مراحل ایمپلنت دندان چیست؟
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

 

اگر به‌دنبال دانستن مراحل ایمپلنت دندانی (Implant Steps) هستید و یا نمی‌دانید مراحل ایمپلنت دندان چگونه است و سخت ترین مرحله ایمپلنت کدام است، این مقاله را تا انتها مطالعه کنید.

از دست دادن دندان یکی از مسائلی است که علاوه بر ایجاد مشکل در جویدن و خوردن، در زیبایی چهره انسان و لبخند او نیز اثرگذار است. حال اگر دندان ازدست‌رفته از دندان‌های جلوی فک مانند دندان پیشین و نیش باشد، تاثیر بیشتری در چهره فرد می‌گذارد و می‌تواند اعتمادبه‌نفس را هم کاهش دهد. تا چند سال پیش روش جایگزین برای این دندان‌ها، پروتز دندان متحرک بود. با جایگزین شدن ایمپلنت دندان به جای دندان مصنوعی، دنیای تازه‌ای به روی افرادی باز شد که دوست داشتند دندانشان کاملا طبیعی به نظر بیاید. البته مراحل ایمپلنت دندان نسبت به گذاشتن دندان مصنوعی پیچیده‌تر است.

کاشت ایمپلنت دندان یکی از روش‌های پروتز دندان و درواقع روش پروتز دندان ثابت است. بهترین ویژگی ایمپلنت دندان شباهت داشتن آن به دندان طبیعی است. مراحل ایمپلنت دندان با توجه به شرایط فک بیمار انجام می‌شود و می‌تواند کمی متفاوت باشد. ایمپلنت دندان پس از کشیدن دندان قبلی یا در آوردن ریشه آن و کارگذاشتن پایه‌ای از جنس تیتانیوم در فک بیمار آغاز می‌شود. درواقع این پایه تیتانیومی جای ریشه دندان را می‌گیرد.

ایمپلنت دندان، امروزه به یکی از بهترین روش‌ها برای حل معضل بی دندانی، تبدیل شده است. استفاده از روش ایمپلنت دندان علاوه بر جبران دندان ازدست‌رفته به زیبایی لبخند، بهبود جویدن غذا و همچنین به اصلاح تکلم نیز کمک می‌کند.

انواع سرویس‌های جراحی و کاشت ایمپلنت دندان:

۱. ایمپنت تک دندان

۲.ایمپلنت دندان فوری

۳. ایمپلنت دندان بر مبنای پونتیک

۴. جراحی‌های لیفت سینوس

۵. جراحی بازسازی استخوان فک در ایمپلنت دندان

در ادامه مراحل ایمپلنت دندانی باید گفت که، پس از آن نوبت تاج دندان است که بر روی پایه پیچ شود. پس از پیچ شدن تاج دندان به پایه تیتانیومی، مراحل ایمپلنت دندان پایان می‌پذیرد. البته ایمپلنت دندان می‌تواند یک‌پارچه هم باشد و پایه و تاج دندان به هم وصل باشند. طبیعی است هر بیمار در آغاز روند درمان خود، از چگونگی مراحل ایمپلنت دندان توسط پزشک خود باخبر می‌شود.

ایمپلنت چگونه انجام می‌شود؟

ایمپلنت دندان یا کاشت دندان روشی برای جایگزینی دندان از‌دست‌داده با دندانی پروتز شده است. این دندان ایمپلنت در داخل لثه جای می‌گیرد و همانند دندان طبیعی به نظر می‌آید. پروتز دندان به شیوه ایمپلنت بر این پایه استوار است که دندان مصنوعی به‌گونه‌ای در فک بالا یا پائین کار گذاشته شود که از نظر ظاهری تفاوتی با دندان واقعی نداشته باشد. در مراحل ایمپلنت دندان پروتز دندان که به قسمت تاج دندان گفته می‌شود به همراه پایه آن در درون فک بیمار کاشته می‌شود. نتیجه کار، دندانی است که در جای خود ثابت است و شبیه یک دندان واقعی به نظر می‌آید.

