چگونه می توانیم سئو یاد بگیریم ؟
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

 

 

احتمالاً شما نیز تاکنون نام سئوی سایت را شنیده‌اید و این سؤال برایتان به‌وجود آمده‌است که سئو چیست؟ سئو (SEO) مخفف Search Engine Optimization، به معنای بهینه‌سازی موتورهای جستجو است. به مجموعه اقداماتی که در موتورهای جستجو همچون گوگل برای ارتقای رتبهٔ سایت انجام می‌دهند سئو می‌گویند.

ممکن است بگویید سئو چه فایده‌ای دارد؟ هنگامی‌که رتبهٔ وب‌سایت شما افزایش پیدا می‌کند، موجب می‌شود تا بازدید و آگاهی دیگران از محتوای وب‌سایت شما افزایش پیدا کند. هرچه وب‌سایت شما توجهٔ مخاطبان بیشتری را جلب کند، فروش و درآمد شما نیز افزایش پیدا خواهد کرد. باتوجه‌به این موضوع که امروزه اکثر کسب‌وکارها به فضای اینترنت ورود پیدا کرده‌اند، سئو نیز اهمیت بیشتری پیدا کرده‌است. انجام سئو به‌صورت صحیح و اصولی، کمک فراوانی به افزایش بازدید و اعتبار کسب‌وکار شما می‌کند.

درصورتی‌که سایت شما در صفحهٔ اول نتایج جستجوی گوگل برای جستجوی کلمات کلیدی حوزهٔ کاری شما قرار نگیرد، مشتریان بسیاری را از دست خواهید داد. بالابردن سئو سایت، سئو داخلی، سئو کردن سایت، سئو خارجی، بهبود سئو، سئو تکنیکال و سئوسازی ازجمله اصطلاحاتی محسوب می‌شوند که کاربران در حوزهٔ سئو به آن برخورد می‌کنند. امروزه بسیاری از افراد به دنبال یادگیری سئو برای سایت هستند، باید گفت روش‌های گوناگونی برای یادگیری وجود دارد که شما باید متناسب با شخصیت و توانایی خود، به یکی از این روش‌ها بپردازید.

دلایل اهمیت سئوی سایت

شاید برای شما این سؤال به وجود آید که سئوی سایت چه اهمیتی دارد؟ یا چرا باید فرآیند سئو را بر روی سایت انجام دهید؟ ازجمله دلایل اهمیت سئو برای سایت، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. قطعاً تاکنون موارد مختلفی را در موتورهای جستجو وارد کرده‌اید تا درمورد آن‌ها اطلاعاتی کسب کنید. به‌طور معمول شما در هنگام جستجو، فقط 5 نتیجه‌ٔ اول گوگل را کلیک و بررسی می‌کنید، حتی گاهی به همان دو یا سه نتیجهٔ اول بسنده می‌کنید. معمولاً اکثر کاربران نیز به همین روش عمل می‌کنند و یکی از 5 نتیجهٔ اول گوگل را کلیک و بررسی می‌کنند. باتوجه‌به این موضوع، برای افزایش بازدید و مشتریان سایت خود، به انجام فرآیندهای اصولی سئو نیاز دارید، زیرا با انجام صحیح این اصول، سایت شما می‌تواند در میان اولین نتایج صفحهٔ اول گوگل قرار بگیرد.
  2. اجرای اصولی و صحیح تکنیک‌های سئوی سایت، موجب جلب رضایت مخاطبان و بهبود تجربهٔ کاربران می‌شود. جلب رضایت مخاطب از مهم‌ترین موارد برای ارتقای سایت شما محسوب می‌شود.
  3. باتوجه‌به این موضوع که کاربران به موتورهای جستجو اعتماد دارند، هنگامی‌که سایت شما جزو نتایج اولیهٔ گوگل قرار بگیرد، به سایت شما نیز اعتماد می‌کنند. هنگامی‌که کاربران در پاسخ جستجوهایشان سایت شما را در صفحهٔ اول تماشا کنند، متوجه می‌شوند که سایت شما از اعتبار بالایی برخوردار است. این افراد با مشاهدهٔ سایت شما به‌صورت مرتب در نتایج اولیهٔ گوگل، سایت شما را به‌عنوان یک مرجع قبول می‌کنند. افراد پس از کسب اعتماد، در مواقع نیاز، سایت شما را به سایرین معرفی می‌کنند.
  4. سئو می‌تواند موجب برتری شما از رقبایتان شود؛ با این‌که فرآیند سئو زمان‌بر است، اما نتیجه‌دهی آن از تبلیغات و سایر روش‌ها بسیار بهتر است.

