به طور کلی دوربین های مداربسته و سیستم های امنیتی و حفاظتی دارای مدل و انواع مختلفی میباشند که نسبت به کارایی و نیاز ما و همچنین نوع مکان موردنظر میتوانند متفاوت عمل کنند.از این رو انتخاب یک سیستم دوربین مداربسته مناسب برای عموم مردم به یک مسئله جدی تبدیل شده است.

نکات مهم هنگام خرید دوربین مداربسته و راهنمای خرید دوربین مداربسته:
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

 

  •  
  • هدف اصلی از نصب دوربین مداربسته و سیستم های امنیتی:

هدف اصلی همه ما از نصب دوربین مداربسته و یا هر نوع دیگری از سیستم های امنیتی و حفاظتی اعم از سیستم اعلام سرقت (دزدگیراماکن) ، اعلام حریق و ...در محل سکونت و یا محل کار ،مغازه ،مکان های عمومی و ...  بالا بردن سطح امنیت جانی و مالی خود و عموم مردم و یا حتی جنبه های نظارتی و مدیریتی از محال کار و ...میباشد.

از این رو انتخاب یک سیستم دوربین مداربسته و یا سیستم های امنیتی دیگر نسبت به نیاز خود و کارایی لازم یا حتی بودجه ای مناسب به یک مقوله ی بسیار مهم تبدیل میشود که این امر نیزنیاز به آگاهی کافی در این مسئله دارد.که در ادامه به بیان انواع دوربین مداربسته متناسب با نوع مکان و کارایی و امکانات مورد نظر شما میپردازیم تا بتوانید کارآمدترین و در عین حال مناسب ترین خرید دوربین مداربسته مورد نظر خود را داشته باشید.

 

 

 

۱.دوربین مداربسته تحت شبکه ( (ipیا دیجیتال

۲.دوربین مداربسته ahd_turbohd_hdcvi

۳.دوربین مداربسته آنالوگ

حال وقت آن رسیده به اولین قدم و مهم ترین نکته خرید دوربین مداربسته و مقایسه بین این ۳ مدل دوربین مداربسته بپردازیم و نقاط ضعف و قوت هرکدام را نسبت به همدیگر بیان کنیم.

دوربین های مداربسته تحت شبکه یا همان دوربین های ip  به دوربین هایی گفته میشود که انتقال اطلاعات و دیتا به وسیله کابل شبکه به دستگاهNVR  منتقل میشوند .حتی در فواصل طولانی که نمیتوان از متراژ بالایی از کابل شبکه استفاده کرد این دوربین ها قابلیت این را دارند که به وسیله امواج رادیویی انتقال اطلاعات را انجام دهند.

 برای میسر کردن این امر نیاز به رادیو وایرلس به جای استفاده از کابل شبکه میباشد.و به این صورت تصاویر و حتی صدای محیط در فواصل طولانی حتی تا کیلومترها فاصله  از چند دوربین را میتوانند میسرسازند‌.برای مثال دوربین هایی که در جاده ها و مکان های وسیعی که پلیس و ...از آن ها استفاده میکنند از این مدل دوربین میباشند که عموما آن ها را مشاهده کرده اید.

مزیت دیگر دوربین های دیجیتال یا تحت شبکه کیفیت تصویربسیار بالا و ایده عال ان ها میباشد که حتی در طول زمان نیز دچار افت کیفیت تصویر نمیشوند.و به دلیل سوییچ هایی که درنصب این مدل بکار میروند در متراژ کابل صرفه جویی بسزایی میشود (البته در مکان های بزرگ و ووسیع )و همچنین زمان کمتری جهت نصب و راه اندازی دوربین های دیجیتال صرف میشود.

تا به اینجا از مزیت های دوربین های دیجیتال یا تحت شبکه صحبت کردیم ولی نکته قابل توجه دیگر این است که هزینه خرید و راه اندازی این دوربین ها بسیار بالاتر از دوربین دسته ۲ و ۳ میباشد که همین امر باعث شده است تا هر کسی نتواند از این مدل دوربین مداربسته بخاطر هزینه بالاتر  خرید و راه اندازی آن ها استفاده کند.

