بیژن مقدم گفت: نمی‌توانیم بگوییم همه مشکلات به تحریم‌ها گره خورده است اما به هر حال یک‌سوم اقتصاد کشور به مسئله تحریم‌ها مرتبط است.

خنثی‌سازی تحریم‌ها بعد از احیای برجام باید ادامه یابد
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

گروه سیاست مثلث‌آنلاین: کلاف سردرگم برجام آرام‌آرام باز می‌شود و اکنون در نزدیک‌ترین زمان به امضای توافق نهایی هستیم اما در این شرایط باید تا چه حد از احیای برجام و رفع تحریم‌ها برای رفع مشکلات اقتصادی انتظار داشت؟

بیژن مقدم، فعال و تحلیلگر مسائل سیاسی، درباره این موضوع به «مثلث‌آنلاین» گفت: «برجام توافقی بود در حوزه مسائل هسته‌ای ایران که بر مبنای آن قرار بود طرفین توافقنامه به تعهدات خودشان عمل کنند تا این مسیر به جایی برسد که نگرانی‌ها و ابهامات برطرف شود و از سوی دیگر ایران از وضعیت تحریم‌ها خارج شود که خب دیدیم این اتفاق رخ نداد. مهم‌ترین رکن برجام برای ما این بود که از مبادلات تجاری عادی برخوردار باشیم و با دنیا ارتباط راحت اقتصادی برقرار کنیم. آنها می‌گفتند ما با برجام اجازه دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای را ندادیم؛ درصورتی که آژانس این ادعا را تأیید نمی‌کند و آنها صرفا این ادعا را مطرح می‌کردند. غربی‌ها ادعاهای خودشان را مطرح می‌کردند اما ما انتظار آورده اقتصادی از برجام داشتیم اما نشد و در نهایت متعاقب خروج آمریکا از برجام تحریم‌های سنگینی هم علیه کشورمان از سوی این کشور وضع شد. ما در دولت قبل نقد می‌کردیم که چرا همه‌چیز به تحریم‌ها گره خورده است درصورتی که تنها 30درصد از مشکلات به تحریم‌ها مربوط می‌شد. بنابراین الان هم نمی‌توانیم بگوییم همه مشکلات به تحریم‌ها گره خورده است اما به هر حال یک‌سوم اقتصاد کشور به مسئله تحریم‌ها مرتبط است و همین یک‌سوم مسئله مهمی است».

او ادامه داد: «اگر برجام احیا شود، آمریکا که از برجام خارج شده بود به توافق بازگردد و همه طرفین تعهداتشان را اجرا کنند، در نهایت باید ببینیم که برای ما آورده اقتصادی دارد یا خیر. حتما باید این موضوع پیش‌بینی شده باشد و تضمین‌های لازم گرفته شده باشد. دست و پای هیچ کشوری را نمی‌شود بست و در عالم واقع ممکن است بار دیگر آمریکا از برجام خارج شود که ما هم باید پیش‌بینی کنیم در آن صورت چه واکنشی از خود نشان دهیم و چه تصمیمی بگیریم اما اگر طرفین متعهد باشند، باید بتوانیم نفت‌مان را بفروشیم، مطالباتمان را به راحتی بگیریم، سرمایه‌گذارها بیایند و اگر کشوری خارج شد، سرمایه‌گذارها خارج نشوند. اگر این فرایند درست طی شود و توافق مبتنی بر این موضوعات باشد و تضمین‌های لازم برای تحقق آنها گرفته باشیم، حتما نتایج مثبتی به بار می‌آید البته باید حواسمان باشد در صورت فروش راحت نفت بار دیگر اقتصادمان نفتی نشود و همه چیز در گرو فروش نفت نشود».

این فعال سیاسی همچنین بیان کرد: «دولت باتوجه به آنکه مشکلات عدیده‌ای از دولت قبل باقی مانده هم کارش بسیار سخت است و هم رسالتش سنگین. به نظر می‌رسد بحث حرکت در مسیر خنثی‌سازی تحریم‌ها حتی پش از احیای برجام هم نباید متوقف شود زیرا به غربی‌ها اعتمادی نیست و ممکن است بار دیگر همین شرایط را تجربه کنیم.

مقدم در پایان درباره مدیریت اقتصادی دولت گفت: «هنوز نمی‌شود ارزیابی دقیقی از عملکرد اقتصادی دولت ارائه داد. به هر حال بخش‌های مختلف اقتصادی دست مسئولان مختلفی است و باید دید آیا به صورت هماهنگ می‌توانند عمل کنند یا خیر. بعضا اختلافاتی میان مسئولان اقتصادی دولت به گوش می‌رسد اما نمی‌توان این اختلاف‌ها را معیار قضاوت قرار داد».