رئیس انجمن انبوه‌سازان مسکن و ساختمان استان تهران با تأکید بر اینکه 45 سال پیش عمر ساختمان‌ها در ایران با عمر ساختمان‌ها در آمریکا برابر و حدود 30 سال بود، گفت: امروزه میانگین عمر مفید ساختمان‌ها در ایران به 25 سال رسیده و در آ‌مریکا این عدد به 120 سال رسیده است.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

به گزارش مثلث آنلاین به نقل از  فارس، احمد خرم در حاشیه چهارمین نمایشگاه انبوه‌سازان مسکن و پنجمین کنفرانس ملی پژوهش‌های کاربردی در مهندسی عمران، گفت: در طول 40 سال همواره شعار همکاری دانشگاه و صنعت و کشاورزی و خدمات داده می‌شود اما در عمل هیچ ارتباطی میان دانشگاه و دستگاه‌های اجرایی و تشکل‌ها برقرار نشده است.

وی با اشاره به اینکه این نمایشگاه تلاش دارد تا همکاری دانشگاه با صنعت و تشکل‌ها را نهادینه و گسترش دهد، گفت: 25 سال پیش مقررات ملی ساختمان تدوین و ابلاغ شد اما متأسفانه در این سال‌ها هیچ همکاری و ارتباطی میان دانشگاه‌ها و تشکل‌ها با دستگاه‌های اجرایی شاهد نبوده‌ایم.

خرم ادامه داد: در کشور ما صنف و تشکل به حساب نمی‌آیند و دانشگاه‌ها نیز هیچ مأموریتی ندارند در حالی که در دنیا تشکل‌های مهندسی و دانشگاه‌ها با نظارت تصادفی خود نقش‌آفرینی می‌کنند.

وی با بیان اینکه متأسفانه اگر ناظر مقیم یک ساختمان که مسئولیت مهمی دارند تخلفی کند با او برخوردی نمی‌شود، گفت: در کشورهای پیشرفته هر گونه تخلفی از سوی هر نهاد و ارگانی که مرتبط با ساخت‌ وساز هستند صورت بگیرد مجوزهای آنها لغو خواهد شد.

رئیس انجمن انبوه‌سازان مسکن و ساختمان استان تهران، گفت: نظارت بر روی اجرای قوانین و مقررات از طرف مجلس اعمال نشده است در حالی که اگر مجلس در کنار قانون‌گذاری نظارت بر روی قانون انجام می‌داد مشکلات هم اکنون کمتر بود.

به گفته خرم، مجلس باید در بُعد نظارت از دانشگاه‌ها و تشکل‌ها استفاده و حمایت کند.

وی با تأکید بر اینکه میانگین عمر مفید ساختمان‌ها در ایران پایین آمده است، گفت: 45 سال پیش میانگین عمر مفید ساختمان‌ها در ایران 30 سال و در آمریکا نیز 30 سال است اما امروزه میانگین عمر مفید ساختمان‌ها در ایران 25 سال و در آمریکا به 120 سال رسیده است.

رئیس انجمن انبوه‌سازان مسکن و ساختمان استان تهران ادامه داد: فاجعه از این بزرگتر در نابود کردن منابع مالی ملت و دولت و بخش خصوصی نمی‌توانست رخ دهد و همان‌طور که دیدیم در زلزله‌های رودبار، بم تلفات به یکباره به 100 درصد رسید.

خرم در خصوص وضعیت بخش مسکن، گفت: حدود دو ماه پیش قیمت مسکن 10 درصد و معاملات نیز رونق پیدا کرد اما دوباره دچار یک رکود شده است.

وی با اشاره به اینکه میزان نقدینگی 1400 تریلیون تومان است، گفت: حدود 20 تا 30 هزار میلیارد تومان در بخش ساختمان و مسکن به صورت راکد مانده است پس باید دولت تسهیلات بیشتری در بخش ساختمان و مسکن با نرخ پایین اعطا کند تا بخش مسکن از رکود خارج شود.

به گفته وی، در حال حاضر در بسیاری از کشورها وام ساخت مسکن با نرخ سود یک درصد و وام خرید تا 90 درصد قیمت یک واحد مسکونی پرداخت می‌شود.