوش های بسیار زیبا و شیک و استفاده از کفپوش های اپوکسی خواهند رفت که هم می تواند به عنوان کفپوش پارکینگ ها، بیمارستان ها، داروخانه ها و همچنین ساختمان های مسکونی استفاده شود و جلوه بسیار زیبایی را به محل ببخشد و به این ترتیب اوضاع کیفیت مسکن نیز بالا تر خواهد رفت و از مواد اولیه بهتری در ساخت آن ها استفاده خواهد شد.

تاثیر حمایت های یارانه ای دولت و تاثیر برجام بر صنعت ساختمان سازی

یکی دیگر از تاثیرات برجام بر صنعت ساختمان سازی را می توان حمایت های یارانه ای دولت بر قشر کم درآمد دانست. در حال حاضر دولت برای تامین مسکن برای کسانی که به شدت در اوضاع بد اقتصادی هستند، دچار کمبود بودجه شده است. دولت قرار بود که تا 300 هزار فقره وام را برای نوسازی بافت فرسوده با نرخ 9 الی 10 درصد به سازندگان مسکن اختصاص دهد و همچنین بخشی از اجاره نشینان بسیار کم درآمد یارانه اجاره بها نیز دریافت کنند که این موضوع نیاز به 5 هزار میلیارد تومان منابع داشت و به دلیل کمبود وجه، دولت تنها توانست به 50 هزار وام نوسازی خود را برساند اما اگر با لغو این تحریم ها برای دولت برخی سرمایه ها آزاد شود، توانایی اینکه بودجه خوبی را به بحث مسکن اختصاص دهد وجود دارد علاوه بر نوسازی بافت فرسوده و استفاده از مواد جدید و درجه 1 و کفپوش اپوکسی در مراحل کف سازی و سایر جلوه های بصری سازه، ساختمان سازی نیز رونق پیدا کرده و تامین مسکن برای افراد کم درآمد نیز فراهم خواهد شد. به طور کلی می توان گفت تاثیر برجام بر صنعت ساختمان سازی بسیار بیشتر از آنچه فکر می کنید می تواند مفید واقع شود.

کلام آخر

امیدواریم با این اتفاقات و برداشته شدن تحریم ها از دوش ملت و دولت، بتوان این تاثیرات خوب را در صنعت ساختمان سازی مشاهده کرد و این حس خوب از داشتن خانه را به هر ایرانی بتوان هدیه داد.