دانستن اصطلاحات ارتودنسی کمک می کند تا در جلسه مشاوره ارتودنسی با متخصص، توصیه های وی را بهتر متوجه شویم. اگر قصد انجام ارتودنسی را دارید با ما همراه شوید تا اصطلاحات رایج ارتودنسی را یاد بگیرید.

رایج‌ترین اصطلاحات ارتودنسی دندان
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

 

 

آشنایی با اصطلاحات ارتودنسی قبل از مراجعه به کلینیک و استفاده از این روش می‌تواند در روند درمانی شما موثر باشد. در طول درمان بارها و بارها این اصطلاحات به گوش شما می‌خورد و آشنایی با آن‌ها می‌تواند بسیار کمک کننده باشد. در این مقاله قصد داریم به طور کامل رایج‌ترین اصطلاحات ارتودنسی را معرفی کنیم تا با آشنایی با آن‌ها، روند درمان شما بهتر و سریع‌تر انجام شود.

ارتودنسی با روش‌های مختلفی انجام می‌شود. امروزه استفاده از روش‌های ارتودنسی نامرئی مخصوصا برای افرادی که علاقه‌ای به دیده شدن دستگاه ارتودنسی در دهان خود ندارند، بسیار رایج است. البته هزینه ارتودنسی نیز با توجه به روش های درمانی ارتودنسی متفاوت است. قبل از شروع درمان با این موارد آشنا شوید تا با مشورت متخصص بهترین درمان را برای خود انتخاب کنید.

 

اصطلاحات ارتودنسی

زمان مراجعه به دندانپزشک برای درمان ارتودنسی و همچنین در مراجعات مختلفی که برای درمان صورت می‌گیرد، از اصطلاحات مختلفی استفاده می‌شود. رایج‌ترین این اصطلاحات در ادامه ذکر شده‌اند.

 

دستگاه ارتودنسی

دستگاه ارتودنسی پراستفاده‌ترین و رایج‌ترین اصطلاحی است که در این زمینه به کار می‌رود. دستگاه ارتودنسی شامل تمام لوازم و ابزارهایی است که متخصص دندانپزشکی از آن‌ها برای صاف کردن دندان‌ها یا اصلاح فک استفاده می‌کند.

 

براکت ارتودنسی

براکت‌ها از مهم‌ترین اجزای ارتودنسی دندان در روش ارتودنسی ثابت هستند، که به صورت قطعه‌ای کوچک به سطح دندان می‌چسبند تا سیم ارتودنسی از میان آن‌ها عبور کند.

 

سیم ارتودنسی

سیمی بسیا‌ر نازک و محکم است که از میان براکت‌های ارتودنسی عبور داده می‌شود. این سیم حالت قوس دار است و متخصص به کمک آن نیروی موردنیاز برای حرکت دندان‌ها را اعمال می‌کند. با فشار سیم و فشار براکت‌ها، دندان‌ها در مسیر موردنظر جابجا می‌شوند.

 

بند یا باند

یکی دیگر از اصطلاحات ارتودنسی بند یا باند است که اجزای اصلی و مهم ارتودنسی دندان به شمار می‌رود. بندها به عنوان تکیه گاه برای برای سیم ارتودنسی در نظر می‌گیرند و باید دور تا دور دندان‌های آسیاب یا خلفی متصل شوند. گاهی اوقات به بند یا باند، باکال تیوب نیز گفته می‌شود.

 

باندینگ

باندینگ به نحوه اتصال براکت‌ها بر روی سطح دندان یا پشت دندان گفته می‌شود. برای این کار باید سطح دندان به طور کامل تمیز شود و پس از قرار گیری چسب‌های مخصوص، براکت را به سطح دندان بچسبانند. دیباند کردن یا از بین بردن اتصال نیز به جدا کردن براکت‌ها از سطح دندان گفته می‌شود.

 

پاورچین

پاورچین که به آن زنجیر قدرت در ارتودنسی نیز گفته می‌شود، نوار باریک و زنجیر مانندی است که معمولا از جنس پلاستیک تهیه شده و برای اتصال تعدادی از براکت‌ها به یکدیگر استفاده می‌شود. این زنجیرها دور براکت‌ را به طور کامل احاطه می‌کنند و هدف از استفاده از آن‌ها نزدیک‌ کردن دندان‌ها به یکدیگر است.

 

کویل اسپرینگ

یکی دیگر از اجزای مهم در ارتودنسی ثابت کویل اسپرینگ است که به آن فنر کویل نیز گفته می‌شود. برای افرادی که دارای ازدحام و شلوغی در دندان‌های خود بوده و فاصله میان آن‌ها زیاد باشد، از این فنر برای نزدیک کردن آن‌ها به یکدیگر استفاده می‌شود.

 

الاستیک ارتودنسی

الاستیک از اصطلاحات ارتودنسی است که کمتر توسط افراد مختلف شناخته شده است. معمولا به جای آن از کش ارتودنسی استفاده می‌شود. الاستیک یا همان کش ارتودنسی از ابزارهای بسیار کاربردی در ارتودنسی هستند که برای اتصال دو براکت قلاب‌دار استفاده می‌شوند. از این ابزار برای اصلاح موقعیت فک و دندان‌ها استفاده می‌شود.

