چگونه عطر مورد علاقه خود را پیدا کنیم
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

 

چگونه عطر مورد علاقه خود را پیدا کنیم

صدها رایحه برای عطرها در جهان وجود دارد بنابراین پیدا کردن یک عطر عالی و مناسب با سلیقه هر فرد، می‌تواند چالش برانگیز باشد اما در صورتیکه با نت عطرها آشنا باشید می‌توانید به راحتی عطرهایی که به سلیقه شما نزدیک است را در میان این همه تنوع پیدا کنید. در ابتدا فرآیند یافتن نت عطر ممکن است برای افرادی که با نت‌های مختلف آشنا نیستند، کمی گیج کننده به نظر برسد اما شناخت چرخه رایحه و دسته‌بندی نت‌ها، تعیین عطر مورد نظر را آسان‌تر می‌کند. به همین دلیل معمولا در سایت‌های فروشگاهی در بخش توضیحات مربوط به یک ادکلن، نت‌های آن شرح داده می‌شود تا انتخاب آن راحت‌تر باشد.

در این مقاله به گروه و چرخه رایحه‌ها خواهیم پرداخت و همچنین انواع نت‌ها را معرفی می‌کنیم که به شما برای درک بهتری از عطرها و نحوه انتخاب ادکلن دلخواهتان کمک می‌کند تا بتوانید در سریع‌ترین زمان ممکن رایحه مورد نظرتان را پیدا کنید.

چرخه رایحه چیست؟

چرخه رایحه، توسط متخصص عطر مایکل ادوارد در سال 1992 ساخته شد. نسخه‌های دیگری نیز در سال 1949 وجود دارد، اما نسخه‌ای که امروزه از آن استفاده می‌کنیم همان مدلی است که توسط ادوارد طراحی شده است. در واقع، مایکل ادوارد چرخه رایحه را ایجاد کرد تا به فروشندگان کمک کند، عطرها را به طور مؤثرتری به مصرف‌کنندگان پیشنهاد دهند تا آن‌ها نیز بتوانند عطر مورد علاقه خود را سریع‌تر پیدا کنند. در چرخه رایحه، هر خانواده از یک رایحه کلی تشکیل شده است و زیر مجموعه هر خانواده نسخه‌های ترکیبی از آن رایحه هستند.

اولین قدم برای پیدا کردن عطر مورد علاقه خود این است که خانواده‌های مختلفی که هر عطر بر اساس آن ساخته شده است را بشناسید. چهار نوع اصلی رایحه عبارتند از گلی، چوبی، شرقی و تازه. که هر یک از آن‌ها توسط ترکیبات مختلفی از رایحه‌ها ظاهر می‌شود. رایحه‌های تازه، عموماً متکی به آب و مرکبات هستند، در حالی که رایحه‌های گلی و گرم بیشتر از‌ گل‌ها و میوه‌های آبدار استفاده می‌کنند. به تصویر زیر که به صورت نمودار طراحی شده نگاهی بیاندازید تا انواع مختلف رایحه عطرها را بهتر درک کنید.

 

 

رایحه‌های تازه

نت‌های تازه معمولا از مرکبات، آب و نت‌های سبز تشکیل شده‌اند و اغلب نشاط‌آور هستند. این بدان معنی است که رایحه‌های با طراوت، خوش‌طعم و پر جنب و جوش در این بخش وجود دارد. عطرهای مبتنی بر مرکبات معمولاً با لیمو، ماندارین و ترنج ایجاد می‌شوند. از ادکلن‌هایی که در آن از نت‌های تازه استفاده شده می‌توان به ایفوریا، کرید اونتوس، اسکندل و بلو شنل اشاره کرد.

 

رایحه گلی یا فلورال

عطرهای گلی یکی از محبوب‌ترین خانواده‌ها و از گسترده‌ترین دسته رایحه‌ها محسوب می‌شوند. امروزه طرفداران این دسته، به خصوص در بین خانم‌ها روز به روز در حال افزایش است. هر عطری که رایحه‌ای شیرین و گل‌دار داشته باشد، از نت‌هایی مانند گل رز، یاس، زنبق، گل پئونی و ... تشکیل شده است. از جمله ادکلن‌های گلی می‌توان به گوچی بلوم، لاتوسکا، مای وی و بولگاری اومنیا اشاره کرد.