مراحل ایمپلنت دندان چیست؟

مراحل ایمپلنت دندانی را می‌توان در هفت مرحله خلاصه کرد. اما با توجه به ویژگی‌های فک بیمار و بعضی درمان‌های اختصاصی که باید روی فک صورت گیرد، ممکن است چند مرحله دیگر به آن افزوده شود.

نکته مهم این است که انجام دقیق و کامل مراحل ایمپلنت دندان توسط پزشک باتجربه و متخصص ایمپلنت، در دوام و ماندگاری ایمپلنت دندان تاثیر بالایی دارد.

مراحل اولیه ایمپلنت دندان در همه افراد و دندان‌ها ثابت است و آن هم دیدن و معاینه و مشاوره است. پس از معاینه بیمار و انجام آزمایش‌ها و اسکن‌های مورد نیاز، مراحل ایمپلنت دندان و زمان آن را برای بیمار مشخص می‌کند.

  1. معاینه و مشاوره ایمپلنت
  2.  کشیدن دندان یا ریشه نهفته دندان قبلی
  3.  کاشت فیکسچر یا پست دندان
  4.  پیوند استخوان و فیکسچر
  5.  قالب‌گیری و نصب اباتمنت ایمپلنت
  6.  کاشت و جاگذاری هیلینگ یا تاج موقت
  7.  قرار دادن تاج دائمی ایمپلنت

 

8

 

مرحله اول ایمپلنت دندان: معاینه و مشاوره متخصص ایمپلنت

نخستین گام در مراحل ایمپلنت دندان معاینه دندان‌ها، فک و مشخص شدن تعداد دندان نیازمند به ایمپلنت است. در همین مرحله مشخص می‌شود کدام‌ یک از انواع ایمپلنت دندان برای بیمار مناسب است. زمان مورد نیاز برای کامل شدن مراحل ایمپلنت هم در همین مرحله مشخص می‌شود.

این مرحله نقش مهمی در موفقیت ایمپلنت دارد. زیرا در کنار بررسی سایر عوامل تاثیرگذار، پزشک باید تشخیص دهد که آیا الان بهترین زمان برای ایمپلنت دندان شخص، است یا خیر. اگر جواب مثبت بود آنگاه برای کاشت دندان ایمپلنت اقدام کند.

مرحله دوم ایمپلنت دندان: کشیدن دندان یا ریشه نهفته قبلی

دومین قدم از مراحل ایمپلنت دندان، کشیدن دندان است. اگر ریشه دندان قبلی در فک باشد، درآوردن ریشه دندان قبلی است. برای مشخص کردن فاصله زمانی بین کشیدن دندان و ایمپلنت دندان جدید، عوامل مختلفی دخالت دارند.

·تراکم استخوان بیمار

متخصص ایمپلنت، پس از کشیدن دندان بیمار، با بررسی عکس و سی‌تی‌اسکن فک او، زمان مناسب برای آغاز کاشت دندان را مشخص می‌کنند.

·نحوه شیوه کشیدن دندان

 اگر در زمان کشیدن دندان بیمار، کمترین آسیب به فک او وارد آمده باشد، جراح می‌تواند ایمپلنت فوری یا به اصطلاح ایمپلنت یک روزه انجام دهد. اما اگر هر مشکلی در لثه به وجود آمده باشد، ابتدا باید به درمان آن پرداخته شود و پس از آن مراحل ایمپلنت دندانی شروع شود.

مرحله سوم ایمپلنت دندان: کاشت فیکسچر یا پست(سخت ترین مرحله ایمپلنت)

سومین گام از مراحل ایمپلنت دندان کاشت فیکسچر دندان است. اما فیکسچر چیست؟ در پاسخ این سوال باید گفت فیکسچر همان پایه یا ریشه دندان است که تاج دندان روی آن کاشته می‌شود. روند کاشت تاج دندان روی فیکسچر مرحله مهمی در مراحل جراحی دندان ایمپلنت شده است. در این مرحله شکافی در لثه و در جای دندان ایجاد می‌شود و پایه یا همان فیکسچر در داخل لثه کار گذاشته می‌شود. همچنین تدبیری اندیشیده می‌شود تا مواد خوراکی به زیر ایمپلنت وارد نشود. به گفته عده‌ای سخت ترین مرحله ایمپلنت، کاشت فیکسچر است.

