پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

طبق آخرین گزارش‌های رسمی بانک مرکزی میزان معاملات مسکن در شهریور تهران نسبت به سال گذشته کاهش 73 درصدی و نسبت به ماه گذشته کاهش 15 درصدی را داشته است. به طور قطع یکی از عوامل کاهش قیمت کاهش تقاضا است به طوری که همین کاهش تقاضا در بازار منجر به کاهش نزدیک به 3 درصد قیمت مسکن در شهریور نسبت به ماه گذشته شده است.

آمار رسمی بانک مرکزی نشان می‌دهد از میان مناطق 22 گانه تهران همچنان منطقه 5 محبوب‌ترین منطقه برای خرید مسکن است به طوری که با سهم بیش از 15 درصدی از کل معاملات، بیشترین تعداد قرارادهای مبایعه نامه را به خود اختصاص داده است.

بازار پس از افزایش صد درصدی قیمت‌ها و عبور از نطقه اشباع شروع به ریزش قیمت کرد و هر چند به طور کلی میزان ریزش قیمت‌ها در تهران 3 درصد بود اما این افت قیمت در برخی از مناطق به بیش از 15 درصد هم رسید.

هر چند که عده‌ای از کارشناسان معتقدند بازار در دوره رکود تورمی قرار دارد اما آمار رسمی نشان می‌دهد که افزایش قیمت‌ها متوقف شده و از این پس مسکن دوره رکود را طی می‌کند. البته در میان برخی دیگر از فعالان بازار مسکن بر این باور هستند که ریزش قیمت‌ها هم ادامه نخواهد داشت و بازار در حوزه تغییر قیمت به ثبات رسیده است.

در جدول زیر قیمت محبوب‌ترین منطقه تهران که در ماه گذشته بیشترین معاملات مسکن در این منطقه انجام شده- پس از ریزش 3 درصدی قیمت‌ها در مناطق مختلف شهر- آمده است: