پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

مغز یکی از پرکاربرد ترین اندام های بدن است که انرژی زیادی مصرف میکند. ما برای  تقویت این عضو باید تغذیه مناسبی داشته باشیم تا حداکثر استفاده را ببریم. مغزبه عنوان مرکز کنترل بدن ماست وظیفه حفظ ضربان قلب و تنفس ریه ها را بر عهده دارد، به شما اجازه می دهد حرکت کنید، ببینید، تفکر و احساس کنید. به همین دلیل تغذیه یکی ازعوامل مهم برای بهتر کارکردن مغز است.

غذاهایی که میل می کنید نقش مهمی در حفظ سلامت مغز دارند. می توانند وظایف ذهنی مانند حافظه و تمرکز را بهتر و سریع تر بهبود دهد. در نتیجه افراد با تقویت حافظه در جنبه های مختلف زندگی موفق عمل می کنند. چرا که باعث افزایش سطح اعتماد به نفس و عملکرد در زمینه های مختلف فردی، تحصیلی و ازدواج در زندگی فرد خواهد شد

ماهی چرب

وقتی درمورد بهترین مواد غذایی برای تقویت مغز و حافظه صحبت میکنیم، ماهی های چرب معمولا در صدر لیست ما قرار می گیرند.

این نوع ماهی شامل سالمون، قزل آلا، شاه ماهی و ساردین یا همان تن ماهی است که همگی از اسیدهای چرب امگا 3 هستند. حدود 60 درصد از کل مغز ما ازاسید های چرب ساخته شده که  نیمی از این چربی، اسیدهای چرب امگا 3 هست. مغز شما از امگا 3 برای این چربی ها در ساختار سلول مغز کمک میکند و برای یادگیری و تقویت حافظه ضروری هستند.

امگا3 برای تقویت مغز و حافظه

امگا 3 برای رفع و جلوگیری از آلزایمر کمک بسیاری میکند و باعث میشود زباله ذهنی که در طول زندگی در مغز و حافظه ی شما جای گرفته از بین برود. از طرف دیگر، نگرفتن امگا 3 کافی باعث مواجه شدن با اختلالاتی مثل یادگیری و افسردگی میشود. به طور کلی خوردن ماهی تاثیرات و فواید زیادی بر روی مغز و حافظه ی ما دارد. تحقیقات نشان می دهد، افرادی که به طور منظم ماهی مصرف می کنند فعالیت ماده ی خاکستری مغز بیشتر می شود. بیشتری سلول های عصبی در ماده خاکستری هستند که تصمیم گیری و احساسات را در حافظه کنترل می کنند.

ماهی چرب منبعی از اسیدهای چرب امگا 3 هست که یکی از اجزای سازنده اصلی مغز محسوب می شود. امگا 3 در تقویت حافظه و بهبود سلامت نقش دارد و همچنین از مغز شما در برابر زباله ها ناشناخته محافظت می کند.

قهوه

اگر قهوه یکی از اجزای صبحانه ی شماست، خوشحال میشوید که بدانید برای شما مفید است.

دو قسمت اصلی قهوه (کافئین و آنتی اکسیدان ها) هستند که به سلامت مغز کمک میکند کافئین موجود در قهوه اثرات مثبت و خوبی بر مغز و حافظه ی ما میگذارد. مثل: افزایش هوشیاری، کافئین با مسدود کردن آدنوزین با یک پیام رسان شیمیایی که باعث خواب آلودگی شما می شود، مغز را هوشیار نگه می دارد.

موجب بهبودی وبهتر شدن خلقیات شما خواهد شد. کافئین ممکن است بعضی ازاندام های عصبی که باعث انتقال حال خوب میشود را تقویت و بهبود بخشد مثل (دوپامین). مطالعه نشان داده که مصرف کردن کافئین باعث بهبودی کوتاه ‌مدت توجه و هوشیاری در مغز و حافظه میشود.

مصرف قهوه خطر بیماری های عصبی مانند پارکینسون و آلزایمر کاهش میابد. بیشترین کاهش خطردر بزرگسالانی مشاهده می شود که 3تا4 فنجان در روز باید مصرف کنند تا از این بیماری ها در امان بمانند. این این عامل تا حدی به دلیل غلظت بالای آنتی اکسیدان های قهوه باشد.

زغال اخته

زغال اخته فوایدی برای سلامتی ما دارد، این میوه فواید زیادی برای مغز دارد.

