در حالی که ابتدای هفته بازار ارز شاهد کاهش قیمت بود ولی مجددا دلار سیر صعودی را در پیش گرفته که طبق اذعان فعالان این بخش این افزایش قیمت‌ها از سوی سرمایه دارها صورت گرفته است.

فردوسی بازهم شلوغ شد؛ افزایش قیمت دلار در بازار آزاد
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

به گزارش مثلث آنلاین به نقل از تسنیم، روزهای پر تلاطم بازار ارز که شمارشان از دست رفته است، گویا تمامی ندارد چرا که امروز هم خیابان فردوسی روز شلوغی را سپری می‌کند.

فعالان بازار ارز علت شلوغی امروز را کمبود ارز و البته خرید و فروش دلار به صورت گسترده از سوی سرمایه‌داران این بخش می‌دانند معتقدند: دولت باید برای کمک به مردم هم شده این بازار را مدیریت کند.

خیابان منوچهری، مقابل پاساژ افشار که پاتوق اصلی دلارفروشان تهران است امروز هم روز شلوغی را سپری می‌کند و از صبح شاهد افزایش قیمت بوده تا جایی که دلار از سه هزار و 340 تومان دیروز به 3 هزار و 409 تومان رسیده است.

یکی از واسطه‌های بازار ارز که شغلش خرید و فروش دلار برای یکی از صراف‌های بزرگ است، می‌گوید: ارز در بازار کم است و دلارهای نقدی را سریع می‌خرند.

وی می‌گوید: تقریبا یک ماه است که دلارهای کاغذی از نقدی ارزان‌تر معامله می‌شود چرا که امروز دلار کاغذی برای فردا 4 هزار و 397 تومان به فروش رفت.

یکی دیگر از دلال‌های بازار ارز که سال‌هاست مقابل پاساژ افشار به صورت تلفنی به خرید و فروش دلار می‌پردازد می‌گوید: احتمالا به خاطر صحبت‌های رئیس جمهور آمریکا که بناست در روزهای آینده انجام شود بازار امروز متشنج شده است.

وی که حالت این روزهای بازار را عادی نمی‌داند، می‌گوید: البته به لطف برخی سرمایه‌دارها و مسئولان دولتی کار به جایی رسیده بازار می‌داند دلار اگر بالا رفت پایین نمی‌آید.

یکی دیگر از سالخوردگان بازار ارز که خود را فریب خورده همین معاملات می‌داند می‌گوید: هر هفته 4 الی 10 نفر از افرادی که در همین جا یعنی مقابل پاساژ افشار به خرید و فروش دلار می‌پردازند تمام سرمایه‌شان را از دست می‌دهند چرا که نمی‌دانند وضعیت چگونه است و فریب قیمت‌ها را می‌خورند.

وی می‌گوید من خودم تمام زندگی‌ام را در این بازار باختم با خاطر اینکه قیمت‌ها را سرمایه‌دارها طوری جلو می‌برند و در زمان خرید و فروش تغییر می‌دهند که مردمی که در جریان نیستند فورا ضرر می‌کنند.

دلال دیگری که آن هم واسطه خرید و فروش دلار برای صراف بزرگی است، می‌گوید: واسطه‌های دولت و سرمایه‌دارها اجازه نمی‌دهند بازار رنگ آرامش را ببیند.

وی معتقد است: تعداد زیادی از افرادی که در این جا به خرید و فروش دلار می‌پردازند واسطه صرافی‌های دولتی هستند و آنها قیمت‌ها را تغییر می‌دهند اما یکی دیگر از همین دلال‌ها که به شدت مشغول خرید دلار است و مدام با تلفن خود صحبت می‌کند وارد بحث ما شده و می‌گوید: هیچ کس سر از این بازار در نمی آورد الان واقعا نمی‌دانیم چرا دلار گران شد.

فرد دیگری که به جمع ما اضافه شد می‌گوید: این کارها کار بانک مرکزی است به خاطر اینکه دولت و بانک مرکزی راحت می‌توانند با تزریق دلار بازار را کنترل کنند ولی وقتی بانک مرکزی بعضی روزها دلار کم عرضه می‌کند و قیمت را بالا می‌برد همین وضعیت شکل می‌گیرد.

یکی دیگر از واسطه‌های ارزی که در خیابان فردوسی حضور دارد می‌گوید به نظر می‌رسد عده‌ای در حال جمع آوری ارز از بازار هستند و نمی‌خواهند اجازه دهند قیمت‌های طبیعی شود.

یکی از افرادی که هم اکنون در حال فروش دلار با قیمت بالاست اشاره می‌کند می‌گوید: این فرد دیروز دو خط (هر خط معادل یک میلیون دلار است) با قیمت 4 هزار و 364 تومان برای یکی از سرمایه‌دارها خرید همین الان دلار را با قیمت 4 هزار و 409 تومان فروخت؛ خودتان محاسبه کنید که سود این اختلاف قیمت چقدر است و به جیب چه کسی می‌رود. اما غیب به اتفاق واسطه های ارزی که در خیابان منوچهری حضور دارند می‌گویند افرادی که صبح امروز دلار را گران کرده‌اند به محض اینکه ارزهایشان را فروختند قیمت را در بعد از ظهر پایین می‌آورند. بنابراین این احتمال هست بعد از ظهر دلار ارزان شود ولی باز هم نمی‌توانیم دقیق بگوییم.

به گزارش تسنیم بعد از اغتشاش‌های اخیر در کشور بازار ارز و سکه متلاطم شد و قیمت دلار و البته سکه رکوردهای بالایی به ثبت رساند ولی از 5 شنبه هفته گذشته تا ظهر شنبه سیر نزولی در این بازار آغاز شد.ولی به نظر می‌رسد افراد پشت پرده اجازه نمی‌دهند قیمت‌ها شکسته شود.

هرچند برخی از صرافان معتقدند که این افزایش قیمت در حقیقت پس لرزه هفته قبل است چرا که معمولا در این بازار بعد از آنکه قیمت یک باره جهش یافت و بعد از آن چند تومان کاهش یافت مجددا سیر صعودی آغاز می‌شود اما با وجود اینکه برخی از صرافان می‌گویند سیر صعودی دلار ادامه‌دار نخواهد بود ولی واسطه‌هایی که مقابل پاساژ افشار عملا قیمت را در بازار را تعیین می‌کنند می‌گویند سرمایه‌دارها و دلال‌های بزرگ اجازه نمی‌دهند قیمت‌ها شکسته شود این افراد دلارها را می‌خرند و بعد از آن به خاطر اینکه ارز در بازار کم می شود نرخ دلار بالا می‌رود و به محض اینکه دلار گران شد به صورت قطره چکانی دلار را با قیمت بالا می‌فروشند.

البته این افزایش قیمت‌ها همزمان با آن است که بانک مرکزی روزانه از طریق صرافی‌های مختلف و مجاز ارز دولتی وارد بازار می‌کنند ولی متأسفانه دلالهای بازار به خاطر منافع خود باعث ضرر بسیاری از مردم شده و اجازه آرامش در بازار ارز نمی‌دهند.