راه‌های یادگیری سئوی سایت

روش‌های تخصصی و غیرتخصصی متنوعی برای یادگیری سئو کردن سایت وجود دارد؛ شما می‌توانید به‌طور خودآموز و یا از طریق آکادمی‌ها و آموزشگاه‌های فنی، به آموزش این فرآیند بپردازید. ازجمله راه‌های یادگیری سئو برای سایت عبارت‌اند از:

1. تماشای ویدئوهای آموزشی در یوتیوب

یوتیوب فضای گسترده و بزرگی برای آموزش مهارت‌های گوناگون ایجاد کرده‌است. شما می‌توانید برای یادگیری سئوی سایت، به یوتیوب مراجعه کرده و ویدئوهای آموزشی تماشا کنید. خوشبختانه ویدئوهای کامل و جامع در یوتیوب برای آموزش سئو وجود دارد و شما می‌توانید به‌صورت خودآموز، با کمک این ویدئوها، به این مهارت دست پیدا کنید.

2. دریافت دوره‌های آموزشی از طریق سایت‌ها

برخی از افراد که در سئوی سایت تجربه و مهارت کافی دارند، به آموزش آن می‌پردازند و پکیج‌ها و دوره‌هایی را در غالب ویدئوهای آموزشی ایجاد می‌کنند. تعدد این دوره‌ها موجب شده‌است تا در هنگام تهیهٔ آن‌ها، دچار شک و تردید شوید، به همین دلیل توصیه می‌شود پیش از پرداخت هرگونه هزینه‌ای، از اعتبار سایت و شخص آموزش‌دهنده اطمینان حاصل کنید.

3. آموزشگاه‌های فنی و آکادمی‌های تخصصی

باتوجه‌به اهمیت سئو، آموزشگاه‌های فنی و آکادمی‌های بسیاری به آموزش سئوی سایت می‌پردازند. شما می‌توانید با ثبت‌نام در این مراکز آموزشی، به یادگیری سئو بپردازید. به‌طور معمول مراکز آموزشی به‌صورت اصولی، تمام موارد سئو را به شما آموزش می‌دهند.

4. کسب تجربه

سئو از اصول و قواعد بسیاری برخوردار است و تا زمانی که شما به‌صورت عملی از آن استفاده نکنید، فر‌آیند یادگیری سئوی سایت برای شما مقداری دشوار خواهد بود. باتوجه‌به این موضوع، شما می‌توانید به ساخت یک سایت و انجام فرآیندهای سئو بر روی آن اقدام کنید. بهتر است محتوای سایت شما در حوزه‌ای باشد که موردنیاز افراد است و میزان جستجوی بالایی دارد. آزمون‌وخطا برای کسب تجربه، بسیار مهم است. فرآیند سئوی سایت سخت نیست، فقط مقداری پیچیده است. برای این‌که بتوانید به مهارت لازم دست پیدا کنید، به آزمون و خطاهای بسیاری نیاز دارید. در حقیقت شما باید بارهاوبارها موارد و راه‌های مختلف را امتحان کنید تا بتوانید به سئو مسلط شوید. شما باید روش‌های جدید یا تکنیک‌هایی که بر ذهن شما خطور می‌کند را بر روی سایت خود پیاده‌سازی کنید. 

