قرار است مذاکرات روز پنج‌شنبه میان ایران و 1+4 با محور لغو تحریم‌ها ادامه یابد.

از استراتژی مشخص ایران در مذاکرات تا سنگ‌اندازی‌های ناکام صهیونیست‌ها
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

گروه سیاست مثلث‌آنلاین: مهم‌ترین خبر روز گذشته از آنچه در مذاکرات وین بین ایران و 1+4 می‌گذرد این بود که رئیس هیئت مذاکره‌کننده هسته‌ای ایران با رؤسای هیئت‌های سیاسی و دیپلماتیک انگلیس،‌ فرانسه و آلمان دیدار کرد. همچنین علی باقری با انریکه مورا، معاون رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا و هماهنگ‌کننده مذاکرات نیز دیدار کرد. دیدار باقری و مورا در حالی انجام شد که کارگروه هسته‌ای در سطح کارشناسی از صبح روز گذشته در هتل کوبورگ تشکیل شده است اما آن‌طور که گفته می‌شود در نشست کارگروه لغو تحریم‌ها در سطح کارشناسی که روز سه‌شنبه برگزار شد، ایران خواسته‌های خود برای لغو تحریم‌ها را به صورت دسته‌بندی‌شده و مشخص به اعضای برجام ارائه کرده است. کارگروه تحریم‌ها هم هم‌زمان با کارگروه هسته‌ای تشکیل جلسه داده است.

حالا قرار است مذاکرات در روز پنج‌شنبه هم با محور لغو تحریم‌ها ادامه داشته باشد. ایران در نشست کارگروه لغو تحریم‌ها روز سه‌شنبه، خواسته‌های خود را برای لغو تحریم‌ها را مطرح کرد و به دیگر هیئت‌ها نیز توصیه کرد که فعالانه و سازنده به ارائه راهکار و پیشنهاد درباره چگونگی برداشتن تحریم‌ها بپردازند.

ایران و 1+4 مذاکرات فنی و کارشناسی خود را بر‌اساس متون پیش‌نویس به‌دست‌آمده در شش دور مذاکرات قبلی آغاز کرده‌اند. در‌عین‌حال ایران روز دوشنبه تأکید کرد که «تغییراتی شکلی و محتوایی در مسیر مذاکرات قاعدتا باید انجام گیرد». از‌این‌رو متون به‌دست‌‌آمده در ادوار پیشین، تنها نقش پیش‌نویس را ایفا می‌کنند و تمام این متون قابل مذاکره مجدد هستند.

یکی از نکات درخور‌توجه برای ایران دریافت تضمین‌های کافی و لازم در رابطه با قطعیت و تداوم رفع تحریم‌ها در روند اجرای برجام است. با توجه به سابقه آمریکا در خروج یک‌جانبه از برجام به نظر دریافت هر نوع ضمانت رسمی و غیررسمی محلی از اعراب ندارد؛ اما همان‌طور که تیم مذاکراتی قبلی هم بر آن تأکید داشته است، «عادی‌سازی روابط اقتصادی و تجاری با ایران از سوی آمریکا و اروپا» می‌تواند تضمینی مطمئن‌تر از قول رئیس‌جمهوری آمریکا باشد. به‌عنوان مثال این توقع است که آمریکایی‌ها درباره همکاری‌های اقتصادی با شرکت‌های ایرانی وارد گفت‌وگو شوند یا اوفک از صدور دستورالعمل‌های موردی دست بردارد. ممنوعیت یوترن برداشته شود تا ایران بتواند پول‌های بلوکه‌شده‌اش در بانک‌های مختلف را منتقل کند.

تحریم‌ها و فشار حداکثری آمریکا به‌ویژه بعد از خروج یک‌جانبه از برجام موجب شده است تا روند اجرائی‌شدن برجام که در سال ۲۰۱۵ مورد توافق قرار گرفت، با ابهام روبه‌رو باشد. یکی از خواست‌های مهم ایران در بازگشت به اجرای برجام به‌روز‌رسانی و اطمینان‌یافتن از نحوه اجرای تعهدات به‌ویژه از سوی کشورهای اروپایی و آمریکاست.

ایران تأکید دارد دو موضوع تحریم‌ها و تعهدات هسته‌ای نباید به طور متقابل به هم وابسته باشند؛ بلکه ضروری است ابتدا موضوع تحریم که ناشی از اقدام آمریکا به‌عنوان طرف ناقض برجام بوده است، حل‌وفصل شود. به‌علاوه به نظر می‌آید عمده اختلاف نظرها بر سر تحریم‌ها، چگونگی لغو آنها و راستی‌آزمایی آنها باشد. در روزهای گذشته چندین سناتور و نماینده کنگره آمریکا هشدار داده‌اند که در صورت پیروزی در انتخابات سال ۲۰۲۴، هر توافقی میان دولت کنونی این کشور با ایران را لغو می‌کنند. واضح است این موضوع بر فضای گفت‌وگوها اثر منفی داشته و به بی‌اعتمادی بیشتر طرف‌ها دامن می‌زند. به همین دلیل است که ایران تأکید دارد آمریکا برای بازگشت به برجام، باید تضمین‌های قطعی و عینی ارائه دهد. از طرفی بی‌اختیاری و ضعف تیم‌های مذاکره‌کننده اروپایی روند گفت‌وگوها را کند و تصمیم‌گیری درخصوص موضوعات مهم را دشوار می‌کند.

به موازات مذاکرات وین رژیم صهیونیستی هم دست از کار نکشیده و گفته می‌شود یائیر لاپید، وزیر خارجه این رژیم از دو روز پیش از شروع مذاکرات، رایزنی‌ها و دیدارهای فشرده ای را با محوریت ایران، با شماری از سران کشورهای اروپایی از جمله بوریس جانسون نخست وزیر انگلیس و امانوئل مکرون رییس جمهوری فرانسه آغاز کرده است. رژیم صهیونیستی در ادامه سیاست‌های شکست‌خورده دولت بنیامین نتانیاهو  تلاش می‌‌کند تا با اثرگذاری بر طرف‌های اروپایی عضو برجام به‌ ویژه انگلیس و فرانسه آنها را در مذاکرات جاری وین به اتخاذ مواضعی سخت‌تر علیه ایران تشویق کند.