حمیدرضا ترقی گفت: ارسال پرونده ایران به شورای امنیت در صورت شکست مذاکرات صرفا یک رجزخوانی است و غربی‌ها اگر پرونده ایران به شورای امنیت ببرند خود را در مسیری بی‌بازگشت قرار می‌دهند و به احتمال زیاد چنین اشتباهی را مرتکب نمی‌شوند.

مسیر بی‌بازگشت غربی‌ها در صورت ارسال پرونده ایران به شورای امنیت
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

گروه سیاست مثلث‌آنلاین: دور تازه مذاکرات با نتایج نسبتا مثبتی همراه شده است؛ اینکه تا اینجای کار تمام بحث‌ها بر سر چگونگی رفع تحریم‌ها بوده است و این موضوع می‌تواند نشانه مثبتی در مسیر مذاکرات تلقی شود.

حمیدرضا ترقی، فعال و تحلیلگر سیاسی درباره مذاکرات وین به «مثلث‌آنلاین» گفت: «با تغییر دولت موضع ایران در مذاکرات از انفعال به اقتدار و عزتمندی تغییر کرد و اکنون هم می‌بینیم که ابتکار عمل در مذاکرات دست ایران است. موضع ما کاملا شفاف و تهاجمی است و خواسته‌های خود را با وجود یک تیم کارشناسی در مذاکرات پیش می‌بریم و همه در تلاش‌اند که مذاکرات در جهت تأمین منافع ملت ایران پیش برود».

او ادامه داد: «امروز می‌ببینیم که آمریکایی‌ها پشت درهای بسته مذاکرات مانده‌اند و تا زمانی که شروط ایران را نپذیرند، نمی‌توانند مطالبات خود را در مذاکرات پیگیری کنند. ایران رسما آمریکا را تحقیر کرده است و این برای ما یک موفقیت بزرگ است. شرط ایران برای آمریکا هم معلوم است؛ اینکه آنها باید به تعهداتشان برگردند و تضمین بدهند چه در دولت فعلی‌ آمریکا و چه دولت‌های بعدی از برجام خارج نشوند. اینکه امروز آمریکا باید شروط ایران را انجام دهد، نشان از اقتدار ایران است».

این فعال سیاسی بیان کرد: «خوشبخانه مصوبه مجلس درباره موضوع هسته‌ای کمک خوبی به دولت کرده است و زمینه گام‌های جدی برای رفع تحریم‌ها را فراهم کرد. اکنون هم مذاکرات در چارچوب خواسته‌های ایران در حال انجام است و ا اینجای کار بحث‌ها روی چگونگی رفع تحریم‌ها بوده است».

او مطرح کرد: «دست ایران در مقطع کنونی پر است. ایران در حال حاضر صرفا بر رفع‌ تحریم‌ها برنامه‌ریزی نکرده است و این حالت هم وجود دارد که اگر تحریم‌ها رفع نشد، ما مسیر خودمان را برای حل مشکلات انجام می‌دهیم؛ در واقع ایران به موازات مذاکرات در راستای خنثی‌سازی تحریم‌ها هم گام‌های مهمی برداشته است».

حقیقت‌پور در پایان درباره تهدید غربی‌ها به اینکه اگر مذاکرات شکست بخورد پرونده هسته‌ای ایران بار دیگر به شورای امنیت سازمان ملل متحد می‌رود، گفت: «اینها رجزخوانی‌هایی بیش نیست و قابلیت عملیاتی‌شدن ندارد. از سوی دیگر غربی‌ها آن‌قدر اقدامات خلاف قواعد بین‌المللی انجام داده‌اند که ایران می‌تواند از خود دفاع حقوقی کند اما علاوه بر همه اینها غربی‌ها می‌دانند توان دفاعی ایران نسبت به 10سال پیش به‌شدت افزایش یافته است و حتما آنها چنین ریسکی را نمی‌کنند که ایران را به سمتی ببرد که در مواضعش تجدیدنظر اساسی کند. غربی‌ها اگر پرونده ایران به شورای امنیت ببرند خود را در مسیری بی‌بازگشت قرار می‌دهند و به احتمال زیاد چنین اشتباهی را مرتکب نمی‌شوند».