مراقبت از دندان‌ها کار سختی نیست و به راحتی با ایجاد عادت‌هایی برای خود می‌توان این کار را انجام داد.

19 اشتباهی که در حق دندان‌هایتان می‌کنید!
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

 

اما یک واقعیتی که وجود دارد این است که بسیاری از افراد در مراقبت از دهان و دندان خود مرتکب اشتباهات زیادی می‌شوند. رعایت نکردن صحیح نکات مراقبتی و بهداشتی، نه تنها عواقب بدی برای دندان‌ها دارد، بلکه می‌تواند بر سلامت کلی فرد نیز تأثیر بگذارد و او را بیشتر در معرض خطر بیماری قلبی، ذات‌الریه و سایر مشکلات دیگر قرار دهد.

بنابراین، با در نظر گرفتن این موضوع، تصمیم گرفتیم که برخی از اشتباهات رایجی که افراد در حق دندان‌هایشان انجام می‌دهند را به اشتراک بگذاریم تا بتوانید به طور کامل از آنها اجتناب کنید و روال بهداشت دهان و دندان خود را به مسیر درست برگردانید. تا انتهای این مطلب با دکتر فاطمه لبافی همراه باشید.

 

از انجام این کارها برای سلامت دندانتان خودداری کنید!

31

برخی از کارهای اشتباهاتی که افراد انجام می‌دهند و ناخواسته دندان‌ها و لثه‌های خود را در معرض آسیب دیدگی قرار می‌دهند، شامل موارد زیر هستند:

 

1.هنگام مسواک زدن چند کار انجام دهید!

اغلب افراد، صبح هنگام آماده شدن برای خروج از منزل کارهای خود را با عجله انجام می‌دهند. گاهی برای اینکه سریع‌تر آماده شوند، چند کار را همزمان انجام می‌دهند. مثلا زیر دوش مسواک می‌زنند! انجام این کار باعث می‌شود که فرد دقت کافی در مسواک زدن نداشته باشد و به درستی تمام سطوح دندان‌های خود را تمیز نکند.

بنابراین توصیه می‌شود زمان اختصاصی برای مسواک زدن در نظر بگیرید و این کار را روبروی آینه و با دقت کافی انجام دهید.

2.تمیز کردن بیش از حد مسواک!

آیا به این فکر می‌کنید که مسواک خود را با استفاده از روش‌هایی مانند قرار دادن در آب جوش ضدعفونی کنید و باکتری‌های آن را از بین ببرید؟!

گرچه داستان‌هایی درباره مسواک‌هایی که حاوی باکتری هستند، شنیده‌ایم، اما هیچ مدرکی درمورد اینکه کسی از مسواک خود مریض شده باشد، وجود ندارد. تنها کاری که باید برای تمیز کردنمسواک خود انجام دهید این است که آن را به خوبی با آب بشویید و اجازه دهید در معرض هوا خشک شود. آن را در فضای آلوده و یا در جایی که با مسواک سایرین در تماس باشد ، قرار ندهید.

3.استفاده از رسانه‌های اجتماعی به عنوان دندانپزشک!

دنیای وب و رسانه‌های اجتماعی پر از نکات دندانپزشکی عجیب و به ظاهر شگفت انگیز است که می‌تواند بیشتر از اینکه کمک کند، به شما آسیب برساند.

به عنوان مثال افراد برای سفید کردن دندان‌های خود در خانه از پراکسید هیدروژن استفاده می‌کنند که می‌تواند به دندان‌های آنها آسیب برساند! یا اینکه برای بستن فاصله بین دندان‌های خود دور آنها کش ببندند!

4.اجتناب از اشعه ایکس!

افراد ممکن است به دلیل ترس از ایجاد تومورهای خوش خیم مغز ناشی از اشعه ایکس دندان، از انجام آن خودداری کنند، اما هیثچ تحقیق ارتباط بین این دو مورد را ثابت نکرده است.

اشعه ایکس مهم است زیرا همه مشکلات را نمی‌توان با معاینه معمولی تشخیص داد. به عنوان مثال، ممکن است بین دندان‌ها حفره وجود داشته باشد یا ممکن است کیست یا مشکل دیگری در فک وجود داشته باشد. تشخیص این موارد نیاز به اشعه ایکش دارد.

5.مسواک مرطوب خود را در کیف مسافرتی نگهداری کنید!

