رئیس جمهور آمریکا بر این باور است که محاکمه استیضاح دوم ترامپ مساله‌ای است که حتما باید اتفاق بیفتد.

بایدن: استیضاح ترامپ حتما باید اتفاق بیفتد
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

جو بایدن در مصاحبه با خبرنگار سی‌ان‌ان در کاخ سفید تاکید کرد: علی رغم اختلالات احتمالی در اجرای برنامه‌های مهم دولت و تایید صلاحیت اعضای کابینه، مجلس سنا باید دومین محاکمه استیضاح دونالد ترامپ را انجام دهد.

بایدن گفت: تصور می‌کنم محاکمه استیضاح ترامپ باید اتفاق بیفتد. البته می‌دانم که محاکمه استیضاح ترامپ توسط مجلس سنا که قرار است 8 فوریه آغاز شود، بر جدول زمانی طرح‌های قانونی دولت و روند تایید صلاحیت اعضای کابینه تاثیر خواهد گذاشت ولی اگر این استیضاح صورت نگیرد، تبعات و آثار بدتری خواهد داشت.

رئیس جمهور آمریکا در عین حال افزود: انتظار ندارم که 17 سناتور جمهوریخواه در حمایت از استیضاح ترامپ رای دهند.

این در شرایطی است که مجلس نمایندگان آمریکا روز دوشنبه طرح استیضاح ترامپ رئیس جمهور پیشین این کشور را به خاطر سخنرانی تحریک آمیز برای طرفدارانش پیش از حمله مرگبار 6 ژانویه به ساختمان کنگره را به مجلس سنا فرستاده است.

نمایندگان جمهوریخواه مجلس نمایندگان آمریکا در رای گیری 13 ژانویه به دموکرات‌ها پیوستند و به استیضاح ترامپ رای دادند ولی دموکرات‌های مجلس سنا به حمایت حداقل 17 سناتور جمهوریخواه نیاز دارند تا رسما ترامپ را محکوم کنند.

جلسه رای‌گیری در مجلس نمایندگان آمریکا برای بررسی دومین استیضاح دونالد ترامپ رئیس جمهور این کشور پیش از این برگزار شده و با اکثریت آراء به تصویب رسید، تا او به اولین رئیس‌جمهور تاریخ آمریکا تبدیل شود که در دوره حضورش در کاخ سفید، دو بار استیضاح می‌شود.

در حالی که کنگره آمریکا 6 ژانویه برای شمارش آرا کالج الکترال و تایید نهایی نتایج انتخابات جنجالی 3 نوامبر تشکیل جلسه داده بود، ترامپ از هوادارانش خواست تا تظاهرات مسالمت آمیزی را برگزار کنند ولی این اعتراضات در نهایت منجر به حمله آنها به ساختمان کنگره شد.

تصویب نهایی استیضاح ترامپ در مجلس سنا نیاز به کسب آرا دو سوم سناتورها یعنی 67 سناتور دارد ولی با توجه به مخالفت تعداد زیادی از جمهوریخواهان بعید به نظر می رسد که محاکمه ترامپ در مجلس سنا به تصویب نهایی برسد.

چاک شومر رهبر اکثریت مجلس سنای آمریکا در اظهاراتی گفته است که دادگاه استیضاح دونالد ترامپ رئیس جمهور پیشین ایالات متحده روز 8 فوریه یعنی 20 بهمن ماه آغاز می‌شود.

دموکرات ها هم اکنون اکثریت نسبی را در مجلس نمایندگان و سنا در اختیار دارند ولی این احتمال وجود دارد که حزب دموکرات در انتخابات میان دوره ای دو سال آینده این اکثریت را از دست بدهد.

میچ مک کانل رهبر اقلیت سنای آمریکا نیز گفته است که اوباش و شورشیان توسط ترامپ تحریک شده‌اند.