​ اونس در آخرین روز هفته ۳ روند را تجربه کرد. ابتدای روز شاخص صعودی بود و خود را از ۱۲۹۱ به ۱۲۹۹ دلار رساند. نزدیک شدن به نرخ روانی ۱۳۰۰ دلار باعث شد تا بازار چند ساعت مقاومت زیر این نرخ را تجربه کند.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

در این ساعات مقاومتی سرمایه‌گذاران دو سناریو داشتند. سناریوی اول مقاومت شاخص و عدم عبور از مرز روانی و سناریوی دوم شکست مرز روانی و آغاز مسیرهای صعودی بعدی بود. البته این مقاومت دوام نیاورد و در ساعت ۱۸ شاخص مرز ۱۳۰۰ دلار را شکست.

اونس در دوراهی مرز روانی

 

روز گذشته اونس خود را به مرز روانی ۱۳۰۰ دلار نزدیک کرد. اونس جهانی که در ۸ روز منتهی به چهارشنبه هفته گذشته، روند ملایمی را تجربه کرده بود، دو روز آخر هفته را صعودی پشت سر گذاشت و در ساعت ۱۶ عصر روز گذشته خود را به مرز ۱۳۰۰ نزدیک کرد. اما این شاخص قبل از اینکه مرز ۱۳۰۰ را لمس کند تا ساعت ۱۸ زیر این مرز مقاومت کرد. به این ترتیب برخی فعالان بازار موقعیت کنونی اونس را یک دوراهی صعودی-نزولی تلقی می‌کردند و برای آینده کوتاه‌ مدت آن دو سناریو مطرح می‌کردند. اما در نهایت اونس در ساعت ۱۸  از مرز روانی ۱۳۰۰ دلار عبور کرد. سناریوی اول در صورتی رخ می‌دهد که اونس جهانی ساعات پایانی روز گذشته را به زمان نیویورک، افزایشی تجربه کند و شاخص مرز روانی ۱۳۰۰ را پشت سر بگذارد.

بر مبنای پیش‌بینیسرمایه گذاران اگر این سناریو عملی شود، عبور از مرز روانی ۱۳۰۰ به معنی شکست نرخ‌های بالاتر در بازه‌های زمانی کوتاه‌مدت است. سناریوی دوم در صورتی رخ می‌دهد که شاخص اونس جهانی باقی ساعات روز را ملایم پشت سر بگذارد و نتواند از مرز ۱۳۰۰دلار عبور کند. وقوع این سناریو به معنای ایجاد نقطه مقاومتی جدید در نقطه ۱۳۰۰ بوده و برای عبور از آن باید منتظر تنش‌های سیاسی بعدی ماند.

روند میان مدت

 

عمده فعالان بازار و سرمایه گذاران روند شاخص اونس را در نیمه ابتدایی سال میلادی جاری، صعودی با شیب قابل‌توجه پیش‌بینی کرده بودند. به‌طوری که بسیاری از کارشناسان عدد شاخص را بیشتر از مرز روانی ۱۳۰۰ دلار پیش‌بینی کرده بودند. با این حال، بعد از اینکه اونس در نیمه دوم ماه فوریه مرز ۱۳۴۰ را لمس کرد، بعد از آن وارد یک مسیر نزولی شد و در این مسیر بارها بین نقاط حمایتی و مقاومتی نوسان کوتاه‌مدت داشت.

 در این مسیر، بارها اونس مسیرهای صعودی یک هفته‌ای را تجربه کرد، اما در مجموع روند میان مدت آن افزایشی بود. تا اینکه در سومین هفته ماه مه ‌به زیر ۱۲۸۰ دلار نیز کاهش یافت. اما این نقطه، برای فعالان بازار یک نقطه کف کوتاه‌مدت بود و بسیاری از فعالان بازار، به امید افزایش کوتاه‌مدت، وارد موقعیت خرید شدند. اگر چه در روزهای میانی هفته میلادی گذشته (از دوشنبه تا چهارشنبه)، شاخص جهانی اونس رفت و برگشتی بود و تغییر قابل‌توجهی نداشت، اما در دو روز آخر هفته مطابق میل فعالان بازار حرکت کرد و وارد مسیر صعودی شد.

 شاخص جهانی اونس که در روز چهارشنبه چسبیده به نقطه ۱۲۸۰ بسته شد، روز پنج شنبه را با روند صعودی آغاز کرد و روی عدد ۱۲۹۱ بسته شد. این شاخص روز جمعه را نیز صعودی آغاز و خود را به مرز روانی ۱۳۰۰ نزدیک کرد. اگر چه بسیاری از فعالان بازار، عبور شاخص قیمت از این مرز روانی را به منزله صعود بیشتر شاخص در روزهای آتی می‌دانستند، اما شاخص اونس جهانی قبل از اینکه مرز روانی ۱۳۰۰ را لمس کند مسیر نزولی با شیب خفیف را در پیش گرفت و تا حدودی این باور را در بازار ایجاد کرد که نقطه مقاومتی جدید عدد ۱۳۰۰ است. بعد از لمس نقطه مقاومتی ۱۲۹۹، شاخص جهانی اونس تا ساعت ۴ عصر دیروز تا نرخ ۱۲۹۶ نیز نزول کرد. اما در نهایت اونس در ساعت ۱۸ مرز روانی ۱۳۰۰ دلار را عبور کرد.

ردپای جنگ‌های تجاری

 

صعود آخر هفته‌ای شاخص اونس جهانی با شروع تنش تجاری بین آمریکا و مکزیک همراه بود. ترامپ، در روز پنج شنبه در اکانت توییتر خود خبر از اعمال تعرفه‌های جدید روی تمامی کالاهای وارداتی از مرز مکزیک داد. بر مبنای اظهارنظر ترامپ، دولت آمریکااز تاریخ ۱۰ ژوئن سال جاری (یعنی ۱۰ روز دیگر)، روی کالاهای وارداتی از مرز مکزیک ۵ درصد تعرفه وضع خواهد کرد. البته شواهد نشان می‌دهد تنش تجاری بین مکزیک و آمریکا منتهی به نرخ ۵درصد ۱۰ ژوئن نباشد، بلکه موج‌های دیگری از تنش تجاری بین این دو کشور در راه خواهد بود.

براساس بیانیه‌ای که از سوی کاخ سفید منتشر شده، آمریکا قصد دارد تا پایان سال میلادی ۲۰۱۹، سه مرحله دیگر روی کالاهای وارداتی از مکزیک، تعرفه ۵ درصدی اضافه کند. اگر این سناریوی کاخ سفید عملی شود، انتظار می‌رود نرخ نهایی تعرفه روی کالاهای صادراتی از مکزیک به آمریکا ۲۵ درصد باشد. این اتفاق در صورتی که ادامه یابد و واکنش هجومیدولت مکزیک را نیز به همراه داشته باشد، انتظار می‌رود اثرات افزایشی روی بازار اونس جهانی گذاشته و نرخ این شاخص را به سمت انتظارات فعالان بازار هدایت کند.