برای مهاجرت به کانادا مدرک تافل بهتر است یا آیلتس؟ در این مقاله این سوال را پاسخ می‌دهیم. با ما همراه باشید.

برای مهاجرت به کانادا مدرک تافل بهتر است یا آیلتس؟
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

 

مهاجرت به کانادا، به دلیل داشتن موقعیت‌های شغلی و تحصیلی متنوع بسیار پرطرفدار است. یکی از مهم‌ترین مدارک مورد نیاز در مسیر مهاجرت، مدرک زبان انگلیسی است. نخستین سوالی که ممکن است ذهن متقاضیان مهاجرت را به خود مشغول کند، این است که برای مهاجرت به کانادا مدرک تافل بهتر است یا آیلتس؟ هر یک از این مدارک، مزایا و معایب خود را دارند. در ادامه، به این سوال پاسخ خواهیم داد. با ما همراه باشید.

 تفاوت‌های آزمون آیلتس و تافل

آزمون‌های آیلتس و تافل، دو آزمون معتبر برای تایید مهارت در زبان انگلیسی هستند. با کسب نمره لازم در یکی از این دو آزمون، می‌توانید به کشورهای مختلف دنیا از جمله کانادا مهاجرت کنید. برای اینکه بدانید برای مهاجرت به کانادا مدرک تافل بهتر است یا آیلتس، باید با ویژگی‌ها، مزایا و معایب این دو آزمون آشنا شوید. پیش از اینکه آموزش آیلتس یا تافل را آغاز کنید، حتما به نکات زیر توجه داشته باشید:

آیلتس چیست؟

آزمون آیلتس با نام کامل International English Language Testing System، یک آزمون معتبر بین‌المللی است که برای تعیین میزان مهارت در زبان انگلیسی مورد استفاده قرار می‌گیرد. در این آزمون، چهار مهارت خواندن، نوشتن، شنیدن و مکالمه سنجیده می‌شوند تا مشخص شود فرد، چقدر به انگلیسی تسلط دارد. این آزمون دو نوع جنرال و آکادمیک دارد که نوع اول برای مهاجرت کاری و نوع دوم برای مهاجرت تحصیلی استفاده می‌شود. 

برای شرکت در آزمون آیلتس، باید روی تمامی این مهارت‌ها وقت بگذارید. به همین منظور لازم است مدتی با شرکت در دوره‌های آیلتس، به آموزش گرامر زبان انگلیسی و توسعه دایره واژگان خود بپردازید. 

نمره آزمون آیلتس از ۰ تا ۹ تعیین می‌شود و اغلب دانشگاه‌ها و موسسات برای پذیرش دانشجو، به نمره بالاتر از ۶ نیاز دارند. جزییات آزمون به شرح زیر است:

  • بخش شنیدن یا Listening: اولین قسمت آزمون است و حدود ۳۰ دقیقه طول می‌کشد. در این بخش، ۴۰ سوال وجود دارد. شیوه پاسخگویی به این سوالات، به این صورت است که ابتدا باید به یک فایل صوتی گوش دهید و سپس با توجه به آن پاسخ مناسب را تعیین کنید. 
  • بخش خواندن یا Reading: قسمت بعدی آیلتس است و حدود ۶۰ دقیقه طول می‌کشد. این بخش ۳ متن اصلی با موضوعات عمومی دارد که مجموعا، بین ۲۰۰۰ تا ۲۷۰۰ کلمه هستند. شرکت‌کنندگان پس از خواندن متن‌ها باید به سوالات پاسخ دهند. 
  • بخش نوشتن یا Writing: آیلتس حدود ۶۰ دقیقه طول می‌کشد. در این بخش، باید دو متن به زبان انگلیسی بنویسید. متن اول باید حدود ۱۵۰ و متن دوم حدود ۲۵۰ کلمه باشد. موضوع متن اول، عموما درباره طرح یک مشکل یا مسئله به صورت یک نامه رسمی و موضوع متن دوم، اعلام نظر درباره موافقت یا مخالفت با یک موضوع است. 
  • مکالمه یا Speaking: این بخش بین ۱۱ الی ۱۴ دقیقه طول می‌کشد و ۳ بخش اصلی دارد. در بخش اول درباره اطلاعات شخصی و در بخش دوم درباره موضوع انتخابی ممتحن صحبت خواهد شد. در آخرین بخش نیز باید در حد ۴ الی ۵ دقیقه با ممتحن درباره موضوعی که در بخش قبل انتخاب شده بود، گفت و گو کنید.

از آنجایی که این آزمون هزینه نسبتا بالایی دارد، بهتر است پیش از شرکت در آن،  در تعیین سطح آیلتس شرکت کنید تا از مهارت خود مطمئن شوید. . همچنین در پاسخ به اینکه برای مهاجرت به کانادا مدرک تافل بهتر است یا آیلتس، باید بگوییم که در حالت عمومی آیلتس در این کشور کاربرد بیشتری دارد. برای شرکت در تعیین سطح آیلتس روی لینک https://gosafir.com/fa/educational-services/placement-test/ کلیک کنید.