مهم است که قبل از اینکه برس خود را برای سفر در چمدان خود قرار دهید، آن را در کیف مخصوص خود بگذارید و به همان اندازه مهم است که پس از رسیدن به مقصد و خارج کردن آن از چمدان، آن را در فضای باز قرار دهید تا خشک شود. زیرا باکتری‌ها در محیط‌های مرطوب به خوبی رشد می‌کنند.

  1. در بلیچینگ کردن دندان‌های خود زیاده‌روی کنید!

بلیچ کردن بیش از حد دندان‌ها می‌تواند منجر به ضعیف شدن مینای دندان و حساسیت آن شود. از دست دادن مینای دندان، لایه عاج زیر آن را در معرض دید قرار می‌دهد و باعث می‌شود دندان ها، زرد به نظر برسند.

اگر قصد سفید کردن دندان‌های خود را دارید، بهتر است به جای پرداخت هزینه برای محصولات بدون نسخه، هزینه بلیچینگ دندان تحت نظر دندانپزشک را بپردازید تا از آسیب رساندن به دندان‌های خود پیشگیری کنید. ایشان روش مناسب و مواد با غلظت مناسب را به شما توصیه خواهد کرد.

7.نوشیدن سرکه سیب!

اسید استیک موجود در سرکه، دشمن مینای دندان است. به همین دلیل استفاده از آن به عنوان روشی برای جرم گیری یا سفید کردن دندان‌ها کاملا اشتباه است.

8.برداشتن ریتینر یا نگهدارنده ارتودنسی!

اگر زمانی بریس داشتید، چه در نوجوانی و چه در بزرگسالی، بهتر است که تا زمانی که متخصص ارتودنسی شما توصیه کرده است، از ریتینر خود استفاده کنید. خارج کردن آن زودتر از موعد باعث حرکت کردن دندان‎ها و نامنظم شدن آنها می‌شود.

9.مسواک زدن بلافاصله بعد از نوشیدن آبمیوه!

دوست دارید روز خود را با یک لیوان آب پرتقال شروع کنید؟ مسواک زدن بلافاصله بعد از آن می‌تواند مینای دندان شما را از بین ببرد.

محیط اسیدی مینای دندان‌ها را ضعیف می‌کند. بنابراین ابتدا با نوشیدن شیر یا آب، شستشو با محلول جوش شیرین و یا صبر کردن تا 30 دقیقه پس از نوشیدن آن، محیط دهان خود را خنثی کنید، سپس مسواک بزنید.

در مورد استفراغ هم همینطور است، زیرا آن هم اسیدی است. پس نباید بلافاصله پس زا آن مسواک بزنید.

10.نادیده گرفتن دندان قروچه!

گرچه دندان قروچه خفیف ممکن است مهم نباشد، اما موارد شدید را باید جدی گرفت. زیرا می‌تواند منجر به عوارضی مانند شکستگی دندان، مشکل فک و حتی تغییر در ظاهر صورت شود. پس مهم است که برای کنترل آن از محافظ دهان شبانه یا نایت گارد استفاده کنید.

11.سیگار کشیدن

می‌دانید که سیگار برای ریه‌ها و قلب مضر است. علاوه بر بوی بد دهان و لکه دار شدن دندان‌ها، سیگار یکی از مهم‌ترین عوامل خطر مرتبط با ایجاد بیماری لثه، تحلیل رفتن آن، از دست دادن استخوان فک و از دست دادن دندان ناشی از این عوارض است.

بدتر از آن، سیگار کشیدن می‌تواند شانس فرد برای درمان موفقیت آمیز مشکلاتی مانند بیماری لثه را کاهش دهد، زیرا نیکوتین توانایی بدن را برای مبارزه با عفونت کاهش می‌دهد.

12.استفاده از خلال دندان به جای نخ دندان!

خلال دندان‌های چوبی جایگزین ضعیفی برای نخ دندان هستند. خلال دندان نمی‌تواند به خوبی نخ دندان فاصله بین دندان‌ها را تمیز کند. استفاده از آنها تنها برای زمان‌های خاصی به عنوان مثال وقتی در رستوران هستید و نیاز دارید که دندان‌های خود را تمیز کنید، مناسب است.

13.نادیده گرفتن چکاپ‌های دندانپزشکی!

