شرایط تحصیل دکترا در کانادا
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

 

کانادا با داشتن بیش از ده دانشگاه مطرح در دنیا مقصد خوبی برای دانشجویان مقطع دکترا به شمار می‌رود. برای انتخاب دانشگاه محدودیت خاصی ندارید چرا که گسترش مراکز آموزشی و علمی دست شما را باز می‌گذارد. جالب است بدانید دانشگاه های تورنتو مستقر در تورنتو، بریتیش کلمبیا مستقر در ونکوور، مک گیل مستقر در مونترال، واترلو مستقر در واترلو، سیمون مستقر در برنابی، آلبرتا مستقر در ادمونتون، کلگری مستقر در کلگری، یورک مستقر در تورنتو، کویین مستقر در شهر کینگستون و وسترن مستقر در لندن به ترتیب رتبه ده دانشگاه ممتاز کشور کانادا را به خود اختصاص داده‌اند. اگر شما هم متقاضی اپلای در رشته دکترا هستید، این مقاله را مطالعه کنید چرا که قصد داریم از شرایط تحصیل در کانادا در مقطع دکترا مطالبی را در اختیارتان قرار دهیم.

تحصیل در کانادا

پس از اتخاذ تصمیم برای ادامه تحصیل در کانادا در مقطع دکترا، به عنوان اولین اقدام در جهت اخذ ویزای دکترا باید مدارک مورد نظر را جمع آوری و ترجمه کنید. در این بخش به مدارک مورد نیاز اشاره می‌کنیم. مدارک به دو بخش عمومی و اختصاصی تقسیم می‌شود و همانطور که مشخص است مدارک بخش عمومی برای کلیه دانشجویان هر مقطعی و فارغ از هر رشته‌ای که باشند، به صورت یکسان در نظر گرفته می‌شود. پاسپورت دانشجویی، شناسنامه و مدارک هویتی، عکس پرسنلی جدید، رزومه دانشجو به زبان انگلیسی یا فرانسوی، انگیزه نامه، توصیه نامه توسط حداقل 2 استاد، ترجمه رسمی مدارک تحصیلی سال‌های گذشته برای مقاطع کارشناسی ارشد، کارشناسی و دیپلم با جزئیات ریز نمرات از جمله مدارک مورد نیاز در بخش عمومی هستند که بایستی به دقت ترجمه و به مراجع مربوطه، ارائه شوند.

ارائه مدارک تنها به بخش عمومی خلاصه نمی‌شود و لازم است با توجه به نوع رشته و دانشگاه، مدارک خاص دیگری نیز تهیه و ارائه شود. یکی از شروط برای دریافت ویزای دکترا، داشتن معدل بالا است. این نمره بالا در بخش زبان هم باید رعایت شود به عنوان مثال نمره زبان انگلیسی و یا فرانسوی شما نباید کمتر از نمره 7 باشد در غیر این صورت امتیاز این بخش را از دست خواهید داد. لازم است مقالات رسمی و بین المللی را هم در ژورنال‌های معتبر به چاپ رسانده باشید، ارائه پروپوزال و دریافت نمره مناسب در آزمون‌هایی برای رشته‌های خاص مانند GRE، GMAT و LAST از دیگر مدارک مورد نیاز برای تحصیل در کانادا محسوب می‌شود.

تحصیل دکترا در کانادا

یکی از سوالات اساسی که توسط متقاضیان مقطع دکترا مطرح می‌شود، طول دوره تحصیل است. توجه داشته باشید که تحصیل دکترا در کانادا بین 3 تا 5 سال طول می‌کشد که در بازه زمانی تحصیلی به آموزش و تحقیق مشغول می‌شوند. از شروط اساسی و پیش نیازها این است که دوره فوق لیسانس را سپری کرده باشید البته استثنائاتی هم وجود دارد که برای برخی رشته‌ها پذیرش از مقطع لیسانس به دکترا هم فراهم می‌شود که در افزایش بازه زمانی دوره تحصیلی نقش دارد. برای دانشجویانی که صرفاً برای تحصیل در کانادا زمان می‌گذارند، دوره تحصیلی آن‌ها باید ظرف مدت 3 سال به پایان برسد اما از آنجا که امکان کار پاره وقت برای دانشجویان مقطع دکترا وجود دارد، با احتساب کار پاره وقت و تحصیل، مدت زمان دوره به بیش از 3 سال می‌رسد.

بد نیست در ادامه با مراحل اپلای مقطع دکترا در کانادا هم آشنا شوید.

توجه داشته باشید که در اولین مرحله باید رشته، شهر و دانشگاه مورد نظر خود را برای تحصیل انتخاب کنید. در مرحله دوم با توجه به اینکه بخشی از فرآیند تحصیلی عملیاتی و تحقیقاتی است باید موضوع پروپوزال و پژوهش متناسب با رشته مورد علاقه خود را مشخص کنید و هدف از تعیین این موضوع و نتایج آن را نیز بیان کنید. در مرحله سوم نوبت به انتخاب استاد راهنما می‌رسد که باید کلیه مراحل آموزشی و تحقیقاتی را زیر نظر وی انجام دهید. پس از مشخص شدن استاد راهنما باید رزومه تحصیلی و کاری خود را به استاد راهنما ارسال کنید و منتظر نظر او بمانید. در مرحله بعد باید وارد وب سایت دانشگاه مورد نظر شوید و مدارک درخواستی مانند انگیزه نامه، رزومه تحصیلی، توصیه نامه، ریز نمرات مقاطع گذشته، نمره زبان و غیره را بارگذاری و هزینه‌های تعیین شده را پرداخت کنید. اگر برای تحصیل در کانادا در رشته هنر و علوم انسانی اقدام می‌کنید لازم است نمونه رایتینگ و آثار هنری خود را هم ارائه دهید. در مرحله بعد درخواست شما توسط دانشگاه بررسی می‌شود و در نهایت پس از دریافت برگه پذیرش، می‌توانید برای ویزای تحصیلی اقدام کنید.

موسسه مهاجرتی ونوس ایرجی

دریافت مشاوره در زمینه مهاجرت، یک سرمایه گذاری میان مدت و بلند مدت محسوب می‌شود چرا که قرار است آینده خود را بر اساس راهنمایی و مشاوره‌هایی که مرکز مهاجرتی و یا وکیل معتمد در اختیارتان قرار می‌دهد، شکل دهید. پیشنهاد می‌کنیم از همان ابتدای کار با مرکز مهاجرتی معتمد هماهنگ باشید و قدم به قدم پیش بروید. موسسه مهاجرتی ونوس ایرجی با برخورداری از تیم مشاوره‌ای با تجربه و خبره آمادگی راهنمایی و پاسخ به سوالات شما در زمینه تحصیل در کانادا را دارد. جهت کسب اطلاعات بیشتر با ما در تماس باشید.