در ادامه به بررسی دقیق تر هر یک از کتاب ها می پردازیم. متن کامل تحلیل این کتاب ها در سایت چی بخونم موجود است و می توانید برای خرید اینترنتی آنها نیز از همین طریق اقدام کنید.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

می دانیم بخش بزرگی از تست های زبان انگلیسی در کنکور سراسری به درک متن اختصاص دارد که شامل ریدینگ (reading) و کلوز تست (cloze test) است. هر دوی این بخش ها برای داوطلبان کنکور چالش برانگیز هستند و دانش آموزان با وجود تسلط نسبی به لغات و گرامر در پاسخ دهی به این بخش ها به مشکل می خورند. یکی از راه حل هایی که برای حل این مشکل تجویز می شود برخورد مستمر با متون و تمرین مداوم نحوه برخورد با آنهاست. انتشارات های مبتکران، خیلی سبز و مشاوران آموزش در همین راستا کتاب هایی را برای تمرین متن زبان انگلیسی به چاپ رسانیده اند که در آنها تکنیک های خاص برخورد با آنها و متون زیادی برای تمرین در نظر گرفته شده است. در ادامه به بررسی دقیق تر هر یک از کتاب ها می پردازیم. متن کامل تحلیل این کتاب ها در سایت چی بخونم موجود است و می توانید برای خرید اینترنتی آنها نیز از همین طریق اقدام کنید.

کتاب و نترسیم از متن مشاوران 

متن درسنامه بسیار ساده، واضح و مشخص نوشته شده است و این امر به خصوص در نکات مطرح شده در حاشیه متون تمرینی درک مطلب و کلوزتست صادق است. درسنامه حجم بسیار کمی از کل کتاب و نترسیم از متن را دربر گرفته است و نکات ارائه شده آموزشی در حاشیه متن‌های تمرینی کتاب، حجم آن را زیاد نکرده‌اند، اما بار آموزشی بسیار خوبی دارند. تمارین کتاب درسی جایگاهی در درسنامه و نگارش آن نداشته‌اند و تمرکز کتاب بر پوشش نکات و مفاهیم مطرح شده در کنکورهای سراسری بوده است و درسنامه با این محوریت به نگارش در آمده است.

درسنامه قابل استفاده برای تمامی دانش آموزانی است که به دنبال تقویت مهارت‌های متن‌خوانی و نحوه پاسخگویی به سوالات متنی کنکور هستند. این دانش آموزان تا حد معقولی گرامر و واژگان زبان انگلیسی کنکوری را بلد هستند و می‌خواهند با تمرین و تکرار روی مفاهیم متنی، درصد زبان کنکور خود را ارتقا دهند. آموزش در کتاب نترسیم از متن مشاوران آموزش به جز بیان برخی مفاهیم تشریحی پایه‌، مثل مفهوم Skimming، به صورت نکته و تستی انجام شده است که در آموزش متن‌خوانی معمول است.

1

در درسنامه اصلی که بخش اول کتاب و نترسیم از متن مشاوران آموزش است، تست‌ها و مثال‌های بسیار خوبی در خلال آموزش تکنیک‌های متن‌خوانی انجام شده است که بسیار کاربردی هستند و در روند آموزشی دانش آموزان موثر هستند. تکنیک‌های بررسی شده در درسنامه، در کنار آموخته‌های دانش آموزان از گرامر و واژگان کتاب‌های درسی می‌توانند برای پاسخگویی به تست‌های کتاب تا حد زیادی موثر و کافی باشند.

متون تمرینی زیادی در کتاب و نترسیم از متن مشاوران قرار گرفته است که برای به تسلط رساندن دانش آموزان بر تکنیک‌های متن‌خوانی مناسب و کافی است. تست‌های کتاب، شکل میکروطبقه‌بندی ندارند. انواع تیپ‌های مختلف تست‌های متنی در کتاب پوشش داده شده است و از این لحاظ کتاب از کامل‌ترین منابع موجود در بازار است. در انتهای کتاب، یک بخش مجزا به متون کنکورهای سراسری رشته‌های مختلف اختصاص داده شده است.

پاسخ‌های تشریحی، ترجمه روان کل متن و کلمات جدید هر متن را ارائه کرده‌اند که ساده و قابل فهم نوشته شده است. در پاسخ‌های تشریحی، برای هر متن در حاشیه صفحه چندین نکته ارائه شده است که نکته‌های تستی مهمی هستند و کاملاً مرتبط با سوال و شامل راهنمایی‌های رسیدن به جواب درست تست‌ها هستند. (براساس چاپ 99)

کتاب درک متن زبان انگلیسی به زبان ساده مبتکران 

درسنامه کتاب درک متن انگلیسی به زبان ساده مبتکران واقعا ساده نوشته شده است و به دلیل استفاده از مثال‌های متنوع و به کارگیری مفاهیم ساده بسیار قابل فهم است. به نسبت مطالب بیان شده در درسنامه حجم آن معقول است و محتوای اضافی یا تکراری در آن وجود ندارد. همچنین حجم کتاب واژگان که بخش دیگری از درسنامه کتاب را به خود اختصاص داده است نیز متناسب با محتوای آن معقول است. درسنامه تکینک‌های بسیارمهم متن‌خوانی را از دید مولفان کاملا پوشش داده است که در دید دانش آموزان از تست‌های درک مطلب و کلوزتست کنکوری بسیار موثر است. همچنین کتاب واژگان، کلماتی که معمولا در این متن‌ها وجود دارد و بسیار مهم هستند را پوشش داده است. تمارین کتاب درسی به خودی خود مستقیما شامل تست‌های Reading و Cloze Test نیستند که سبب شده است نگارش درسنامه لزوما در راستای تمارین کتاب درسی نباشد.

