درحال حاضر برخی از جایگاه ها در ازادی دریافت وجوه اقدام به دراختیار قراردادن کارت سوخت به متقاضیان می کنند که به نظر می رسد برای ترغیب مصرف کنندگان به استفاده از کارت سوخت شخصی این سیاست باید قانونی شود.

دریافت کارمزد سوخت گیری با کارت جایگاه/ سیاستی که می‌تواند قانونی شود
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس پس از آنکه دولت تصمیم گرفت کارت سوخت را احیا کند و به متقاضیان بنزین فقط در ازای داشتن کارت سوخت بنزین تحویل دهد برخی از جایگاه های عرضه سوخت در سطح شهر تهران از این فرصت سوء استفاده کرده و کارت جایگاه ها تنها در صورت دریافت وجوه اضافی در اختیار متقاضیانی قرار می دهند که به هر دلیل کارت سوخت ندارند. براساس بازدید میدانی خبرنگار فارس این رقم در جایگاه های مختلف متفاوت است به طوریکه در یک جایگاه مبلغ 2000 تومان اخذ می‌شود و در جایگاه دیگر این رقم به 10 هزار تومان هم می رسد. البته جایگاه‌های زیادی هم هستند که هیچ مبلغ اضافه‌ای دریافت نمی‌کنند.

شرکت ملی پالایش و پخش فراورده های نفتی که متولی اجرای احیای کارت سوخت است بارها از طرق مختلف اعلام کرده است دریافت این وجوه خلاف قانون است و افرادی که اقدام به دریافت این وجوه اضافی می کنند متخلف هستند و مصرف کنندگان باید این موارد را گزارش دهند تا با جایگاه مورد نظر برخورد شود.

به عنوان نمونه در آخرین اطلاعیه شرکت ملی پخش فراورده های نفتی آمده است:

«به اطلاع هموطنان عزیز می رساند طبق روال معمول کارتهای آزاد جایگاهها فعال و در دسترس مراجعین جهت سوختگیری می باشد به همین لحاظ دریافت هرگونه مبلغ یا وجهی بابت استفاده از کارت آزاد جایگاه توسط اپراتورها و متصدیان تلمبه در جایگاه های عرضه سوخت ممنوع بوده و تأکید می گردد در صورت مشاهده مواردی از قبیل عدم در دسترس بودن کارت آزاد و یا دریافت وجه اضافه بر مبلغ بنزین با سامانه پاسخگوئی 09627 شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران تماس حاصل نموده و موضوع را منعکس نمایند. شایان ذکر است همکاران این شرکت به سرعت به موضوع رسیدگی و نتیجه اطلاع رسانی خواهد شد. »

* استقبال کمرنگ از سوخت‌گیری با کارت شخصی و سیاستی که می‌تواند قانونی شود

این گزارش حاکی است همواره یکی از نگرانی هایی که پیش از احیای کارت سوخت از سوی کارشناسان انرژی مطرح می شد این مسئله بود که با وجود کارت جایگاه داران و نبود طرح سهمیه بندی آیا متقاضیان به استفاده از کارت سوخت شخصی خود گام بر می دارند یا خیر که البته با آغاز این طرح مشخص شد که فقط 5 تا 6 درصد از متقاضیان از کارت سوخت شخصی خود استفاده کرده اند هرچند که باید تاکید کرد حدود 1 میلیون کارت سوخت در باجه های معطله شرکت پست وجود دارد و متقاضیان کارت سوخت باید به این باجه ها رفته و کارت سوخت خود را دریافت کنند.

این موضوع موجب شد تا مسئولان امر تصمیم بگیرند تا محدودیتی را در سوخت گیری با کارت سوخت جایگاه اعلام کنند و سوخت‌گیری با کارت جایگاه را از 60 لیتر به 30 لیتر کاهش دهند. به طوری‌که یک فرد برای گرفتن 60 لیتر بنزین در صورت استفاده از کارت جایگاه دو بار از کارت سوخت جایگاه استفاده کند. بر اساس اعلام مسئولان اجرای این سیاست موجب شد تا استفاده از کارت سوخت شخصی به 10 تا 15 درصد برسد. اما این عدد هم درباره استفاده از کارت سوخت بسیار ناچیز است و همچنان استقبال خوبی از کارت سوخت شخصی صورت نگرفته است.

