زمان مناسب برای ورود به بازار ارز دیجیتال
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

 

تعیین کف قیمت بیت کوین و دیگر ارزهای دیجیتال برای کسی به صورت دقیق مشخص نیست، اما بسیاری از تحلیلگران وضعیت کنونی را وضعیتی مناسب برای ورود می‌دانند.

 

تعداد زیادی از کارشناسان و موسسات مالی بر این باورند که اکنون بیت کوین قیمتی کمتر از ارزش واقعی خود دارد. بنابراین آن‌ها وضعیت حال حاضر بیت کوین را زمان مناسبی برای ورود می‌دانند. بازار ارز دیجیتال تا حدود زیادی متاثر از بیت کوین است و حرکت ارز‌های دیگر اکثرا در جهت حرکت قدیمی‌ترین ارز بازار است. پس نتیجه می‌گیریم که زمان کنونی می‌تواند وضعیت مناسبی برای ورود به بازار کریپتو باشد. 

پادشاه ارز‌های دیجیتال این پتانسیل را دارد که در دو سه سال آینده به قیمتی حدود 100 هزار دلار برسد. کریس برندلر (Chris Brendler) مدیرعامل و تحلیلگر ارشد شرکت D.A Davidson انتظار دارد که قیمت بیت کوین در اواخر امسال به حدود 38 هزار دلار برگردد و در سال 2023 نیز به مرز 50 هزار دلار برسد. پس افرادی که هنوز اکانت صرافی برای خرید ارز دیجیتال ندارند، باید اکانت درست کنند تا توان ورود به بازار را در موقعیت مناسب داشته باشند.

وضعیت قیمت ارز‌های دیجیتال

بازار ارز دیجیتال و سهام تا به حال سال پرنوسانی را تجربه کرده‌اند. سرمایه‌گذاران این بازار‌ها اکنون با چالش‌های زیادی مانند افزایش نرخ تورم، جنگ روسیه و اوکراین، بالا رفتن نرخ بهره و ترس از رکود اقتصادی دست و پنجه نرم می‌کنند.

سقوط بازار کریپتو از ماه می و بعد از انتشار گزارش بانک مرکزی ایالات متحده شروع شد که در آن نرخ بهره به میزان 0.75 درصد بالا رفته بود. این بیشترین افزایش نرخ بهره بانکی ایالات متحده در تقریبا سه دهه اخیر است.

بعد از انتشار این گزارش، طولی نکشید که پول زیادی از بازار کریپتو خارج شد و شاخص اس‌اند‌پی (S&P) نیز وارد بازار نزولی شد. بیت کوین در این وضعیت حتی به زیر 18 هزار دلار هم رسید که این کمترین قیمت پادشاه ارز‌های دیجیتال از دسامبر 2020 تا کنون است. بیت کوین اینک توانسته است به حوالی 21 هزار دلار برگردد که البته هنوز هم حدود 70 درصد با قله 69 هزار دلاری خود فاصله دارد.

10

در جریان این وضعیت بازار ارز دیجیتال، اتریوم نیز به زیر هزار دلار رسید که چنین قیمتی را بعد از ژانویه 2021 ندیده بودیم. این در حالی است که اتریوم خود را برای ارتقای بزرگی آماده می‌کند و قرار است در آینده بر مبنای الگوریتم گواه اثبات سهام (proof of stake) کار کند.

اکثر ارز‌های دیجیتال تمایل دارند که مسیر بیت کوین را دنبال کنند. این بدین معنی است که اگر پادشاه ارز‌های دیجیتال رشد داشته باشد، اتریوم و بقیه ارز‌ها نیز رشد را تجربه خواهند کرد و اگر بیت کوین وارد وضعیت نزولی شود، آلت‌ کوین‌ها (Altcoin) نیز با افت قیمت مواجه خواهند شد.

تعدادی از تحلیلگران بازار کریپتو بر این باورند که بیت کوین و اتریوم در هفته‌ها و ماه‌های پیش‌رو افت بیشتری را تجربه خواهند کرد. کاویتا گوپتا (Kavita Gupta) که بنیان‌گذار صندوق سرمایه‌گذاری دلتا‌ بلاکچین (Delta Blockchain) است، انتظار دارد که بیت کوین تا 14 هزار و اتریوم تا 500 دلار سقوط کند. این تحلیلگر معتقد است که ما اینک در زمستان کریپتو هستیم و این زمستان مدت زیادی ادامه خواهد داشت.

توجه داشته باشید که بازار ارز دیجیتال بسیار بازار پررریسکی است و هر فردی باید با مسئولیت خود و بعد از انجام تحقیق و مطالعه کافی وارد بازار شود. این مقاله تنها جنبه آموزشی دارد و حاوی هیچ گونه توصیه‌ای برای سرمایه‌گذاری نیست.