2

تمرکز بر کنکور و سوالات کنکوری سبب شده است تا درسنامه در چارچوب آزمون سراسری حرکت کند و از مسیر خود خارج نشود که به خوبی این نکته در کتاب مشهود است. یکی از نقاط قوت و پررنگ کتاب درک متن انگلیسی به زبان ساده مبتکران استفاده از انواع مثال‌های مختلف و کاربردی پس از آموزش هر نکته و مطلب است که سبب می‌شود دانش آموز به خوبی با نکات آموزش داده شده ارتباط برقرار کند و این موضوع خود را در تست زدن بسیار نشان می‌دهد. برای نمونه مثال‌های فصل اول قسمت Using Contrasts صفحه 13 کتاب، از جمله مثال‌های خوب کتاب است. به طور کلی جنس درسنامه به گونه ای نیست که تسلط بر آن لزوما پاسخگویی به تست‌ها را دربرداشته باشد. به لحاظ ماهیت تست‌های درک مطلب که نیازمند چندین مهارت زبانی در کنار یکدیگر می‌باشد، اما نکات بیان شده در درسنامه و کلمات کتاب واژگان تاثیر مثبت بسزایی در روند پاسخگویی به این تست‌ها در دانش آموزان دارد.

چیزی که شاید در کتاب درک متن انگلیسی به زبان ساده مبتکران کمتر به آن توجه شده باشد، به کار بردن تست‌های جدید و با ایده‌های نو است و مولفان با تکیه بر سوالات کنکوری نمونه‌های استاندارد آن را در تست‌ها به کار برده‌اند. روند سخت شدن تست‌‌های کتاب در برخی از سری درک مطلب‌های انتهایی هر فصل (مانند درک مطلب آخر فصل 3) دشوارتر از سطح معمول کنکور طراحی شده است و شاید برای دانش آموزان با سطح بالا مناسب‌تر باشد. (براساس چاپ 98)

کتاب پت و متن خیلی سبز

برای آن دسته از دانش آموزان ضعیف که آشنایی با کلیت متون و تست های درک مطلب و راهکارهای متن خوانی آشنایی ندارند، درسنامه دو بخش کلوز و درک مطلب می تواند خلاصه ای مفید از آنچه باید بدانند را مطرح کند. نویسندگان در درسنامه، از محدوده کنکور و آزمون های تستی خارج نشده اند و نکات مطرح شده در آنها، نه بالاتر از سطح کنکور است و نه خارج از آن و تمامی نکات مطرح شده در متون آزمون های تستی کاربردی است. نکته ای که بهتر بود نویسندگان آن را در نظر می گرفتند این بود که  حالا که کتاب پت و متن Reading & Cloze کنکور خیلی سبز مخصوص متن و متن خوانی است، برای هر تکنیک به طور جداگانه مثال های متعددی بیان می شد و نمونه های استفاده هر تکنیک را دانش آموزان در مثال های بیان شده می دیدند. این شکل خلاصه  شده ی تکنیک های متن خوانی، می تواند ابزاری باشد که دانش آموزان در حین مواجهه با متون در جلسه آزمون از آن برای بهتر درک کردن وپاسخ دادن تست های متن استفاده کنند.

3

در مجموع 90 ریدینگ و 54 کلوز تست در کتاب پت و متن Reading & Cloze کنکور خیلی سبز وجود دارد که با توجه به نسبت 2 به 1 درک مطلب و کلوز تست در کنکور نیز تقریبا نسبت رعایت شده است و اهمیت بیشتر Reading در نظر گرفته شده است. این تعداد تست و سوال برای تقویت مهارت متن خوانی و رسیدن به تسلط نسبی در این حوزه خوب است. نویسندگان متون را با تقریب خوبی از آسان به سخت قرار داده اند و این تغییر درجه سختی به چشم می آید و برای شروع که دانش آموزان شاید خیلی با تست های متنی آشنا نباشند مناسب است. تست ها به شکل میکروطبقه بندی آورده نشده اند. دسته بندی خوبی که در درسنامه از انواع تست های متن ارائه شده است، در خود متون و توضیح پاسخ آنها نیز آورده شده است و مشخص شده است که هر سوال متن به کدام تیپ از سوالات مربوط است که در مرتب ماندن ذهن دانش آموز بسیار کمک می کند. (براساس چاپ 98)