پشتوانه ارز دیجیتال چیست؟ چرا باید به رمزارزها اعتماد کنیم؟
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

 

 

مدتی‌ست که بحث ارزهای دیجیتال یکی از موضوعات داغ میان مردم جهان شده است و بسیاری از این راه به کسی درآمد می‌پردازند. شاید این سوال برای شما هم پیش آمده باشد که اصلا پشتوانه این رمزارزها چیست و چگونه می‌توانیم به آن‌ها اعتماد کنیم؟

اگر جزو آن دسته از افرادی هستید که اطلاعات زیادی در مورد این نوع ارزها ندارید و به ورود به بازار کریپتو فکر می‌کنید، این سوال می‌تواند موجب نگرانی شما شود.

بازار ارزهای دیجیتال همیشه و از همان سال‌های اول پیدایش، دچار نوسانات شدیدی بوده است و تا به امروز نیز، این ماجرا ادامه دارد. مثلا در سال ۲۰۱۱ بود که قیمت بیت‌کوین؛ اولین و محبوب‌ترین ارز دیجیتال بازار کریپتو، به قیمت ۳۲ دلار رسیده و تا سطح ۲ دلار سقوط کرد. اگرچه امروزه قیمت این ارز به ده‌ها هزار دلار رسیده است، اما نوسانات آن همچنان پابرجاست. برای مثال همین سال پیش بود که قیمت این ارز به ارزش ۶۷ هزار دلار رسید و درحال حاضر و زمان نگارش این مقاله به نرخ ۱۶.۷۰۰ معامله می‌شود.

اینکه پشتوانه ارزهای دیجیتال چیست و چه‌چیزی باعث اینهمه نوسان می‌شود، جزو مباحثی‌ست که در این مقاله به شرح آن خواهیم پرداخت. همچنین به شما می‌گوییم که چطور با اینهمه نوسان می‌توانید به ارزهای دیجیتال و این بازار اعتماد کنید. با ما همراه باشید.

 

 

پشتوانه ارزهای دیجیتال چیست؟

بیایید اول به این سوال مهم پاسخ دهیم که چرا ارزها نیاز به پشتوانه دارند؟‌ ارزها برای مطمئن شدن از حفظ ارزش خود توسط دارایی‌های ارزشمند دیگر مورد پشتیبانی قرار می‌گیرند.

ارزهای دیجیتال، مثال پول فیات و طلا قابل دیدن و لمس کردن نیستند و توسط هیچ شخص و سازمانی هم کنترل نمی‌شوند. پس در جواب به این سوال که پشتوانه ارز دیجیتال چیست؛ باید بگوییم که هیچ‌چیز! البته این به معنای بی‌ارزش بودن و بی‌اعتبار بودن این ارزها نیست.

نرخ ارزهای فیات مانند؛ دلار و یورو توسط بازار تعیین می‌شود و این ارزها نیز پشتوانه‌ی خاصی ندارند، البته از روز اول، بازار تعیین‌کننده نرخ ارزهای فیات نبود و برای مدت‌ها این ارزها توسط طلا و نقره پشتیبانی می‌شدند. این ماجرا تا زمانی ادامه داشت که دیگر دولت‌ها قادر به حمایت از ارز رایج خود توسط طلا نبودند، چرا که میزان طلای موجود نمی‌توانست پاسخ‌گوی درصد تقاضا باشد.

تحت چنین شرایطی، بسیاری از کشورها تصمیم گرفتند که دیگر از طلا برای پشتوانه ارز خود استفاده نکنند و این وظیفه را به‌عهده بانک مرکزی گذاشتند تا با توجه به درصد عرضه و تقاضا، به میزان کافی پول چاپ کرده و وارد بازار کنند.

ارزهای دیجیتال اما از روز اول بدون هیچ پشتوانه خاصی وارد بازار شدند و به‌همین دلیل بسیاری از مردم به آینده آن خوشبین نبودند.

در تعیین قیمت بهترین ارزهای دیجیتال عواملی موثر است که گاهی این ارزها را از پول فیات نیز قابل اتکاتر می‌کند. مثلا بیت‌کوین را در نظر بگیرید. استخراج ارز دیجیتال بیت‌کوین نیازمند هزینه‌های بالایی برای تهیه دستگاه ماین و پول برق بسیار بالاست و هرچه فرآیند ماینینگ این ارز سخت‌تر شود، قیمت آن نیز بالاتر می‌رود.

یا مثلا اخباری که در رابطه با ارزهای دیجیتال منتشر می‌شود؛ نیز در روند قیمت آن تاثیرگذار خواهد بود. برای مثال، ایلان ماسک مدیرعامل کمپانی تسلا، چندی پیش با حمایت از ارز دیجیتال دوج کوین توانست قیمت آن را چندین برابر بالا ببرد.

