بیژن مقدم گفت: آنچه غربی‌ها نشان داده‌اند این بوده که آنها مذاکره را برای نتیجه نمی‌خواهند و اصلا متمرکز بر موضوع هسته‌ای نیستند و به نظر می‌رسد که آنها از مذاکرات انتظاراتی فرای برجام دارند.

خوش‌بینی به مذاکرات معنا ندارد
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

گروه سیاست مثلث‌آنلاین: امروز دومین گام مذاکرات آغاز می‌شود البته در شرایطی سخت؛ سخت از این نظر که اروپایی‌ها در این دور از مذاکرات به شدت مستأصل مشاهده شدند و عملا اراده‌ای مستقل از خود ندارند. از آن‌سو هم آمریکا به عنوان کشور پشت پرده مذاکرات با عاملیت اروپایی‌ها می‌کوشد زیاده‌خواهی‌هایش را بر ایران تحمیل کند و ایران نیز با موضعی محکم یعنی رفع کامل تحریم‌ها بازگشت بی‌قیدوشرط غربی‌ها به تعهداتشان در مذاکره حاضر شده است. حالا باید دید در چنین وضعیتی می‌توان به نتیجه‌ای مطلوب رسید یا خیر؟

بیژن مقدم درباره این موضوع به «مثلث‌آنلاین» گفت: «آنچه غربی‌ها نشان داده‌اند این بوده که آنها مذاکره را برای نتیجه نمی‌خواهند و اصلا متمرکز بر موضوع هسته‌ای نیستند و به نظر می‌رسد که آنها از مذاکرات انتظاراتی فرای برجام دارند. در این شرایط خوش‌بینی به مذاکرات معنا ندارد».

او ادامه داد: «اوج خوش‌بینی‌ها در اواخر دولت اول آقای روحانی و بعد از امضای برجام وجود داشت و ما همه تعهداتمان را اجرا کردیم اما دیدیم که آمریکا و اروپایی‌ها حتی یک گام هم در راستای اجرای تعهداتشان برنداشتند و اکنون هم برجام را قفل کرده‌اند؛ به این معنی که حتی اگر برجام احیا هم شود با وجود تحریم‌های ثانویه عملا برجام بی‌اثر است».

او ادامه داد: «حالا مذاکرات انجام می‌شود و ایران هم در انجام مذاکرات جدی است اما نباید به اخذ نتیجه خوش‌بین بود. زمانی آمریکا و اروپایی‌ها عملا برجام را پاره کردند و حالا این احتمال وجود دارد آنها زیر میز مذاکرات بزنند. آنها در شرایطی به مذاکرات برگشته‌اند که برایشان نگرانی‌های جدیدی ایجاد شده است. حالا اگر واقعا عزم بازگشت به برجام دارند باید بپذیرند که تحریم‌ها رفع شود، به تعهداتشان بازگردند و سازکار راستی‌آزمایی دقیقی هم مشخص شود تا ایران به این اطمینان برسد که آنها تعهداتشان را اجرا می‌کنند».

این فعال سیاسی در پاسخ به این پرسش که چه‌قدر در مذاکرات می‌شود بر روسیه و چین حساب باز کرد، اظهار کرد: «هر کشوری برای خودش کار می‌کند و می‌خواهد منافعش تأمین شود و ما نمی‌توانیم انتظاری از کشوری داشته باشیم و هیچ کشوری هم نمی‌توانند از ما متوقع باشند اما به هر حال چین و روسیه در بزنگاه‌هایی از حق وتوی خود به نفع ایران استفاده کرده‌اند و ما هم با آنها مراودات اقتصادی داریم».

مقدم در پایان درباره تحرکات رژیم صهیونیستی در میانه مذاکرات گفت: «نیش عقرب نه از سر کین است که اقتضای طبیعتش این است. رژیم صهیونیستی ذاتش با شرارت گره خورده است. مسئولان این رژیم تصور می‌کنند اگر تحریم‌ها رفع شود و بهره‌های اقتصادی برجام نصیب ایران شود، ایران تقویت می‌شود و برای جلوگیری از این شرایط ذهنی خود سعی می‌کنند علیه ایران فضاسازی کنند. آنها کارشان را انجام می‌دهند و این اروپایی‌ها و آمریکایی‌ها هستند که باید تصمیم بگیرند که تحت تأثیر القائات آنها قرار بگیرند یا خیر».