 

اصطلاحات ارتودنسی

 

تای الاستیک

تای الاستیک نیز نوعی کش ارتودنسی است که با الاستیک‌های گفته شده در بالا تفاوت دارند. این کش‌ها برای محکم شدن سیم‌های ارتودنسی و چسبیدن آن‌ها به براکت‌ها استفاده می‌شود. به کمک تای الاستیک دور تا دور یک براکت به خوبی بسته می‌شود تا سیم کامل محکم در جای خود قرار گیرد.

 

وکس یا موم ارتودنسی

معمولا با قرارگیری براکت‌ها و ابزارهای ارتودنسی در دهان، لثه تحریک شده و ممکن است زخم‌ها یا التهابی در بافت نرم داخل دهان ایجاد شود. از موم یا وکس ارتودنسی برای پوشاندن قسمت‌هایی از براکت‌ها و سیم‌ها که باعث تحریک بافت دهان می‌شوند، استفاده می‌شود.

 

جدا کننده

جدا کننده‌ها که به آن‌ها اسپیسر یا سپریتور ارتودنسی نیز گفته می‌شود، حلقه‌های پلاستیکی کوچکی هستند که بین دو دندان قرار می‌گیرند. این جدا کننده در ابتدای درمان ارتودنسی استفاده شده تا فضای کافی برای نصب باند یا حلقه‌های ارتودنسی ایجاد شود. از این حلقه‌ها بیشتر در میان دندان‌های آسیاب استفاده می‌شود.

 

ریتینر

ریتینر یا نگهدارنده ارتودنسی نیز از اصطلاحات رایج این درمان به شمار می‌رود که در انتهای کار و اتمام مراحل درمانی برای جلوگیری از بازگشت دندان‌ها به حالت عادی استفاده می‌شود. معمولا چند ماه پس از اتمام درمان برای ثابت شدن دندان‌ها از ریتینر استفاده می‌شود.

درمان ارتودنسی با روش‌های مختلفی انجام می‌شود و شما می‌توانید با توجه به شرایط دهان و دندان و تجربه دندان پزشک برای انتخاب بهترین روش اقدام کنید. هزینه ارتودنسی در هر کدام از روش‌ها متفاوت است.

 

ارتودنسی ثابت

رایج‌ترین و پراستفاده‌ترین شکل ارتودنسی، ارتودنسی ثابت است که تمام براکت‌ها و دستگاه‌های موردنیاز توسط دندانپزشک بر روی دندان‌ها قرار می‌گیرد. این ابزارها تا انتهای درمان از دهان خارج نمی‌شوند. نحوه نصب براکت‌ها در این روش بسیار مهم است و باید توسط دندانپزشک متخصص انجام شود.

 

 

ارتودنسی نامرئی

این روش معمولا برای افرادی که علاقه‌ای به مشاهده ابزارهای ارتودنسی در دهان خود ندارند مناسب است. ارتودنسی نامرئی به روشی گفته می‌شود که براکت‌ها و ابزارهای ارتودنسی کمتر در معرض دید بوده و یا اصلا قابل مشاهده نباشند.

 

ارتودنسی متحرک

برخی از روش‌های درمان ارتودنسی به این صورت است که ابزارها و براکت‌ها ثابت نبوده و فرد می‌تواند به راحتی آن ها را جدا کند. این روش ارتودنسی متحرک نامیده می‌شود که رایج‌ترین دستگاه مورد استفاده آن پلاک شفاف یا الاینر شفاف نامیده می‌شود. در این روش فرد می‌تواند در زمان‌های موردنظر مانند لحظه غذا خوردن آن‌ها را جدا کرده و دوباره در جای خود قرار دهد.

 

راهنمای اصطلاحات ارتودنسی

 

ارتودنسی سرامیکی

ارتودنسی سرامیکی به روشی گفته می‌شود که در آن سیم و براکت‌های مورد استفاده از جنس سرامیک شفاف بوده و کاملا مشابه دندان‌های فرد هستند. این روش امروزه بسیار مورد توجه قرار گرفته و بیماران زیادی از آن استفاده می‌کنند.

 

سخن آخر

ارتودنسی از روش‌های درمانی بسیار عالی و کاربردی است که برای اصلاح فرم لبخند، بهم ریختگی و شلوغی دندان‌ها و بعضاً ناهنجاری‌های فک استفاده می‌شود. آشنایی با اصطلاحات ارتودنسی کمک میکند تا ضمن داشتن اطلاعات کلی درباره ی این روش درمانی، ارتباط موثرتری با متخصص برقرار کنید.

اگر به دنبال یک کلینیک ارتودنسی معتبر در تهران هستید، ما کلینیک دندانپزشکی ایده آل را به شما معرفی می کنیم. کلینیک دندانپزشکی ایده آل یکی از بهترین و معتبرترین مراکز دندانپزشکی است که با کمک گروهی از دندانپزشکان متخصص انواع روش‌های درمانی ازجمله ارتودنسی را برای شما انجام می‌دهند. انواع مختلفی از روش‌های ارتودنسی با توجه به شرایط بیمار با بهترین کیفیت در این مرکز انجام می‌شود.