پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

یکی از مشکلاتی که ممکن است به‌مرورزمان در عملکرد ماشین لباسشویی به وجود می‌آید، نیامدن آب در ماشین لباسشویی و در نتیجه آبگیری نکردن ماشین لباسشویی است. اما علت اینکه چرا آب وارد ماشین لباسشویی نمی‌شود، احتمالاً مسدود شدن قطعات ماشین لباسشویی و املاح آب ورودی، می تواند علت آبگیری نکردن ماشین لباسشویی باشد.

البته در برخی از اوقات فشار کم آب در منزل، علت آبگیری نکردن ماشین لباسشویی است. اول فشار آب ورودی به شیر ماشین لباسشویی را چک کنید. اگر فشار آب مناسب بود، مطمئناً علت نیامدن آب داخل لباسشویی به خاطر یکی از دلایل بیان شده در زیر است.

9 علت آبگیری نکردن ماشین لباسشویی و نیامدن آب داخل لباسشویی

از همین ابتدا در نظر داشته باشید که آبگیری نکردن ماشین لباسشویی مقوله ای جداست و با آبگیری و تخلیه مداوم در لباسشویی و تخلیه نشدن آب ماشین لباسشویی متفاوت است که در مقالات گذشته مفصل به آن‌ها پرداخته ایم. در ادامه دلایل عدم ورود آب به لباسشویی را می‌خوانید.

۱. خرابی شیر آب ورودی

 

1A-min

اولین علت پر نشدن آب در لباسشویی، خرابی شیر آب ورودی است. ممکن است شیر آب ماشین لباسشویی بسته باشد و آب داخل شلنگ وارد نشود. درواقع دریچه ورودی آب در ماشین لباسشویی، وظیفه کنترل جریان آب گرم و سرد را دارد. اگر این قطعه با مشکل مواجه شود، آب وارد ماشین لباسشویی نمی‌شود.

۲. خرابی شیر الکتریکی ماشین لباسشویی؛ مهم‌ترین علت پر نشدن آب در لباسشویی

شیر برقی (شیر الکتریکی) ماشین لباسشویی، وظیفه وارد کردن آب به داخل دستگاه را دارد. البته علت آبکشی نکردن لباسشویی، می‌تواند به دلیل آسیب دیدن بویین، مجرای ورودی و خروجی آب، لاستیک آب‌بندی، لاستیک دیافراگم و ترمینال موجود در شیر برقی باشد. اگر هر یک از این قطعات شیر الکتریکی ماشین لباسشویی آسیب‌دیده باشد، آب وارد ماشین لباسشویی نمی‌شود و در نتیجه ماشین لباسشویی آبگیری نمی کند.

۳. گرفتگی جاپودری ماشین لباسشویی

آب ورودی دستگاه بعد از رد شدن از شیر الکتریکی، به‌صورت اسپری وارد جاپودری می‌شود. داخل ظرف جاپودری به صورت سوراخ‌هایی است که بعد از ورود آب به آن و مخلوط شدن با پودر، عمل شستشو را انجام می‌دهد. اگر این سوراخ‌های جاپودری گرفته شوند، آب وارد ماشین لباسشویی نمی‌شود.

[3A-min 

راه‌حل: اگر علت آبکشی نکردن لباسشویی گرفتگی جاپودری آن است، برای برطرف کردن این مشکل، ظرف جاپودری را از دستگاه خارج کنید. سپس با فرچه، ظرف را کاملاً تمیز کنید تا رسوبات پاک شود. حالا مخزن کشویی جاپودری ر به دستگاه وصل کنید و لباسشویی را روشن کنید.

۴. انسداد فیلتر ورودی ماشین لباسشویی؛ رایج‌ترین علت پر نشدن آب در لباسشویی

در تمام ماشین لباسشویی‌ها یک فیلتر بر روی ابتدای شیر برقی لباسشویی و یک فیلتر دیگر در قسمت جلو و پایین دستگاه نصب می‌شود. این فیلترها از ورود آشغال‌ها و رسوبات اضافی آب به داخل ماشین لباسشویی جلوگیری می‌کند.معمولاً به‌مرورزمان، فیلترهای ورودی آب ماشین لباسشویی مسدود می‌شوند. چک کردن مستمر و تمیز کردن هر 2 فیلتر به طول عمر دستگاه و بی‌نیازی به تعمیر و سرویس‌دهی می‌انجامد.