این مسئله موجب شده است تا مسئولان شرکت ملی پالایش و پخش دوباره به فکر کاهش عرضه بنزین با استفاده از کارت سوخت جایگاه باشند تا بتوانند متقاضیان را به استفاده از کارت سوخت شخصی ترغیب کنند.

از سوی دیگر در حال حاضر بعضی جایگاه‌ها از نبود کارت سوخت شخصی افراد سوء استفاده کرده و رقمی را در ازای دراختیار قراردادن کارت سوخت جایگاه از متقاضی کارت سوخت جایگاه طلب می کنند. این اقدام غیر قانونی احتمالا موجب می شود تا فردی که کارت سوخت ندارد یا کارت سوختش در باجه پست است انگیزه بیشتری برای دریافت کارت سوخت خود داشته باشد تا این مبلغ اضافی را پرداخت نکند.

محمدرضا اکبری کارشناس انرژی در این باره در گفت‌وگو با خبرنگار فارس می گوید این اقدامی که اکنون جایگاه داران انجام می دهند می تواند منجر به استفاده بیشتر از کارت سوخت شخصی شود به شرط آنکه مسئولان امر به جای انکه بگویند این کار غیر قانونی و تخلف است آن را قانونی و ضابطه‌مند کنند.

وی ادامه داد: دولت به جای کاستن از لیتراژ کارت سوخت جایگاه می‌تواند اخذ کارمزد از متقاضیان کارت سوخت جایگاه را با یک رقم واحد قانونی کند و اعلام کند جایگاه داران باید این کارمزد را به حساب دولت واریز کنند.

وی افزود: دولت از این طریق یک درآمدجدید بدون آنکه فشاری به مردم وارد شود و یا موجب به افزایش تورم شود برای خود ایجاد کرده است هرچند که ممکن است این درآمد ناچیز باشد اما نتیجه آن میتواند این باشد که مصرف کنندگان از کارت سوخت شخصی خود استفاده کرده و دیگر به سمت کارت سوخت جایگاه نمی روند مگر آن دسته از افرادی که به هردلیل نتوانسته اند کارت سوخت بگیرند و یا اینکه کارت سوخت خود را همراه ندارند.

* کنترل مصرف با استفاده از کارت سوخت شخصی

به گزارش فارس هدف از احیای کارت سوخت شخصی کنترل مصرف سوخت است که دولت بتواند از محل این صرفه جویی در مصرف را محقق کرده، جلوی قاچاق را بگیرد و به افزایش صادرات بنزین کمک کند و از این طریق بتواند به سمت صادرات فراورده گام بردارد.

براساس اعلام برخی از کارشناسان انرژی از جمله جواد نوفرستی در صورتی که مصرف کنندگان از کارت سوخت شخصی استفاده کنند در یک بازه زمانی کوتاه مدت حداقل بین 10 تا 12 میلیون لیتر از مصرف بنزین کاسته خواهد شد و این رقم میتواند به رقم صادرات بنزین ایران افزوده شود.

از آنجا که دولت فعلا تصمیم ندارد سیاست سهمیه بندی را اعمال کند، باید به دنبال راه کارهای موثری باشد تا مصرف کنندگان بیشتر به دنبال استفاده از کارت سوخت شخصی خود باشند. این کار یا از طریق جمع آوری کارت سوخت جایگاه صورت می‌گیرد و یا دولت می‌تواند برای دریافت بنزین از کارت سوخت جایگاه کارمزدی را تعیین کند که متقاضی رغبیت به استفاده از کارت سوخت جایگاه نداشته باشد.

اگر دولت میخواهد دوباره برای کارت های سوخت جایگاه محدودیت در لیتراژ تعیین کند، می‌تواند به دریافت کارمزد سوختگیری با استفاده از کارت جایگاه نیز بیاندیشد.

انتهای پیام/