از نشستن روی صندلی دندانپزشک متنفرید یا ترس دارید؟ در صورتی که به طور مرتب به کلینیک دندانپزشکی مراجعه نکنید و وضعیت دندان‌های خود را به طور مرتب بررسی نکنید، در معرض آسیب‌ها و بیماری‌های بیشتر دندان و لثه قرار خواهید گرفت. این امر نیاز شما به مراجعات بیشتر به کلینیک دندانپزشکی را افزایش می‌دهد.

14.پیرسینگ لب یا زبان!

مطالعات نشان داده‌اند که خطر ابتلا به مشکلات دندانی ناشی از سوراخ کردن زبان و لب در طولانی مدت، بیشتر می‌شود.

بر اساس گزارش برخی دندانپزشکان، بیمارانی وجود داشته‌اند که بر اثر گاز گرفتن پیرسینگ خود، دندان‌هایشان شکسته است. همچنین بیمارانی بوده‌اند که دچار تحلیل لثه و سایر بافت‌های نرم دهان ناشی از تماس زیاد پیرسینگ به آنها شده‌اند.

15.عدم نوشیدن آب کافی!

در برخی کشورها معمولا آب آشامیدنی یا بطری‌های آبی که از مغازه خریداری می‌شوند، حاوی فلوراید هستند. این ماده به تقویت دندان‌ها و پیشگیری از پوسیدگی آنها کمک می‌کند.

علاوه بر این با نوشیدن مقادیر کافی آب از خشک شدن دهان و دندان، جلوگیری می‌کنید.

16.نادیده گرفتن کلسیم و ویتامین D!

مواد معدنی و ویتامین‌ها بلوک‌های سازنده استخوان‌ها و دندان‌ها هستند، اما برای حفظ استحکام و تراکم آنها، به ویژه با افزایش سن نیز ضروری هستند. طبق گفته بنیاد ملی پوکی استخوان، زنان بالغ روزانه به 1000-1200 میلی گرم کلسیم و 400-1000 واحد بین المللی ویتامین D نیاز دارند. برای دریافت مقادیر مورد نیاز این مواد با پزشک خود مشورت کنید.

17.معتاد شدن به آبمیوه!

این روزها افراد زیادی به آبمیوه علاقه‌مند شده‌اند، چه آبمیوه‌های خانگی و چه آبمیوه‌های کارخانه‌ای!

گرچه ممکن است مملو از ویتامین‌ها و سایر مواد مغذی باشند، اما حاوی قند زیاد و در برخی موارد اسید هستند. توصیه می‌شود مصرف آنها را کاهش دهید و حتما پس از میل کردن آنها، دندان‌های خود را شستشو دهید.

18.استفاده از یک مسواک زبر!

مانند خلال دندان‌های چوبی، مسواک‌های زبر نیز ابزاری سخت هستند که بیشتر از آن که تاثیر مثبت داشته باشند، باعث ایجاد مشکلات می‌شوند. این نوع مسواک‌ها می‌توانند باعث فرسایش مینای دندان و آسیب به لثه شوند. پی از مسواک‌های نرم استفاده کنید.

19.نوشیدن نوشابه، حتی نوع رژیمی آن!

طبق یک مطالعه در سال 2008، تمام نوشیدنی‌های اسیدی، نوشابه‌های معمولی، نوشابه‌های رژیمی و حتی نوشیدنی‌های ورزشی می‌توانند باعث فرسایش دندان شوند.

آیا این بدان معناست که باید مصرف آنها را ترک کنید؟ انتخاب با خودتان است. می‌خواهید دندان‌های خراب داشته باشید یا از زیبایی و سلامت بودن آنها لذت ببرید؟!

 

سخن پایانی

 

اکنون با 19 اشتباه رایجی که افراد مرتکب آنها می‌شوند و به دندان‌ها و لثه خود آسیب می‌رسانند، آشنا شدید. زمان آن رسیده است که با مقایسه روال بهداشت دهان و دندان خود، ببینید که آیا شما نیز این مرتکب این اشتباهات می‌شوید یا خیر.

اگر شما نیز این اشتباهات را انجام داده‌اید و متوجه آسیب دندان‌ها و لثه‎های خود شده‌اید، به شما توصیه می‌کنیم از طریق تماس با کلینیک دندانپزشکی دکتر فاطمه لبافی، نوبت ویزیت رایگان خود را رزرو کنید.

به این ترتیب مشکلات دندانی شما شناسایی شده و بهترین طرح درمانی برای شما برنامه ریزی خواهد شد. منتطر دیدار شما هستیم.