پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

تینر 10000 برای چه کاری استفاده می شود؟ ساختار تینر فوری به چه شکل است؟ تینر فوری برای رقیق کردن رنگ ها استفاده می شود. اگر تینر نباشد نمی توان از رنگ به راحتی استفاده کرد چراکه رنگ ها غلظت بالایی دارند. تینر فوری کاربردهای بسیار زیادی دارد که ما در ادامه خواهیم گفت. تینر ماده ای شیمیایی است که حالت مایع مانند دارد. تینرها در زمان خشک شدن رنگ بسیار تاثیرگذار هستند و کیفیت نهایی را بالا می برند. تینرها بلوری نیستند بلکه آلی و پلیمری هستند. این ماده همانطور که گفتیم بسیار پرکاربرد بوده و در نقاشی نقش اصلی را دارد؛ تمام نقاشان و استادکاران از تینر ها استفاده می کنند.

تینر فوری 10000

این نکته بسیار قابل اهمیت است که باید توجه داشته باشید. باید این را در نظر بگیرید که هر رنگی تینر مخصوص به خود را دارد و اگر رنگی را به غیر از تینر خود مخلوط کنید خواص و کیفیت را از دست می دهد و کاربردی ندارد. تینرها در کارخانه تولید و در بازار عرضه می شود. تولید کننده های زیادی برای تینر وجود دارد اما مارک و موادی که در تولید استفاده می شود بسیار مهم است و باید به این نکته توجه داشته باشید. نکات زیادی در نحوه استفاده از تینر ها وجود دارد که ما در این مقاله برای شما توضیح دادیم.

تینر چیست و چه ویژگی هایی دارد؟

تینر یک ماده ای شیمیایی مایع است و معمولا برای رقیق کردن رنگ کاربرد دارد. تینرها تغیرایی در ویژگی های رنگ ایجاد می کنند و باعث سهولت عمل رنگ آمیزی می شوند. این ویژگی های رنگ که توسط تینر تعدیل می شوند شامل خواص کاربری رنگ، زمان خشک شدن لایه رنگ و خواص نهایی رنگ تشکیل شده، ویسکوزیته رنگ، خاصیت برش خوری، قابلیت اسپری، سرعت خشک شدن و... هستند.

برخی از ویژگی های تهیه تینر که باید اشاره کنیم:

  • قدرت حلالیت
  • سرعت تبخیر
  • نقطه جوش
  • نقطه اشتغال و قابلیت شعله وری
  • سمیت
  • دانسیته
  • رنگ
  • میزان رطوبت
  • ضریب شکست نور
  • درصد مواد غیر فرار

کاربرد تینر 10000 چیست؟

تینر 10000 از نمونه های تینر فوری است. این تینر مورد کاربرد و مناسب به عنوان حلال برای رنگ های هوا خشک و سریع است. تینرها از اصلی ترین مواد در صنعت رنگ است و تمامی نقاشان و استادان برای حل کردن رنگ ها به تینر نیازمند هستند. انواع متفاوتی از تینر در بازار موجود است. زیرا هر رنگی باید با تینر مخصوص خود حل شود تا کیفیت و ماندگاری رنگ را بالا ببرد. از موارد کاربرد تینر ها می توان به پاک کردن سطوح چسبناک، ابزار های رنگ و موارد دیگر اشاره کرد. تینر 10000 معمولی یکی ازاین نمونه های تینر است. این تینر معمولی از نمونه های تینر فوری استو در صنعت ماشین سازی استفاده می شود. این تینر مناسب ترین حلال برای رنگ های سیلر کیلر، رنگ های نیم پلی استر، نیتروسلولوزی و رنگ های چوب است. در رنگ های هوا خشک و سریع بهتر است تا از تینر معمولی استفاد کنید.