مرحله چهارم کاشت ایمپلنت: پیوند استخوان و فیکسچر

چهارمین مرحله از مراحل ایمپلنت دندانی، پیوند و استخوان و فیکسچر است. بعضی از افراد نیازی به پیوند استخوان ندارند، اما ممکن است استخوان فک بعضی افراد تراکم لازم را برای کاشت دندان نداشته باشد. در این صورت نیاز به افزودن مرحله پیوند استخوان در مراحل ایمپلنت دندان است. دلیل اصلی پیوند استخوان این است که در زمان جویدن، دهان فرد فشار زیادی به استخوان فک وارد می‌کند. پس اگر استخوان نتواند ایمپلنت را نگه دارد، عمل جراحی روکش ایمپلنت با شکست روبه‌رو خواهد شد.

در عمل پیوندِ استخوان، موادی طبیعی یا مصنوعی جایگزین استخوان کم‌تراکم می‌شود. استخوان طبیعی از بدن فرد گرفته می‌شود و پودر استخوان مصنوعی، مانند مواد دندان‌پزشکی، در لابراتوار ساخته شده است. زمان مورد نیاز برای بازسازی استخوان ممکن است به چند ماه برسد. اما در هر صورت، وضعیت فک بیمار مشخص کننده آن است. به‌طور طبیعی پیوند استخوان هزینه ایمپلنت دندان را هم بالاتر می‌برد.

مرحله پنجم ایمپلنت: قالب گیری و نصب اباتمنت ایمپلنت

قدم بعدی در مراحل ایمپلنت دندان قالب‌گیری است. پس از قرار دادن فیکسچر در لثه، با گذشت زمان، استخوان فک پایه ایمپلنت دندان را در بر می‌گیرد. این مرحله ممکن است چند ماه به طول انجامد. پس از آن نوبت به قالب‌گیری و نصب اباتمنت ایمپلنت می‌رسد. اباتمنت قطعه‌ای است که به پایه فلزی دندان وصل می‌شود و تاج دندان به آن متصل می‌شود. این مرحله ممکن است به یک جراحی کوچک نیاز پیدا کند که با بی‌حسی انجام می‌شود.

مرحله ششم کاشت ایمپلنت: کاشت و جایگذاری هیلینگ یا تاج موقت

اکنون زمان قرار دادن تاج موقت دندان ایمپلنت شده است. در این مرحله از مراحل ایمپلنت دندانی، تاج موقت دندان که باید از نظر رنگ، اندازه و شکل، مناسب دهان و فک بیمار باشد، بر روی پایه آن قرار داده شود.

9

مرحله هفتم ایمپلنت دندان: قرار دادن تاج دائمی ایمپلنت

۴ تا ۶ هفته پس از کارگذاشتن تاج موقت به آخرین مرحله از مراحل ایمپلنت دندان می‌رسیم. در این زمان تاج دائمی بر روی آن قرار خواهد گرفت و پروسه دندان ایمپلنت شده پایان خواهد یافت.

به‌طور کلی می‌توان گفت زمان لازم برای جوش خوردن دندان ایمپلنت از سه ماه برای دندان فک بالا، تا پنج ماه برای دندان فک پائین متفاوت است. مراحل ایمپلنت دندان و زمان جوش خوردن دندان به شرایط دندان و فک شخص هم بستگی دارد. به‌طور مثال اگر در فک بالای بیمار، سینوس لیفت یا بالا بردن سینوس انجام شده باشد، بهتر است به فک بیمار یک تا دو ماه بیشتر فرصت داده شود تا تراکم استخوان فک بیشتر شود. اگر فک بیمار نیاز به گرافت استخوانی یا اسپیلت کردن استخوان هم داشته باشد، باید زمان بیشتری برای جوش خوردن دندان و کامل شدن مراحل ایمپلنت در نظر گرفت.

برای کسب اطلاعات بیشتر پیرامون نحوه قالب‌گیری ایمپلنت در مراحل ایمپلنت دندانی اینجا را کلیک کنید.