حسین کنعانی‌مقدم گفت: خواسته ایران لغو تمام تحریم‌هاست زیرا ایران در به‌وجود آمدن شرایط کنونی هیچ نقشی نداشت و چه‌بسا ما به تمام تعهداتمان پایبند بودیم و این آمریکا بود که از برجام خارج شد.

غربی‌ها بدانند بحث درباره مسائل نظامی خط قرمز ایران است
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

گروه سیاست مثلث‌آنلاین: مذاکرات وین بالاخره آغاز شد تا امید رفع تحریم‌ها بار دیگر زنده شود؛ البته به نظر می‌رسد که کار به این سادگی‌ها هم نباشد و ملاحظات زیادی در این بین وجود دارد.

حسین کنعانی‌مقدم، فعال و تحلیلگر مسائل سیاسی درباره مذاکرات وین به «مثلث‌آنلاین» گفت: «سیاست ما درباره برجام مشخص است و حتما تیم مذاکره‌کننده بر اساس نقشه راه رهبر انقلاب حرکت می‌کنند و تجربیات گذشته را هم در نظر خواهند داشت. اگر توافقی هم در مذاکرات وین شکل بگیرد، حتما گام‌به‌گام خواهد بود یعنی برخلاف گذشته اگر غربی‌ها به یکی از تعهداتشان عمل کردند، ما هم به یکی از تعهدتمان عمل می‌کنیم و دیگر این‌طور نیست که ما یک‌باره همه تعهداتمان را عمل کنیم».

او ادامه داد: «از طرفی موضع ایران کاملا روشن است؛ آنکه همه تحریم‌ها باید برداشته شود و اگر غربی‌ها به تعهداتشان بازگشتند، باید ضمانت اجرا بدهند که بازهم بدعهدی نکنند».

این فعال سیاسی بیان کرد: «برجام پنج بخش دارد؛ حقوقی، سیاسی، فنی، نظامی-امنیتی و تحریم‌ها. ایران درباره مسائل فنی حرفش را چه به شورای حکام و چه به آژانس زده است و بحثی نیست. درباره مسائل حقوقی هم هیچ حرفی باقی نمانده و در مفاد برجام ابعاد حقوقی روشن شده است و حتما ایران فراتر از برجام هیچ تعهد حقوقی‌ای نمی‌دهد. حوزه نظامی-امنیتی هم که خط قرمز ماست و هیچ محدودیتی نباید در این عرصه بر ما تحمیل شود. در بحث سیاسی هم عرصه کاملا شفاف است و معلوم است که چه کشورهایی بدعهدی کردند و چه کشوری از برجام خارج شد».

او درباره تحریم‌ها هم خاطرنشان کرد: «اما درباره تحریم‌ها باید گفت که خواسته ایران لغو تمام تحریم‌هاست زیرا ایران در به‌وجود آمدن شرایط کنونی هیچ نقشی نداشت و چه‌بسا ما به تمام تعهداتمان پایبند بودیم و این آمریکا بود که از برجام خارج شد».

کنعانی‌مقدم در پایان گفت: «البته یک بحث دیگری هم وجود دارد؛ اینکه درست است که ایران به دنبال سلاح هسته‌ای نمی‌رود و ما ساخت و استفاده از سلاح هسته‌ای را حرام شرعی می‌دانیم اما اکنون رژیم صهیونیستی بمب هسته‌ای دارد و هیچ نظارتی هم بر عملکردش نیست. 1+5 باید مشخص کنند که چگونه می‌توانند این موضوع را کنترل کنند. این موضوع هم باید تکلیفش روشن شود».