سرمایه‌گذاری هوشمندانه در بازار کریپتو

کارشناسان زیادی اعتقاد دارند که اکنون زمان مناسبی برای خرید و ورود به بازار است. البته سرمایه‌گذاری در بازار کریپتو اصول خاص خود را دارد که باید رعایت شوند. اولا این بازار جدید و نوپا است و سرمایه‌گذاران باید نهایتا 5 درصد پورتفولیوی خود را وارد آن کنند. سرمایه‌گذاران نباید از بازار‌های سنتی مانند طلا و املاک غافل شوند؛ بازار‌های سنتی ثبات بیشتری از بازار کریپتو دارند.

11

شما باید پولی را وارد بازار کریپتو کنید که توان از دست دادن آن را داشته باشید. طبیعتا نباید پولی را وارد این بازار کنید که برای مخارج زندگی مورد نیاز است. بازار ارز‌های دیجیتال بسیار پرنوسان است و تحت تاثیر عوامل بسیاری مانند تبلیغات اغراق‌آمیز، احساسات معامله‌گران و اوضاع اقتصاد کلان جهان است. پس هیچ حرکتی در این بازار قابل‌پیش‌بینی نیست.

احتمال دارد که شما در وضعیت حال حاضر وارد بازار شوید و قیمت‌ها شروع به افت بیشتری کنند. سرمایه‌گذار این فضا باید تحمل نوسانات را داشته باشد و تحت تاثیر احساسات و استرس اقدام به فروش نامناسب نکند. اگر شما فردی هستید که توانایی تحمل این نوسانات شدید را ندارید، هرگز وارد این بازار نشوید.

افرادی که قصد سرمایه‌گذاری در بازار ارز دیجیتال را دارند، باید این نکته را نیز مد نظر داشته باشند که ارز‌های اصلی بازار مانند بیت کوین و اتریوم از ثبات بیشتری برخوردار هستند. پروژه‌هایی در این فضا وجود دارند که حجم بازار آن‌ها بسیار کم است. این پروژه‌ها نوسانات بسیار شدیدی را تجربه می‌کنند و ریسک سرمایه‌گذاری در آن‌ها بسیار زیاد است.

پس هر فردی باید با توجه به میزان ریسک‌پذیری خود اقدام به سرمایه‌گذاری در پروژه‌های موجود کند. افرادی که مایل به ریسک زیادی نیستند، بهتر است در ارز‌هایی که حجم بازار آن‌ها بیشتر است و از ارز‌های اول بازار هستند، سرمایه‌گذاری کنند.

تشخیص کف قیمت کار راحتی نیست

هیچ کس به طور قطع نمی‌تواند بگوید که اینک بازار ارز دیجیتال در کف خود قرار دارد. این بازار تحت تاثیر عوامل مختلفی است و پیش‌بینی دقیق آن امکان‌پذیر نیست. همان طور که اشاره کردیم، هنوز هم تحلیلگرانی برای این باورند که احتمال افت بیشتر در بازار وجود دارد.

تحلیل تکنیکال ابزاری کمکی برای تعیین نقاط ورود و خروج است و هرگز به صورت صد درصد نمی‌تواند حرکات بازار را پیش‌بینی کند. گاهی حوادث غیرمترقبه‌ای در بازار روی می‌دهند که همه تحلیل‌های تکنیکال و بنیادین را لغو کرده و معادلات را بر هم می‌زنند.

هر چه تایم فریمی که ما برای معاملات خود انتخاب می‌کنیم، کوتاه‌مدت‌تر باشد، احتمال اشتباه در تحلیل‌ها بالاتر می‌رود. احتمال ضرر در تایم فریم‌های نیم ساعتی و یک ساعتی بسیار بیشتر از تایم فریم‌های روزانه و هفتگی است. سعی کنید همواره دیدی بلند‌مدت به نسبت معاملات خود داشته باشید. این نکته را فراموش نکنید که هر پروژه خوبی برای رشد و توسعه خود به زمان نیاز دارد.

کلام آخر

بسیاری تصور می‌کنند که در فضای ارز دیجیتال می‌توان یک‌شبه ثروتمند شد. در جواب باید بگوییم که این بازار پتانسیل بسیاری بالایی برای سود دارد و سرعت کسب سود در این بازار بسیار بیشتر از بازار‌های سنتی است. اما از طرف دیگر، احتمال از دست دادن سرمایه نیز در این بازار از هر جای دیگری بیشتر است.

پروژه‌های کلاه‌بردار زیادی در این فضا وجود دارند که هیچ چیز به جز تبلیغات اغراق‌آمیز ندارند. پس همواره بعد از مطالعه و تحقیقات کافی اقدام به سرمایه‌گذاری در یک پروژه کنید. فراموش نکنید که تجربیات و نظرات خود را با در میان بگذارید.

منبع

https://time.com/nextadvisor/investing/cryptocurrency/should-i-buy-crypto-dip/