مخالف غرب‌گرای دولت روسیه، حذف حساب کاربری رئیس جمهور آمریکا پس از حادثه هفته گذشته در کنگره را محکوم کرد و آن را نوعی سانسور دانست.

ناوالنی پشت ترامپ درآمد
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

به نوشته روزنامه «نیویورک پست»، ناوالنی در رشته توئیتی طولانی این اقدام را «بر اساس احساسات و اولویت‌های سیاسی فردی» توصیف کرد و گفت: «معتقدم که تحریم ترامپ از سوی توئیتر، سانسوری غیر قابل قبول است».

وی که از مخالفان غرب‌گرای «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه محسوب می‌شود افزود: «به من نگویید او به‌خاطر نقض قوانین توئیتر، محروم شده است. سال‌هاست هر روز تهدید به مرگ می‌شوم و توئیتر [در این ارتباط حساب] کسی را مسدود نمی‌کند».

ناوالنی مدعی شد: «البته توئیتر یک شرکت خصوصی است اما نمونه‌های مختلفی از چنین شرکت‌هایی را در چین و روسیه داریم که درخصوص سانسور به بهترین دوستان دولت تبدیل شده‌اند».

الکسی آناتولیویچ ناوالنی یکی از رهبران تظاهرات‌های اعتراضی علیه دولت روسیه در سال‌های ۲۰۱۱ و ۲۰۱۲، روز ۲۰ آگوست (۳۰ مردادماه) هنگام پرواز از شهر «تومسک» در روسیه به سمت مسکو، پایتخت این کشور علائم بیماری از خود نشان داد و بعد از فرود اضطراری هواپیما در شهر «امسک» به بیمارستانی در این شهر و  پس از چند روز با مجوز دولت روسیه  و به درخواست آلمان به بیمارستانی در برلین منتقل شد.

ناوالنی مدعی شده که دستگاه اطلاعاتی روسیه وی را با عامل اعصاب موسوم به «نوویچوک» مسموم کرده‌ است؛ زیرا مقامات این کشور او را به عنوان تهدیدی پیش از برگزاری انتخابات پارلمانی سال آینده روسیه می‌دانسته‌اند. کشورهای اروپایی نیز از ادعای او حمایت کرده و به این بهانه تحریم‌هایی را علیه مسکو اعمال کرده‌اند.

مسکو با رد این اتهامات، بارها از برلین خواسته مدارک خود در تایید آن را ارائه کند. اخیراً وزارت خارجه روسیه اعلام کرد از حضور متخصصان سازمان منع سلاح‌های شیمیایی برای انجام تحقیق مشترک با مسئولان روسی در خصوص مسمومیت این چهره مخالف دولت روسیه استقبال می‌کند.

چهارشنبه هفته گذشته همزمان با بر‌گزاری جلسه مشترک کنگره آمریکا برای تأیید نهایی پیروزی «جو بایدن» در انتخابات ریاست جمهوری، عده‌ای از هواداران ترامپ که در مقابل این ساختمان تجمع کرده بودند به داخل آن یورش بردند. در جریان این حملات پنج نفر کشته و ده‌ها نفر هم زخمی شدند.

در پی این حادثه، برخی شبکه‌های اجتماعی و دیگر بستر‌های موجود در فضای مجازی از جمله توئیتر، به این دلیل که وی هواداران خود را به ایجاد خشونت دعوت کرده، حساب‌های کاربری او را محدود یا مسدود کرده‌اند.

توئیتر همچنین حساب کاربری «مایکل فلین» مشاور امنیت ملی پیشین ترامپ، «سیدنی پاول» وکیل سابق ترامپ و «ران واتکین» مدیر یک رسانه راست افراطی را به طور دائم مسدود کرده است.

نمایندگان دموکرات مجلس نمایندگان آمریکا بعد از حمله هواداران ترامپ به کنگره، با اشاره به نقش او در تحریک این حمله روند استیضاح وی را آغاز کرده‌اند و از سوی دیگر از اعضای کابینه او درخواست کرده‌اند از متمم ۲۵ قانون اساسی آمریکا برای برکناری وی استفاده کنند.

دفاع ناوالنی از ترامپ در حالی صورت گرفته است که تا کنون سران و دیپلمات‌های ارشد بسیاری از کشورهای جهان، حمله هواداران ترامپ به ساختمان کنگره و نقش او در تحریک به خشونت و تلاش برای تضعیف دموکراسی را محکوم کرده‌اند.