 انواع توت های رنگارنگ، دارای آنتوسیانین ها هستند که در مغزما تاثیرات زیادی دارد. گروهی از ترکیبات گیاهی که به عنوان ضد التهاب و آنتی اکسیدان معرفی شده است. آنتی اکسیدان ها باعث کاهش استرس اکسیداتیو می شود و به عنوان ضد التهاب عمل می کنند. شرایطی ایجاد میکند که باعث جلوگیری از پیری مغز و بیماری های عصبی میشود و این یکی از مهم ترین فواید این میوه هست.

بعضی از آنتی اکسیدان هایی که در زغال اخته و انواع توت ها از همه رگ وشکل در مغز انباشته می شوند که باعث ترمیم و بهبود ارتباط بین سلول های مغزمیشود. زغال اخته و انواع توت های دیگر می تواند به ترمیم و بهبود حافظه کمک کند و برخی ازفرآیندهای شناختی در کودکان و بزرگسالان به طور شگفت انگیزی بالا میرود. بهتر است که این نوع میوه را با غلات صبحانه خود مصرف کنید، از این نوع میوه میتوان به طوراسموتی یا آبمیوه در میان وعده مصرف شود.

زردچوبه

زردچوبه یکی ازتاثیر گزارترین ادویه ها برای تقویت حافظه و بهبودی مغز می شود که اخیراً سرو صدای زیادی کرده. این نوع ادویه زرد رنگ یک عنصر خواص و کلیدی است و خواص و فواید زیادی برای رشد و تقویت مغز دارد.

کورکومین ماده اصلی و فعال در زردچوبه هست که از سد خونی مغزی عبور می کند، به این معنی است که می تواند مستقیما وبه سرعت وارد مغز شود و خاصیت زیادی برای سلول های مغز دارد. این یک ترکیب یکی از ترکیب های آنتی اکسیدان و ضد التهابی قوی است که دارای مزایا و فوایدی است. کورکومین به بهبود حافظه در افراد کهن سال و مبتلا به آلزایمر کمک زیادی کند.

 کلم بروکلی

کلم بروکلی پنجمین میوه ای هست که پراز ترکیبات گیاهی قدرتمند مثل آنتی اکسیدان ها است که کمک بسیاری به ما میکند. همچنین کلم بروکلی پر از ویتامین K است و بیشتر از  مصرف روزانه توصیه می شود. مطالعه یی که بر روی بزرگسالان انجام داده اند به این نتیجه رسیدن که مصرف زیاد ویتامین K باعث تقویت حافظه وافزایش درخود شناسی میشود به زبان ساده ترمیتوان گفت که باعث دوری ازآلزایمرمیشود.

کلم بروکلی علاوه بر ویتامین K حاوی تعدادی ترکیب است که به آن اثراتی مانند ضد التهابی و آنتی اکسیدانی می دهد که این عوامل به محافظت از مغز در برابر آسیب کمک کند.

تخم کدو

تخم کدو پر از آنتی اکسیدان است که از بدن و مغز در برابر آسیب ها آزاد و محافظت می کند.این نوع از تخمه منبع سرشار از منیزیم، آهن، روی و مس است. هر کدام از این مواد غذایی برای سلامت مغز و حافظه احمیت بالایی دارد.  فلز روی یکی از عناصر تعصیر گزار بر روی سیگنال دهی عصبی مغز هست که کمبود این عنصر تعصیرات منفی بر شرایط عصبی، از جمله بیماری آلزایمر، افسردگی و بیماری پارکینسون میزارد.

  منیزیم در یادگیری بهتر و تقویت حافظه ضروری کمک فراوانی میکند. سطوح پایین که منیزیم دارد باعث می شود که با بسیاری از بیماری های عصبی مثل میگرن و افسردگی مقابله کند.

مغز شما از مس برای کمک به کنترل سیگنال های عصبی استفاده می کند. هنگامی که سطح مس از حد معمول خارج می شود، خطر ابتلا به اختلالات عصبی مانند آلزایمر بیشتر می شود.

شکلات تلخ

شکلات تلخ و پودر کاکائو حاوی چند ترکیب تقویت کننده مغز از جمله فلاونوئیدها، کافئین و آنتی اکسیدان ها هستند. این نوع از شکلات حاوی 70 درصد یا بیشتر کاکائو است. این مزایا با شکلات شیری معمولی که بین 10 تا 50 درصد کاکائو دارد، دیده نمی شود. فلاونوئیدها گروهی از ترکیبات گیاهی آنتی اکسیدان هستند. فلاونوئیدهای موجود در شکلات در مناطقی از مغز که با یادگیری و حافظه سروکار دارند جمع می شوند. محققان بر این باورند که این ترکیبات ممکن است حافظه را تقویت کرده و همچنین به کاهش زوال ذهنی مرتبط با افزایش سن کمک کند.