4a-min

۵. شیلنگ تامین آب ورودی ماشین لباسشویی؛ اصلی‌ترین علت نیامدن اب داخل لباسشویی

برای تامین آب در ماشین های لباسشویی، از شیلنگ‌هایی که به شیر آب شهری متصل است استفاده می شود. این شلنگ ها در نقطه اتصال خود به شیر آب دارای صافی یا فیلترهایی هستند که از ورود رسوبات و موادی که در آب وجود دارد، به دستگاه و شیر برقی جلوگیری می‌کند. خوب است بدانید خرابی شیر برقی ماشین لباسشویی، یکی از دلایل تخلیه نشدن آب ماشین لباسشویی است.

بنابراین حتما این شلنگ‌ها را بررسی کنید تا فیلتر یا صافی‌ها دچار گرفتگی نشده باشند که این گرفتگی موجب می شود آب کمتری عبور کند و همچنین مراقب باشید که شیلنگ ها دچار پیچ خوردگی یا پارگی نشده باشند . اگر جسم سختی هم در شلنگ نفوذ کند این مورد هم باعث عدم آبگیری می شود. پس تمامی موارد را بررسی نمایید و در صورت مشاهده آن را برطرف کنید.

6. ایراد سوئیچ سطح آب یا سوئیچ فشار؛ علت آبکشی نکردن لباسشویی

یکی دیگر از علت ‌های پر نشدن آب در لباسشویی، خرابی سوئیچ فشار است. سوئیچ سطح آب که یک سوئیچ فشاری می باشد، ولتاژ برق ورودی به شیر برقی را کنترل می نماید. درواقع جریان از تایمر یا برد الکترونیکی به سوئیچ فشار وارد می‌شود و سپس از این قطعه به شیر برقی می رسد.

در صورتی که سوئیچ سطح آب ایراد داشته باشد، ممکن است پیش از رسیدن آب به مقدار مناسب جریان را از شیر برقی قطع شود که در این حالت این قطعه می‌بایست تعویض شود. بررسی سلامت سوئیچ فقط با مولتی متر انجام می‌پذیرد که کاری تخصصی بوده و باید توسط تعمیرکار باتجربه انجام گیرد.

7. افت و نوسان فشار آب علت آبگیری نکردن لباسشویی

پایین بودن و نوسان داشتن فشار آب، از دیگر دلایل آبگیری نکردن لباسشویی محسوب می شود. این مشکل در ساختمان های چند طبقه و بلند مرتبه بیشتر به چشم می خورد. ماشین لباسشویی برای آغاز سیکل شستشو نیاز به حجم معینی آب دارد.

عدم تامین آب به میزان مورد نیاز، مختل شدن سیکل شستشو را در پی دارد. علاوه بر این، شیر برقی دستگاه به منظور عملکرد بهینه، نیاز مبرم به حداقل فشار آبی برابر با 20 psi دارد. در چنین شرایطی پایین بودن فشار آب، علت اصلی آبگیر نشدن دستگاه می باشد.

8. نقص فنی برد الکترونیکی یا تایمر یکی از علل علت آبکشی نکردن لباسشویی

بروز اشکال در عملکرد تایمر و برد الکترونیکی لباسشویی می تواند دلیل دیگری برای آبگیری نکردن لباسشویی باشد. در مدل‌های قدیمی لباسشویی از تایمر مکانیکی استفاده می شد. در مدل های جدید برد الکترونیکی جایگزین این قطعه شده است.

کارکرد شیر برقی در لباسشویی به وسیله تایمر صورت می گیرد. برد یا تایمر، جریان الکتریکی را به اجزای مختلف دستگاه از جمله شیر برقی هدایت می کند. این فرآیند غالبا در هنگام مرحله آبگیری دستگاه اجرایی می شود.بروز مشکل در تایمر موجب عدم تامین ولتاژ مناسب برای کارکرد شیر برقی و متعاقب آن، عدم آبگیری دستگاه می شود. در این شرایط، راهکار مناسب، تعویض برد یا تایمر لباسشویی است.

سخن پایانی

آبکشی و آبگیری نکردن ماشین لباسشویی یکی از رایج ترین مشکلات گزارش شده برای این دستگاه است. از آنجایی که ماشین لباسشویی یکی از پرکاربردترین لوازم برقی خانگی است و امکان کارکردن این دستگاه بدو آب وجود ندارد، در صورت بروز این مشکل بهتر است برای تضمین سلامت دستگاه هرچه سریع تر نسبت به رفع این مشکل اقدام نمایید. در ابن مقاله به بررسی علل نیامدن آب داخل لباسشویی پرداختیم شما میتوانید برای کسب اطلاعات بیشتر و اطلاع از راه حل های رفع هر یک از مشکلات میتوانید به مقاله علل آبگیری نکردن ماشین لباسشویی در تعمیر آنلاین در لینک tamironline.com/no-water-washingmachine مراجعه نمایید.