پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

14323

انتشارات مبتکران از سال ۱۳۶۵ فعالیت رسمی خود را آغاز کرده و بیش از  ۳۰۰۰ عنوان کتاب در زمینه‌های مختلف به چاپ رسانده است.

بنابراین به جزئت می‌توان گفت انتشارات مبتکران یکی از انتشارات دیرینه و قدیمی است که سالیان سال است در حوزه تدوین و ارائه کتب کمک آموزشی درسی فعالیت دارد. مولفان برخی از کتب مبتکران بسیار معروف هستند و معمولا دانش‌آموزان برتر در برخی از دروس خاص خود از کتاب‌های مبتکران استفاده می‌کنند.

برای مثال از معروف‌ترین کتاب‌های کمک درسی، شیمی مبتکران و زبان انگلیسی استاد شهاب اناری است که انتشارات مبتکران آن را منتشر و به بازار عرض می‌کند. این کتاب دارای ویژگی‌های منحصر به فردی است که همه دانش‌آموزان می‌توانند از آن‌ها بهره‌مند شوند. درس‌نامه کتاب کامل است و تست‌های کتاب به صورت طبقه‌بندی شده و به همراه نکات تستی فراوان ارائه شده است. و این یک نمونه از کتاب‌های معروف و پر فروش انتشارات مبتکران است به‌طوریکه شاید بتوان در هر درسی حداقل یک کتاب شاخص و معروف از انتشارات مبتکران پیدا کرد.

 

مزیت کتاب‌های انتشارات مبتکران

کتاب‌های انتشارات مبتکران دارای برخی قابلیت‌ها و ویژگی‌های منحصر به فرد و ویژه‌ای است که شاید چنین ویژگی‌هایی در کتاب‌های کمک آموزشی دیگر کمتر دیده شود. برای مثال معمولا کتاب‌های مبتکران دارای درس‌نامه‌ها و تست‌های پخته‌تر و در حد متوسط است به‌طوریکه دانش‌آموزانی که به دنبال درس‌نامه‌ها و تست‌های پیشرفته‌تر هستند می‌توانند از کتاب‌های مبتکران استفاده کنند.

علاوه بر یک‌سری کتاب‌های رایج مبتکران که در هر دوره و نظام آموزشی وجود داشته، برخی سبک‌های جدیدتر نیز طراحی و تدوین شده است که این‌ها باعث تطبیق هر چه بیشتر و بهتر کتاب‌ها با نظام اموزشی جدید شده است‌. که برخی از مهم‌ترین این سبک‌ها در ادامه مورد بررسی قرار می‌دهیم.

کتاب‌های سری مرشد مبتکران

یکی از معروف‌ترین و رایج‌ترین کتاب‌های مبتکران ، کتاب‌های سری مرشد مبتکران است که این سری کتاب‌ها برای دانش‌آموزان پایه‌های پنجم تا دوازدهم منتشر شده است و رویکرد اصلی کتاب مبتنی بر طراحی تست‌های درسی و آموزشی است.

درس‌نامه‌های این سری از کتاب‌ها دارای مطالب ویژه و کاربردی است و تست‌های کتاب ، مهارت تست‌زنی دانش‌اموز در آزمون‌های تستی و کنکور و همچنین آزمون‌های ورودی مدارس خاص مثل تیزهوشان را افزایش‌ می‌دهد.

کتاب‌های سری رشادت مبتکران

سری دیگری از کتاب‌های مبتکران ، کتاب‌های رشادت مبتکران هستند که ویژه دانش‌آموزان پایه‌های اول تا نهم منتشر شده‌اند. در این کتاب‌ها علاوه بر درس‌نامه ، پرسش‌ها و نمونه‌ سوالات تشریحی و همچنین سوالات تستی و چهار گزینه‌ای دیده می‌شود تا دانش‌اموزان هم در امتحانات مدرسه و هم در آزمون‌های تستی در پایه‌های مختلف تقویت شوند.

کتاب‌های سری فیل مبتکران

سری کتاب‌های فیل مبتکران ، از جمله دیگر سری‌های این انتشارات است ‌که به صورت محدود در برخی دروس خاص منتشر شده است. این کتاب‌ها مخصوص دوران جمع‌بندی و مرور هستند و برای چند ماه منتهی به کنکور و یا آمادگی‌ قبل از آزمون‌های آزمایشی بسیار کاربرد دارند.

کتاب‌های سری یوز مبتکران

سری کتاب‌های یوز مبتکران ، مخصوص دانش‌آموزان پایه‌های هفتم تا نهم چاپ شده‌اند و به نوعی کتاب کار محسوب می‌شوند. در این کتاب‌ها تمارین و مثال‌های متعدد برای آمادگی هر چه بیشتر دانش‌آموز ذکر شده است. در واقع استفاده از این کتاب‌ها در کنار کتاب درسی ، مکمل خوبی به حساب می‌آید.

کتاب‌های سری شهاب

سری کتاب‌های شهاب ، مخصوص دانش‌اموزان پایه‌های پنجم تا دهم منتشر شده‌اند و دارای درس‌نامه ، تست و تمارین آموزشی هستند. در این کتاب‌ها ، سعی شده تا قدری پیشرفته‌تر از کتاب درسی به ارائه مطالب پرداخته شود.

 

جمع‌بندی

کتاب‌های انتشارات مبتکران از جمله کتاب‌های کاملی هستند که می‌توانند در کنار کتاب درسی به عنوان یک مکمل مناسب در پایه‌های مختلف از دبستان تا کنکور مورد استفاده قرار گیرند. البته که کتاب‌های کنکوری و کتاب‌های دبیرستان این موسسه از شهرت بیشتری برخوردار بوده و کاربرد بیشتری هم دارند.

به نظر می‌رسد در مجموع ، درس‌نامه‌ها و تست‌های کتاب‌های انتشارات مبتکران ، قدری پیشرفته‌تر و قوی‌تر از سایر کتاب‌های کمک آموزشی است. به طور مثال اغلب کتاب‌های کمک آموزشی در انتشارات گاج ، کتاب‌های متعادلی هستند که می‌توانند مورد استفاده همه دانش‌آموزان به‌خصوص دانش‌آموزان ضعیف قرار گیرند اما کتاب‌های مبتکران شاید کمی متفاوت‌تر باشد ؛ بنابراین لازم است ابتدا سطح و توانایی درسی خود و هدف خود را بشناسید و پس از آن کتابی مناسب را مطابق با توانایی‌های خود تهیه نمایید.