مورد دیگری که ارزهای دیجیتال را قابل اعتمادتر از پول فیات می‌کند، محدودیت تعداد آن است. مثلا دلار، یورو و ریال ایران را در نظر بگیرید. هرگاه دولت تصمیم بگیرد، می‌تواند ذخایر این ارزها را گسترش داده و اسکناس چاپ کند؛ اما این مورد در رابطه با ارزهای دیجیتالی مانند بیت‌کوین صادق نیست. هیچ دولت و نهادی نمی‌تواند کنترلی روی قیمت بیت‌کوین داشته باشد. این رمزارز از زمان ساخته شدن ۲۱ میلیون واحد بود و دیگر هیچ‌وقت، هیچ بیت‌کوین دیگری تولید نخواهد شد؛ پس هرچه تعداد بیت‌کوین‌های ماین شده بیشتر شود، احتمال بالا رفتن قیمت آن نیز زیاد می‌شود.

 

 

آیا ارزهای دیجیتال امنیت دارند؟

حال که با پشتوانه و عوامل موثر در تعیین قیمت ارزهای دیجیتال آشنا شدید و فهمیدید که این ارزها پشتوانه مشخصی ندارند، به این سوال می‌رسیم که چه‌چیزی امنیت ارزهای دیجیتال را مشخص می‌کند؟

غیرمتمرکز بودن، پروسه انجام تراکنش‌ها و وجود دفتر کل توزیع شده عواملی هستند که باعث شده‌ است، بلاک چین که به نوعی پشتوانه ارزهای دیجیتال محسوب می‌شود، تا حد زیادی امن باشد.

در بازار ارزهای دیجیتال شخص واسطه‌ای وجود ندارد که شما در اعتماد کردن به آن فرد دچار شک و شبهه شوید و تمام فعالیت‌ها به‌صورت خودکار و بدون نظارت فرد خاصی صورت می‌گیرد. البته نمی‌توان همیشه گفت که این فناوری ۱۰۰٪ امن است؛ چرا که احتمال هک شدن حساب دارایی‌های شما همیشه وجود دارد که خب این موضوع در مورد ارزهای فیات که قابل سرقت هستند نیز صدق می‌کند. به‌علاوه اینکه هک کردن حساب کاربری یا کیف پول ارز دیجیتال شما، چندان کار راحتی هم نیست و به‌صورت مداوم اتفاق نمی‌افتد.

بااین‌حال راهکارهایی وجود دارد که احتمال کلاهبرداری را در این بازار بسیار کمتر می‌کند.

  • اول اینکه می‌توانید از کیف پول‌های سخت‌افزاری برای امن نگه‌داشتن ارزهای دیجیتال خود استفاده کنید. این کیف پول‌ها بخاطر ماهیت آفلاین خود قابل نفوذ نیستند و سخت افزار به‌کار رفته در آن امنیت بسیار بالایی دارد. اگر مقدار زیادی ارز دیجیتال دارید، پیشنهاد می‌دهیم که حتما کمی هزینه کرده و کیف پول سخت افزاری تهیه نمایید.

  • دومین مورد برای بالا بردن امنیت دارایی‌های شما این است که هیچوقت و به‌هیچ عنوان اطلاعات حساب خودتان را با کسی درمیان نگذارید. اگر کسی کلید خصوصی (به‌نوعی پسوورد) حساب شما را داشته باشد، می‌تواند تمام دارایی‌تان را به‌راحتی بدزدد. اگر کسی برای انجام کاری از شما کلید خصوصی حساب‌تان را خواست، بدانید که قصد کلاهبرداری داشته و به‌هیچ عنوان آن را با هیچ‌کس در میان نگذارید.

  • سومین مورد حملات فیشینگ است. بسیاری از افراد با استفاده از آدرس‌هایی مشابه با مثلا Binance سعی در فریب دادن شما هستند که فکر کنید، از این صرافی برای نگه داشتن پول خود یا مبادلات استفاده می‌کنید، اما دراصل این آدرس، وب‌سایت اصلی بایننس نبوده و کلاهبرداران پول شما را به راحتی می‌دزدند.

در این مقاله سعی کردیم شما را با پشتوانه و همچنین امنیت ارزهای دیجیتال آشنا کنیم. اگر قصد کسب اطلاعات معتبر و مفید در رابطه با دنیای ارزهای دیجیتال و بازارهای مالی را دارید، می‌توانید به وب‌سایت حسینی فایننس مراجعه کنید. در این سایت، دوره‌های مرتبط با بازارهای معاملاتی متفاوت، دوره هدیه و رایگان ارائه شده است. با ورود به وب‌سایت حسینی فایننس می‌توانید اطلاعات زیادی درباره ارزهای دیجیتال بدست آورید.