حسین امیرعبداللهیان پیشرفت مذاکرات را در گرو اجنتاب طرف‌های غربی‌ از طرح موضوعات فرابرجامی دانسته است.

تاریخ مذاکرات معلوم، محورها مبهم
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

گروه سیاست مثلث‌آنلاین: روز گذشته علی باقری، معاون سیاسی وزیر امور خارجه کشورمان، در صفحه توییتر خود نوشت: «در تماس تلفنی با آقای انریکه مورا، آغاز مذاکرات با هدف لغو تحریم‌های غیرقانونی و غیرانسانی، در روز هشت آذرماه در وین مورد موافقت قرار گرفت».

این گزاره خبری بعد از مدت‌ها انتظار مشخص‌ کرد که دیگر نه در آینده‌ای نزدیک بلکه کمتر از یک‌ماه دیگر مذاکرات برجامی از سر گرفته می‌شود. حالا در این بین این نکته بسیار اهمیت دارد که آیا غربی‌ها مانند گذشته قصد زیاده‌خواهی خواهند داشت یا آنکه شاهد یک مذاکره واقعی خواهیم بود؟ البته این موضوع در گرو آن است که محورهای دقیق مذاکرات از سوی طرفین مشخص شود که تا کنون هنوز چنین مسئله‌ای رخ نداده است.

حالا حسین امیرعبداللهیان در تماس تلفنی با سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه با اشاره به توافق صورت‌گرفته با هماهنگ‌کننده برجام درباره زمان برگزاری گفت‌وگوها با گروه ۱+۴ گفته است: «پیشرفت سریع گفت‌وگوها مستلزم آن است که طرف‌های اروپایی و آمریکا با اجتناب از زیاده‌خواهی و طرح خواسته‌های فرابرجامی، رویکردی واقع‌بینانه و سازنده در پیش گیرند».

او با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران سابقه و روند مذاکرات پیشین در وین را مد نظر دارد، تصریح کرد: «ایران در مذاکرات آتی مطالبات خود را با قوت پیگیری خواهد کرد... به‌هیچ وجه نباید در جدیت جمهوری اسلامی ایران در گفت‌وگوها و لزوم بازگشت همه طرف‌ها به تعهداتشان تردید داشت... اگرچه جمهوری اسلامی ایران نسبت به نیات طرف آمریکایی تردید دارد، با این وجود چنانچه طرف آمریکایی به طور کامل به تعهدات خود بازگشته و مطالبات بیشتر نداشته باشد، جمهوری اسلامی ایران نیز به اجرای همه تعهدات خود بازخواهد گشت».

در این بین فارن‌پالیسی هم در نوشتاری از ضرورت درک درست واشنتگن از مواضع ایران سخن گفته و در یادداشتی در این رسانه به قلم «سینا طوسی» آمده است: «تهران حتی تا یک سال پس از خروج دولت دونالد ترامپ رئیس جمهوری سابق آمریکا از توافق هسته‌ای ۲۰۱۵، برجام را به‌صورت کامل رعایت می‌کرد و تنها پس از خودداری اروپا از اجرای تعهداتش در این پیمان در برابر تحریم‌های ثانویه ایالات متحده، اقدام به کاهش پایبندی خود به محدودیت های هسته‌ای کرد».

فارن پالیسی در بخش دیگری از این نوشتار می‌افزاید: «همه شکل‌ها و حالت‌های پیشینه سیاست فشار حداکثری، نشانگر شکست کامل آن بوده و سیاست بایدن برای ازسرگیری تهدیدها و افزایش فشار بر ایران در این مرحله، دیپلماسی را نابود خواهد کرد».

نگارنده معتقد است تحلیل و برداشت نادرست از سیگنال های اعلامی از جانب تهران،  ممکن است دیپلماسی را نابود کند. در بخشی از این نوشتار آمده است: «دولت بایدن که تاکنون با هشیاری تلاش کرده که در برابر ایران، ضعیف یا سازشکار پدیدار نشود، در اجرای این سیاست، نشانه های نادرستی می فرستد و پیشاپیش دور بعدی مذاکرات هسته ای، باید برداشت های نادرست و غیرواقعی از مواضع ایران را متوقف کند».

نگارنده در مطلب خود، به نوشتار اخیر «دنیس راس» از مقامات سابق وزارت خارجه آمریکا در همین نشریه فارن‌پالیسی اشاره می‌کند که گفته بود: «تنها در صورتی احتمال موفقیت دیپلماسی وجود دارد که دولت جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا، اقدام به اعمال فشاری بسیار موثرتر از قبل(علیه ایران) کند».

در ادامه این مطلب آمده است: «در صورت پیگیری و اجرای پیشنهادهای دنیس راس، دورنماهای باقیمانده برای بازگشت به برجام به کلی نابود خواهد شد و ایالات متحده و ایران در چرخه خطرناک اوج گیری خشونت و تنش قرار خواهند گرفت».

در بخشی دیگر از این مطلب آمده است: ...بازگشت به برجام به نفع امنیت ملی ایالات متحده است. در پایان این نوشتار آمده است موضع گیری همراه با حسن نیت از جانب ایالات متحده در این مرحله، به شکل آزادسازی دارایی های مسدود شده ایران در کشورهای خارجی برای خرید کالاهای مورد نیاز مردم، می تواند به شکست دیوار بی‌اعتمادی میان دو طرف کمک کند و مسیری برای بازگشت کامل به برجام ایجاد کند.