مهاجرت به کانادا

تافل چیست؟

آزمون TOEFL که در ایران با نام تافل شناخته می‌شود، یک آزمون بین‌المللی برای سنجش مهارت تخصصی در زبان انگلیسی است. افرادی که قصد فعالیت آکادمیک و تحصیل در کشورهایی مانند کانادا، آمریکا، انگلیس و دیگر کشورهای انگلیسی‌زبان را داشته باشند، می‌توانند نتایج این آزمون را به عنوان معیار تعیین مهارت خود ارائه دهند. 

در فرایند آمادگی برای تافل هم درست مانند آموزش آیلتس باید به صورت دقیق به نکات گرامری و واژگان بپردازید؛ زیرا این آزمون هم هر ۴ مهارت خواندن، نوشتن، شنیدن و مکالمه را مورد سنجش قرار خواهد داد. 

تافل ۲ تفاوت اصلی و مهم با آیلتس دارد:

  • تافل بر خلاف آیلتس برای مهاجرت کاری به کانادا و کشورهای دیگر غیر قابل استفاده است.
  • سیستم نمره‌دهی آزمون تافل از ۰ تا ۱۲۰ نمره است.

جزئیات آزمون تافل به شرح زیر است:

  •  خواندن یا Reading: باید در مدت ۶۰ الی ۸۰ دقیقه، باید به ۳۶ الی ۵۴ سوال متنوع پاسخ دهید. سبک و تعداد سوالات متغیر است و بسته به نوع محتوایی که قرار است بخوانید می‌تواند کمتر یا بیشتر شود. 
  • شنیدار یا همان Listening: بخش دوم آزمون تافل، شنیدار یا همان Listening است. در این بخش هم باید در مدت ۶۰ الی ۹۰ دقیقه به ۶ الی ۹ فایل صوتی گوش دهید. پس از شنیدن فایل‌ها و یادداشت‌برداری، باید به حدود ۳۴ تا ۵۱ سوال پاسخ دهید. 
  • بخش Speaking یا مکالمه: در بخش Speaking یا مکالمه آزمون تافل، طی ۲۰ دقیقه به دو نوع سوال پاسخ خواهید داد: سوالات مستقل که می‌تواند درباره موضوعات مختلفی باشد و سوالات تلفیقی که با توجه به بخش خواندن و شنیدار طرح شده است.
  • Writing یا نوشتن: آخرین قسمت تافل، Writing یا نوشتن است. در این قسمت باید با رعایت کامل نکات دستوری و نگارشی، به سوالات مستقل و تلفیقی پاسخ دهید. در این بخش عموما باید یک متن بخوانید و به یک فایل صوتی گوش دهید، سپس نظر خود را به صورت جمع‌بندی نهایی بنویسید.

در کانادا آیلتس معتبر است یا تافل؟

وقتی کسی می‌پرسد که برای مهاجرت به کانادا مدرک تافل بهتر است یا آیلتس، باید در ابتدا هدف و نوع مهاجرت خود را تعیین کند. مهاجرت می‌تواند کاری، تحصیلی، سرمایه‌گذاری، برای اقامت موقت یا دائم باشد. 

عموما کسانی که می‌خواهند در کانادا ادامه تحصیل دهند، باید  آموزش گرامر زبان انگلیسی و نکات اصولی این زبان را به خوبی پشت سر گذاشته باشند؛ زیرا برای ورود به دانشگاه، ارائه مدرک آیلتس آکادمیک یا تافل از ضروریات است. این در حالی است که برای اشتغال، سرمایه‌گذاری یا دریافت اقامت، نیازی به تسلط تخصصی به زبان انگلیسی نیست. در این شرایط، باید مدرک آیلتس جنرال ارائه شود. 

نمره آیلتس و تافل برای مهاجرت به کانادا

بهتر است پیش از شرکت در آزمون تافل و آیلتس، به این نکته توجه کنید که دانشگاه یا موسسه‌ای که قرار است برای آن درخواست ارسال کنید، چه نمره‌ای را معیار قبولی قرار داده است.  به طور کلی برای مهاجرت به کانادا با مدرک آیلتس، باید حداقل نمره ۶ را در این آزمون به دست آورید و نمره هیچ بخشی کمتر از ۵.۵ نباشد. اقدام برای موقعیت‌های شغلی خاص یا رشته‌ها و دانشگاه‌های سطح بالا، نیاز به نمره ۷ یا بالاتر خواهد داشت. 

نمره آزمون تافل برای تحصیل در دانشگاه‌های کانادا در مقطع کارشناسی، ۸۰ و در مقطع کارشناسی ارشد و دکتری، ۹۰ است. دانشگاه‌های معتبر و سطح بالا شرایط سختگیرانه‌تری دارند و برای بخش‌های خاص مانند Writing و Speaking،  نمره تعیین کنند. 

images_1699088575_654608bf4bdb3.jpg

شرکت در کلاس آیلتس سفیر برای مهاجرت

در پاسخ به این سوال که برای مهاجرت به کانادا تافل بهتر است یا آیلتس، ‌ باید گفت که آیلتس بهتر است. کلاس آیلتس سفیر، برای کسانی که می‌خواهند به کانادا مهاجرت کنند، یک گزینه عالی برای آموزش آیلتس است. پس از شرکت در آزمون تعیین سطح تخصصی آیلتس به صورت آنلاین، وارد دوره مناسب خود شوید و به تدریج، به نمره دلخواه برسید.