ساختار تینر چیست؟

تینر باید با توجه به رنگ انتخاب کرد. از لحاظ ساختاری، بلوری نیستند بلکه پلیمری و آلی هستند و بنابرین در تینر ها حل می شوند. برخی از رنگ ها تنها در تینر های مخصوص حل می شوند اما غلظت این محلول وابسته به عواملی مانند نوع رزین و تینر و درصد این مواد است. یکی از مهم ترین ویژگی های ساختاری تینر، رنگ و شفافیت است که درصد خالص بودن و کیفیت را نشان می دهد.

ساختار تینر

حلالیت تینر یا قابلیت رقیق کنندگی تینر زمانی بالاتر است که با مقدار کمتری از تینر کاهش بیشتر ویسکوزیته رنگ به دست می آید و رنگ رقیق تر می شود. علاوه بر میزان حلالیت تینر یکی دیگر از ویژگی های مهم در تینر این است که سرعت تبخیر با سرعت تبخیر رنگ باید تقریبا همزمان باشد تا کیفیت نهایی بهتری حاصل شود. نقطه اشتغال در واقع پایین ترین درجه حرارتی است که بخارات مایع با شعله یا جرقه کوچک مشتعمل می شود. هرچه نقطه اشتعال تینر بالاتر باشد میزان خطر آتش سوزی در مراحل استفاده یا نگهداری را کاهش می دهد. ساختار تینر به گونه ای است که برای سلامتی انسان مضر است. از جمله خطرات تینر روغن های موجود در آن است که در صورت تماس مستقیم با پوست منجر به مشکلات پوستی شده و حتی از طریق پوست جذب بدن می شود. بخارات ناشی از تبخیر تینر برای سلامت ریه انسان مضر و باعث ناهنجاری تنفسی می شود.

مضرات تینر فوری چیست؟

مانند تمام مواد و حلال های شیمیایی ضرر هایی دارد که باید در استفاده از آن نهایت دقت و نکات ایمنی رعایت شود. تینر اگر با چشم برخورد داشته باشد می تواند باعث تاری و یا حتی بینایی مقطعی شود. اگر به صورت تصادفی بر روی زخم ریخته شود می تواند دچار سوزش یا حتی التهاب زخم شود.

انواع تینر

تینر ها انواع مختلفی دارند که به چند دسته تقسیم می شوند. تینر فوری 10000، 12000، 15000، 20000 و 30000 تقسیم بندی می شود که این کد برای تینر های فوری قراردادی می باشد و شرکت ها از این کد ها استفاده می کنند.

چه حلال هایی در ساخت تینر استفاده می شود؟

حلال های زیادی در ساخت تینر استفاده می شود که ما برای شما در این مقاله خواهیم گفت:

  • حلال سفید در تینر
  • تربانتین در تینر
  • متیل اتیل کتون
  • اتیل بنزین در تینر
  • بوتیل استات در تینر
  • استون در تینر
  • نفت در تینر
  • دی متیل فرمامید
  • زایلین در تینر
  • بوتان در تینر

تینر ها خصوصیت های ظاهری و فیزیکی زیادی دارند. تینر ها بدون رنگ و شفاف هستند، نباید موادی در آن رسوب و ته نشین شود، وزن کمی دارند و در زمان حل شدن رزین در تینر های فوری محصول نباید کدر شود و باید تینر بدون آب باشد. در تینر حلال قطبی زیادی وجود دارد که احتمال آب را در تینر زیاد می کند. برای تست وجود آب در تینر می توان روغن حل کرد و بعد از حل شدن هر چقدر محلول به دست امده شفاف تر باشد مقدار آب کمتری در تینر فوری شما است.

صادرات تینر 

صادرات تینر

تینر را که یکی از اصلی‌ترین مشتقات نفتی است، می‌توان جزو محصولات صادراتی کشور دانست. تینر بسته به کاربرد و ویژگی‌های که دارد، به چندین دسته تقسیم بندی می‌شود. تینر فوری، تینر روغنی، تینر اپوکسی و... برخی از این انواع تینر هستند. به هنگام خرید تینر صادراتی باید به این موضوع توجه داشته باشید که هر رنگی با تینر مخصوص به خود رقیق می‌شود.