فارس/ رئیس جمهور آمریکا با اعلام وضعیت فاجعه در ایالت کالیفرنیا، قصد دارد به مرکز این ایالت که به‌شدت درگیر آتش‌سوزی‌های گسترده است، سفر کند.

جهنم در کالیفرنیا؛ بایدن وضعیت فاجعه اعلام کرد
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

درپی تداوم آتش‌سوزی‌های گسترده در غرب آمریکا، «جو بایدن» رئیس جمهور این کشور در ایالت کالیفرنیا وضعیت فاجعه اعلام کرد.

به نوشته خبرگزاری «رویترز»، بایدن پس از تأیید وضعیت فاجعه قصد دارد روز دوشنبه به «ساکرامنتو» مرکز این ایالت سفر کرده و شدت خسارات آتش‌سوزی‌ها را ارزیابی کند.

سخنگوی کاخ سفید در این‌باره گفت: «رئیس جمهور بایدن اعلام کرد که فاجعه عظیمی در ایالت کالیفرنیا رخ داده و دستور استفاده از کمک‌های فدرال برای حمایت از تلاش‌ها درسطح ایالتی، منطقه‌ای و محلی را صادر کرده است و این در حالی است که آتش‌سوزی "کالدور" از چهاردهم آگوست (بیستم مرداد) آغاز شده و همچنان ادامه دارد».

بایدن هفته گذشته اعلام کرد، آتش‌سوزی‌ها، طوفان‌ها و سیلاب‌های اخیر، به نقاط مختلف آمریکا آسیب‌های جدی وارد کرده، تابستان امسال زندگی بیش از صد میلیون آمریکایی را تحت تأثیر قرار داده است.

رئیس جمهور آمریکا پیش از این نیز در ایالت کالیفرنیا که چند ماه است با آتش‌سوزی‌های گسترده دست و پنجه نرم می‌کند، وضعیت اضطراری اعلام کرده بود.

به نوشته «خبرگزاری فرانسه»‌، در همین حال «گوین نیوسام» فرماندار دموکرات کالیفرنیا که پیش از این نیز بابت بحران‌های مختلف نظیر شیوع گسترده ویروس کرونا با انتقادات گسترده مواجه بود، از سوی رقبای انتخاباتی خود به کم‌کاری در قبال کنترل آتش‌سوزی‌ها متهم شده است.

«کوین کیلی» رقیب جمهوری‌خواه او در این‌باره گفته است: «این نشانگر ناتوانی دولت ما در انجام اساسی‌ترین کارها مانند مدیریت جنگل‌ها است».

در نتیجه این آتش‌سوزی‌های گسترده، صدها منزل مسکونی تخریب شده‌اند و هزاران نفر مجبور به ترک خانه‌های خود شده‌اند. اسکان این افراد نیز بحران دیگری را برای نیوسام رقم زده است.

یکی از شهروندان کالیفرنیا که پرجمعیت‌ترین و ثروتمندترین ایالت آمریکا است به خبرگزاری فرانسه گفت: «بار قبل به نیوسام رأی دادم ولی قصد ندارم دوباره این کار را انجام دهم».

این شهروند پنجاه و سه ساله با اشاره به سوختن کلبه خانوادگی‌شان در این آتش‌سوزی‌ها گفت:‌«فکر می‌کنم که آتش‌سوزی‌ها بیشتر شده‌اند. ما در خشکسالی هستیم. می‌توانید نگاه کنید و ببینید در ۵ یا ۶ سال گذشته چه اتفاقاتی رخ داده و این‌طور به نظر می‌رسد که فصل به فصل، اوضاع بدتر می‌شود».

همچنان که رأی‌دهندگان تا روز سه‌شنبه فرصت دارند آرای خود را به صندوق بیاندازند، هزاران آتش‌نشان در سرتاسر این ایالت در حال مبارزه با شعله‌های آتش هستند.

کالیفرنیا در حال حاضر با بیش از ۶۸۰۰ آتش‌سوزی بزرگ‌ و کوچک دست به گریبان است که چیزی حدود هفتصد هزار هکتار از زمین‌های این ایالت را سوزانده‌اند.

علاوه بر کالدور، «دیکسی» دومین آتش‌سوزی بزرگ در تاریخ کالیفرنیا در شمال این ایالت بیش از ۳۸۰۰ کیلومتر مربع از اراضی را به خاکستر تبدیل کرده است.

پیش از این نیز طبق گزارش اداره محافظت از جنگل‌ها در کالیفرنیا آتش‌سوزی موسوم به «ریور» حدود ۵۶۶ هکتار را در مناطق «پلاسر» و «نوادا» سوزانده است که حدود ۴۰۰ هکتار از مناطق مذکور در همان دو ساعت اول در آتش سوخت.

در ماه‌های اخیر، دهها آتش‌سوزی در حال سوزاندن مناطق مختلف ایالت کالیفرنیا است و در اغلب سال‌ها این ایالت در فصل تابستان به دلیل گرمای شدید هوا، آتش‌سوزی‌هایی را تجربه می‌کند که امسال بی‌سابقه بوده است و در مقایسه با سال‌ گذشته، پیش‌روی آتش با سرعت بیشتری صورت گرفته و فضای بیشتری در شعله‌های آتش سوخته‌اند.