امروز و در شرایطی که مذاکرات وین آغاز شده، یک‌صدایی کاملی از همه مسئولان ایرانی به گوش می‌رسد؛ لغو بی‌قیدوشرط همه تحریم‌ها.

موضع روشن ایران؛ لغو همه تحریم‌ها
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

گروه سیاست مثلث‌آنلاین: هشتم آذرماه 1400 هم فرا رسید و مذاکرات وین آغاز شد تا این تاریخ شروعی باشد برای اقدامات عملی دیپلماتیک دولت سید ابراهیم برای لغو تحریم‌ها؛ هرچند کار به راحتی‌ها هم نیست و رسیدن به توافق با دول غربی که در سال‌های اخیر اوج بدعهدی‌های خود را نمایان کرده‌اند، خاصه آنکه پشت پرده تمام مواضع آنها آمریکایی است که بدون هیچ توجیه قانونی و سیاسی از برجام خارج شد، حتما کار دشوار و پرملاحظه‌ای است زیرا بنای دولت سیزدهم دیگر باج‌دادن برای رسیدن به توافق یا مذاکره برای مذاکره نیست؛ در واقع امروز خواست تهران بیش از هر زمانی روشن است. غرب و به‌ویژه آمریکا در این میان تلاش دارند به همان شیوه پیشین تهدید و وعده، کار خود را پیش برد اما تهران در موقعیت جدید خود؛ جز به لغو تحریم‌ها و کاستن از فشار بر مردم ایران به موضوع دیگری راضی و قانع نخواهد شد و همین هم هدف اصلی هیئت‌مذاکره‌کننده در مذاکرات وین خواهد بود.

روز گذشته حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه کشورمان، در یادداشتی در خبرگزاری «ایرنا» بر همین موضوع یعنی رفع همه تحریم‌ها تأکید کرد و نوشت: «پس از شش دور مذاکره فشرده در وین که به دلیل زیاده‌خواهی و مواضع زیاده‌خواهانه آمریکا به موفقیت نرسید، اکنون در آستانه شروع دور جدیدی از مذاکرات هستیم. هدف اصلی این مذاکرات احقاق حقوق ملت ایران و رفع همه تحریم‌هاست. تحریم‌هایی که به صورت یک‌جانبه و فراسرزمینی از سوی آمریکای خارج شده از برجام اِعمال شده است».

همچنین سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه هم در همین زمینه گفت: «ما با اراده جدی و حسن نیت وارد وین شده ایم و اگر ایالات برای رفع تحریم‌ها بیاید قطعا می‌تواند بلیت بازگشت به اتاق برجام را دریافت کند وگرنه خارج از میز برجام خواهد ماند... دوگانه‌ها را قبول نداریم همان‌قدر که بر حفظ و صیانت صنعت هسته‌ای معتقدیم، همان‌قدر در جهت رفع تحریم‌های ظالمانه حرکت می‌کنیم و به خنثی‌سازی اهرم فشار می پردازیم و هیچ یک از راهبردها را جایگزین راهبرد دیگر نکردیم.

او ادامه داد: «جمله معروفی است که می‌گوید به متن توجه کنید نه به حواشی البته این حاشیه‌ای که همه دوست دارند بر متن غلبه کند، از عزم جدی جمهوری اسلامی ایران برای تشکیل یک تیم ملی، استفاده از ظرفیت ملی و اراده جدی برای رفع تحریم‌هایی که ضد ایران اعمال شده، حکایت دارد... ترکیب هیات مذاکره کننده ایران در وین نشان می‌دهد ما در چه ابعادی برای رفع تحریم‌ها تمرکز خواهیم کرد. اینها با همان رویکرد دولت سیزدهم که رفع تحریم‌هاست با جدیت در وین حاضر شدند... آنچه برای ایران مهم است اطمینان از رفع تحریم‌هاست و امیدواریم آنها هم به همین اولویت و دغدغه ایران احترام بگذارند».

علی باقری‌کنی، عضو ارشد تیم مذاکره‌کننده ایران هم به تازگی در یادداشتی در نشریه «فایننشال تایمز» با تأکید بر ضرورت تضمین طرف‌های مقابل نوشته است: «غرب باید تضمین‌کننده برداشته‌شدن همه تحریم‌های پسا برجامی باشد و برای هرگونه نقض مفاد این توافق غرامت بپردازد... در انتخابات ریاست‌جمهوری اخیر ایران، رأی‌دهندگان تصمیم گرفتند تا به گفتمانی اعتماد کنند که از تعامل واقع‌گرایانه تر با غرب حمایت می کند. اکنون عمل از حرف مهم‌تر است. باید ساز و کار شفاف و روشنی به ما ارائه شود که تضمین دهد تحریم‌ها برداشته خواهند شد. به کدامین دلیل متصور دیگری درباره پیشرفت‌های فناوری ایران و برنامه هسته‌ای بومی که نزد ملت ایران عزیر است، مصالحه کنیم؟»

غلامحسین اسماعیلی، سخنگوی دولت هم سخنانی مشابه را بیان کرد و گفت: «ما حرف‌ خود را زده‌ایم و رفع تحریم‌ها را می‌خواهیم به این دلیل که تحریم‌ها از ابتدا ظالمانه بوده و بر اثر ظلم و استکبار آمریکا و همدستانش بر ما تحمیل شده است. گروه ۴+۱ و دیگر هم‌پیمانان آنها بدانند ایران اسلامی از خواست رفع تحریم‌ها کوتاه نخواهد آمد. تحریم‌ها باید برداشته شود و تضمینی که جامعه بین‌المللی، همگان و همصدا در برابر تحریم‌های ظالمانه بایستند و علاوه بر آن، ما در فرصت زمانی مناسب، زمان داشته باشیم تا تعهد آنها را راستی آزمایی کنیم که آیا آنچه که آنها تعهد می‌کنند محقق شده است یا نه. اگر چنین شد ما به تعهداتی که در این حوزه داشته‌ایم مجدد عمل خواهیم کرد».

ابوالفضل عمویی، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در همین زمینه گفت: «حفظ تحریم‌ها با هدف توافق یعنی انتفاع اقتصاد ایران مغایرت دارد. بنابراین هرگونه توافق باید با هدف بهره‌مندی مردم ایران از مراودات اقتصادی خارجی باشد و این هدف جز از طریق رفع تحریم‌ها امکان‌پذیر نیست... آمریکا که به شکل غیرقانونی و با نقض قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل از توافق خارج شد و سیاست فشار حداکثری را اعمال کرد، باردیگر سیاست خود را تغییر داده و می‌خواهد به میز مذاکره و ۱+۵ برگردد. موضع ایران این است که بدون رفع تحریم‌ها با بازگشت آمریکا به توافق هسته‌ای موافق نیست... به نتیجه رسیدن مذاکرات به مواضع و آمادگی طرف مقابل برای رفع تحریم‌ها برمی‌گردد. از دید ما بخشی از مشکلات اقتصادی در کشور ریشه‌های داخلی و بخشی هم ریشه خارجی دارد که حول موضوع تحریم‌هاست».