رسانه‌های کویتی اعلام کردند که کویت و عربستان برای ازسرگیری برداشت نفت از میدان‌های نفتی در منطقه بی‌طرف میان دو کشور توافق کرده‌اند.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

 روزنامه‌های القبس و الرأی کویت دیروز (شنبه، ۲۷ مهرماه) به نقل از برخی منابع اعلام کردند که کویت و عربستان برای ازسرگیری برداشت نفت از میدان‌های دارای مدیریت مشترک در منطقه بی‌طرف میان دو کشور به توافق دست یافته‌اند.

در ماه‌های گذشته، تعطیلی تولید میدان‌های منطقه بی‌طرف، به‌ویژه دو میدان خفجی و وفره، سبب شد تولید روزانه ۵۰۰ هزار بشکه نفت مختل شود.

مسئولان عربستانی و کویتی به درخواست‌ها برای اظهارنظر، بلافاصله پاسخی ندادند.

روزنامه القبس اعلام کرد که مسئولان صنعت نفت و دولت عربستان و کویت هفته گذشته دیدار و توافقی امضا کرده‌اند.

طبق اعلام این روزنامه، تولید نفت میدان خفجی به‌زودی پس از طی فرآیندهای اداری و تولید میدان وفره در سه ماه آینده آغاز می‌شود.

منطقه بی طرف بین عربستان و کویت دو کشور تنها جایی است که شرکت‌های نفتی خارجی در میدان‌های نفتی سهمی در اختیار دارند؛ در خاک دو کشور میدان‌های نفتی در اختیار شرکت‌های نفتی دولتی است و تولید نفت از این میدان‌ها نیز به‌طور برابر بین دو کشور مشترک است.

‌شرکت کی‌جی‌او یک شرکت مشترک بین شرکت آرامکو گلف اوپریشن (یکی از شرکت‌های تابعه سعودی آرامکو) و شرکت نفت کویت گلف (کی‌جی‌اوسی) است که کار برداشت نفت خام از میدان خفجی را به عهده دارد. شرکت آمریکایی شورون هم در بخش متعلق به عربستان سعودی فعالیت می‌کند، این شرکت با به‌کارگیری فناوی‌های نو سعی در افزایش تولید نفت خام سنگین منطقه را دارد.

شرکت نفت کویت گلف در بخش کویتی این منطقه بی طرف مرزی فعالیت می کند، ضمن آن که تعیین خطوط مرزی این منطقه بر اساس معاهده‌هایی در دهه ١٩٢٠ انجام شده است.

برداشت نفت خام از میدان فراساحلی خفجی در ماه اکتبر ۲۰۱۴ میلادی متوقف شد، عربستان سعودی یکطرفه به دلیل نگرانی‌های زیست محیطی برداشت نفت از این میدان را متوقف کردکه در آن زمان نارضایتی طرف کویتی را در پی داشت، همچنین کار روی میدان وفره برای اجرای عملیات تعمیر و نگهداری تعطیل شد و تولید در این میدان هم از آن زمان به بعد هم دیگر ازسرگرفته نشد.