 

رایحه شرقی یا اورینتال

عطرهای شرقی، گرم، شیرین و حتی کمی تند هستند. نت‌های شرقی از رایحه‌های شرقی گلی، شرقی ملایم و شرقی چوبی تشکیل شده‌اند و در خانواده عطرهای مجلل قرار می‌گیرند. کازاموراتی بوکت آیدل، گود گرل و بلک اوپیوم از این دسته محسوب می‌شوند.

عطرهای این خانواده غنی و سرشار از احساس هستند که اغلب با نت‌های هل، دارچین و وانیل در کنار عطرهایی مانند یاس، ارکیده و شکوفه پرتقال ساخته می‌شوند.

 

رایحه‌ چوبی

عطرهای چوبی از دسته خانواده گرم هستند، با رایحه‌ای اسرارآمیز و فریبنده که به دلیل رایحه قوی که دارند عموما به عنوان نت پایه عطر انتخاب می‌شوند. ترکیبات چوب به عطر گرما، ظرافت و عمق می‌بخشند و در ساخت عطر نقش کلیدی دارند. از رایحه‌های چوبی می‌توان به چوب سدر، چوب صندل، خس خس و عنبر اشاره کرد. لالیک مشکی و دیور هوم اینتنس از این دسته‌اند.

 

آشنایی با دسته نت‌ها

حال که با خانواده عطرها آشنا شدید، خوب است انواع دسته نت‌ها را نیز بشناسید زیرا همه چهار رایحه‌ای که به آن اشاره شد، در این دسته‌ها قرار می‌گیرند تا عطر را تشکیل دهند.

نت‌های عطر در اصل لایه‌های متفاوتی هستند که عطر نهایی را تشکیل می‌دهند. این رایحه ها به سه عنصر متمایز تقسیم می شوند: نت های بالایی، نت های میانی و نت های پایه.

ماندگاری نت عطر

 

 

به عنوان مثال ادکلن بلک اوپیوم که یک عطر گرم و تند است، نت‌های بالایی آن شامل گلابی، شکوفه درخت پرتقال و فلفل هستند که از رایحه‌های مرکباتی به شمار می‌روند؛ نت میانی قهوه و یاس است که رایحه‌ای شرقی است و در نهایت نت پایه از سدر، نعناع و وانیل تشکیل شده است.

نت‌های بالایی، میانی و پایه با هم و در کنار هم کار می‌کنند تا عطری زیبا ایجاد کنند؛ بدون ترکیب این سه بخش، یک عطر به هیچ عنوان جذاب نخواهد بود.

نت‌های بالایی یک عطر که به عنوان نت‌های ابتدایی یا نت آغازین نیز شناخته می‌شود، همان چیزی است که بلافاصله پس از اسپری کردن عطر خود استشمام می‌کنید. این بخش از نت عطر به سرعت تبخیر می‌شود اما اولین احساس از عطر را به شما نشان می‌دهد.

نت‌های میانی زمانی ظاهر می‌شوند که نت‌های بالایی ناپدید شوند. این نت‌ها به عنوان بدنه اصلی عطر در نظر گرفته می‌شوند که ماندگاری بیشتری نسبت به نت‌های بالایی دارند.

نت‌ پایه همان چیزی است که در پایان باقی می‌ماند. معمولا رایحه‌ای که از یک عطر به خاطر می‌آورید، از این بخش است. نت‌های پایه طولانی‌ترین ماندگاری را دارند و با نت‌های میانی ترکیب می‌شوند تا رایحه کامل یک ادلکن را ایجاد کنند و آن را تکمیل کنند.

 

سخن پایانی 

در صنعت عطرسازی، نت‌ها به ترکیبات مختلفی اشاره دارند که رایحه یک عطر را تشکیل می‌دهند. عطرها معمولا از سه نت اصلی تشکیل شده‌اند که به عنوان نت بالایی، میانی و پایه شناخته می‌شوند. هر نت دارای رایحه و خصوصیات خاصی است و با ترکیب این نت‌ها، رایحه نهایی یک عطر شکل می‌گیرد.

در این مقاله یک راهنما ایجاد کردیم که توضیح می‌دهد نت‌های عطر چیست؛ همچنین هر آنچه که باید در این زمینه بدانید تا عطرهای مورد علاقه خود را بهتر بشناسید و در مسیر درست برای یافتن عطر مورد علاقه خود قرار بگیرید، گفته شده است.