تکنیک‌های سئوی سایت

به‌منظور انجام سئوی سایت برای موتورهای جستجو، برخی تکنیک‌ها وجود دارد که باید از آن‌ها استفاده کرد. این تکنیک‌ها به سه بخش کلی تقسیم می‌شوند:

  • سئو داخلی سایت

بخشی از کارهای سئو در سایت خودتان صورت می‌گیرند که به آن‌ها سئو داخلی سایت می‌گویند. درصورتی‌که این تکنیک‌ها را اصولی و صحیح اجرا کنید، موتورهای جستجو می‌توانند سایت شما را به‌آسانی پیدا کرده و موضوع آن را متوجه شوند. همچنین اگر سایت شما از استانداردهای لازم برخوردار باشد، موتورهای جستجو آن را به‌عنوان سایتی مفید به کاربران نشان می‌دهند. در این تکنیک‌های سئوی درونی سایت، توجه به کاربر اهمیت فراوانی دارد. در ابتدا سایت شما باید از محتوای باکیفیت و مفید برخوردار باشد، زیرا محتوای مفید سایت شما موجب جذب مشتریان و مخاطبان همیشگی و وفادار می‌شود. کسب‌وکارهای کوچک که قدرت سرمایه‌گذاری محدودی دارند و طیف کوچکی از جامعهٔ مخاطب آن‌ها هستند، سئوی درونی سایت مهم‌ترین موردی است که به آن نیاز پیدا می‌کنند.

  • سئو خارجی سایت

بخشی از تکنیک‌ها و کارهای سئوی سایت در خارج از سایت شما برای کسب رتبهٔ بهتر در نتایج جستجو انجام می‌شوند که به آن‌ها سئو خارجی سایت می‌گویند. به‌طور معمول سئو بیرونی با لینک بیلدینگ شناخته می‌شوند، اما این بخش، علاوه‌بر لینک بیلدینگ، متدها و تکنیک‌های بیشتری را شامل می‌شود. هنگامی‌که کاربران به جستجوی موارد مختلف در موتورهای جستجوی می‌پردازند، موتورهای جستجو بهترین صفحات را برای کاربران به نمایش می‌گذارند. یکی از مواردی که موجب می‌شود تا گوگل سیگنال اعتماد از طریق سایت شما را دریافت کند، معرفی سایت به‌وسیلهٔ سایر صفحات معتبر است. تعداد لینک‌هایی که به صفحه داده می‌شود هرچه بیشتر و باکیفیت‌تر باشد، گوگل صفحه را قابل‌اعتماد ارزیابی می‌کند.

  • سئو تکنیکال

برخی تکنیک‌ها به‌منظور بهینه‌سازی و سئوی سایت، مرتبط با موتور جستجو، کدهای برنامه‌نویسی، ربات‌ها، مسائل فنی وب‌سایت و… درون سایت انجام می‌شوند؛ به این بخش از سئو، تکنیکال می‌گویند. سئو تکنیکال موجب می‌شود تا هم سایت شما به‌آسانی قابل‌درک و بررسی باشد و هم از ساختار صحیحی برخوردار باشد تا کاربران بتوانند بدون هیچ‌گونه مشکلی با آن کار کنند.

کلام آخر

امروزه اکثر کسب‌وکارها به فضای اینترنت ورود پیدا کرده‌اند و برای فعالیت، به ساخت سایت در موتورهای جستجوگر نیاز دارند. برای این‌که بتوانید در نتایج جستجوی برتر صفحهٔ اول گوگل قرار بگیرید، باید بتوانید فرآیند سئوی سایت را به‌صورت صحیح انجام دهید. روش‌های گوناگونی برای آموزش سئو همچون تماشای ویدئوهای آموزشی در یوتیوب، تهیهٔ دوره‌های آموزشی، کسب تجربه و مراجعه به مراکز آموزشی وجود دارد. درصورتی‌که شما نیز به یادگیری سئوی سایت علاقه‌مند هستید، می‌توانید به یکی از روش‌های یادگیری سئو بپردازید و با آزمون‌وخطا به آن مسلط شوید.