پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

اعتماد نوشت: آیا دبیرخانه اوپک از وین به اوزاکا رفته است؟ خیر؛ آیا جلسه وزرای اوپک در اوزاکا تشکیل شده است؟ خیر؛ آیا اساسنامه اوپک که می‌گوید تصمیمات اوپک باید با اجماع اتخاذ شوند، عوض شده است؟! خیر؛ پس چرا ولیعهد عربستان درباره تمدید 6 یا 9 ماهه توافق کاهش تولید اوپک با رییس‌جمهور روسیه در اوزاکا تفاهم کرده است؟!

ولادیمیر پوتین، رییس‌جمهور روسیه دیروز پس از دیدار با محمد بن سلمان، در حاشیه اجلاس گروه G20 در اوزاکای ژاپن به خبرنگاران گفت: «ما (روسیه و عربستان) توافق کردیم برنامه کنونی کاهش تولید نفت را در سطح توافق پیشین اوپک و غیراوپک ادامه دهیم که این توافق می‌تواند برای ۶ یا ۹ ماه آینده تمدید شود.»

١- عربستان ماه گذشته میلادی حتی کمتر از سهمیه تعیین شده برای تولید نفتش در توافق کاهش تولید اوپک و غیر اوپک، نفت تولید کرده است. آن هم بین ٥٠٠ تا ٦٠٠ هزار بشکه در روز. بنابراین ‌بار مهم کاهش تولید نفت در اوپک در این ماه‌ها روی دوش عربستان بوده است. این اما، منتی بر سایر اعضای اوپک نیست. عربستان برای توازن بودجه‌اش، نفت ٨٠ دلاری می‌خواهد. هر میزان کمتر از این عدد برایش کسری است. قیمت نفت برنت، دیروز ٦٤ دلار و ٧٤ سنت بود. سعودی‌ها خوب می‌دانند که تا پایان سال تولید نفت امریکا باز هم افزایش خواهد یافت و اگر از تولید نفت کم نکنند قیمت نفت به زیر ٦٠ دلار سقوط خواهد کرد. پس حالا که باید تولید نفت را کاهش دهند، سعی می‌کنند روسیه را هم همراه خود کنند تا روس‌ها نیز در کنار امریکا سهم بازار عربستان را بیش از این، محدود نکنند. عربستان در ماه مه‌ ٢٠١٩، روزانه ٩ میلیون و ٦٩٠ هزار بشکه نفت تولید کرده است که نسبت به تولید سال ٢٠١٨، روزانه ٦٢١ هزار بشکه کمتر شده است.

٢- روسیه تا قبل از آلوده شدن خط لوله صادرات نفتش به اروپا، پایبندی‌اش به توافق کاهش تولید با اوپکی‌ها کامل نبود. روس‌ها در سال ٢٠١٨، به ‌طور متوسط روزانه ١٠ میلیون و ٥٣٠ هزار بشکه نفت تولید کردند تا پس از امریکا، دومین تولیدکننده بزرگ دنیا باشند. در هر توافق کاهش تولید، روس‌ها می‌خواهند عربستان سهم بیشتری داشته باشد تا رتبه دوم و سهم بازار خود را از دست ندهند ضمن اینکه سود قیمت‌های بالای نفت را ببرند.

٣- بر روسیه به عنوان یک کشور غیراوپکی اشکالی نیست که در هر زمان و هر کجا، تصمیمی بگیرد که منافعش را تامین کند. اما این رسم ناصوابی است که عربستان تصمیمی را که باید در جمعی ١٤ نفره گرفته شود را از جانب این جمع، بیرون این جمع بگیرد.  هم وزیر نفت ایران و هم سایر وزرای اوپک باید از هویت این سازمان 60 ساله حفاظت کنند. ایران در جلسه اوپک ١٧٦، که روز دوشنبه در وین، برگزار می‌شود، به جهت معافیت از توافق کاهش، کم‌اثر است. وزیر نفت ایران باید با همراهی سایر وزرای اوپک از هویت سازمانی این نهاد مهم حمایت کنند. حداقلش این است که علنا درباره یکجانبه گرایی سعودی‌ها موضع بگیرند و در جلسات نیز اساسنامه اوپک را به رخ‌شان بکشند. عربستان باید بداند که همه اوپک نیست.