و اما بهترین راه حل چیست؟که در جواب به  ادامه به بررسی دوربین های دسته دوم یا همان ahd میپردازیم که بیشترین خرید از این مدل دوربین مداربسته محبوب میباشد

دوربین های مداربسته دسته دوم یا همان دوربین مداربسته ahd  به دوربین هایی گفته میشوند که انتقال داده و اطلاعات به وسیله کابل کواکسیال (rg59) اما با کیفیت مطلوب و بالا انجام میشود.که میتوانند با کیفیت دوربین های ipنیز در یک سری از مدل ها برابری کنند.این مدل نیز از مدل های نسل جدید دوربین مداربسته میباشند که هزینه بسیار کمتری نسبت به دوربین های تحت شبکه یا ip  دارند.و میتوانند کیفیت هایی از فول اچ دی و حتی بالاتر را برا ما فراهم سازند .و لازم به ذکر است که امروزه بیشترین حجم خرید دوربین مداربسته از این نوع دوربین میباشد که در مکان های متفاوت میتوانند ایفای نقش کنند.

همانطور که گفته شد دوربین های مداربسته ahd  میتوانند در کیفیت های گوناگون ورزولیشن های متفاوت ومتوسط و بالا  تصاویرمطلوبی را برای ما ارائه دهند.این دوربین ها در برند های متفاوتی امروزه در سرتاسر کشور عزیزمان وجود دارند که درانتخاب نوع برند و نوع دوربین مداربسته باید آگاهی کافی داشت.

برای مثال یک دوربین مداربسته با رزولیشن ۲ مگاپیکسل و یا ۵ مگاپیکسل از یک برند معتبرو مناسب نسبت به یک برند نا معتبر با همان کیفیت ۲ مگاپیکسل و یا ۵ مگاپیکسل تفاوت کیفیت تصویر بسزایی دارند که حتما برای خرید باید به این مساله توجه ویژه ای نمود.

یکی از برندهای بسیار معتبر و با کیفیت که امتحان خود را در سال های اخیر نشان داده برند داهوا میباشد که نسبت به نوع مکان و طول متراژ دید درشب توانسته است دوربین های مداربسته متفاوتی از نوع ip وahd  با کیفیت مطلوب ارائه دهد.

شرکت ایمن پاد یکی از نمایندگان معتبرو با سابقه برند دوربین مداربسته داهوا با گارانتی اصلی  میباشد که محصولات این برند محبوب را در دسته های آماده به نصب و کارشناسی شده توسط کارشناسان با تجربه خود نسبت به مکان های متفاوت شما در رزولیشن های موردنیاز قرار داده است.پکیج دوربین مداربسته داهوا روی سایت شرکت ایمن پاد در تعداد متفاوت جهت سهولت خرید مناسب شما هموطنان عزیز با توضیحات کامل و مفید قرار گرفته است.

همچنین پکیج دوربین مداربسته ارزان قیمت و اقتصادی نیزکه تولید شرکت ایمن پاد  در رزولیشن های مطلوب و متفاوت میباشند را در قیمت های بسیار مناسب تری نسبت به برندهای وارداتی  داهوا و دیگر برندهای مطرح جهت سهولت خرید و انتخاب شما هموطنان گرامی قرارگرفته شده است.

و اما میرسیم به توضیحات دسته سوم دوربین مداربسته آنالوگ :

دوربین مداربسته آنالوگ از دوربین های نسل قدیم میباشند که کیفیت تصویر و رزولیشن بسیار پایین تری نسبت به ۲ مدل ذکر شده بالا دارند وبخاطر عدم تشخیص چهره و جزئیات  امروزه دیگر کاربردی ندارند.این دوربین ها جزو ارزان ترین دوربین ها میباشند.اما مسئله ای که وجود دارد شاید عده ای با عدم اگاهی از این نوع دوربین مداربسته به دلیل قیمت بسیار پایین تر آن استفاده کنند و بعد از ان متوجه این م ضوع بشوند که به هیچ وجه نیاز های آن ها برطرف نشده و یا اینکه برای مثال اتفاقی مثل سرقت و یا ... صورت بگیرد و بعد از ان هیچ چهره و جزئیاتی از سارق را دریافت نکنند و بعد از آن مجبور به تعویض سیستم و هزینه مجدد و همچنین خسارت وارده  شوند.لذا قبل از خرید هرنوع سیستم امنیتی و دوربین مداربسته باید آگاهی کاملی صورت گیرد.تا بتوان به وسیله آن بهترین خرید با مطلوب ترین کیفیت در کنار قیمت مناسب را میسر نمود.

  • دومین نکته مهم دیگر در خصوص خرید دوربین مداربسته انتخاب مناسب دستگاه DVR و NVR   میباشد.

انتخاب دستگاه ضبط کننده تصاویر نیز یکی دیگر از مسائل مهم خرید دوربین مداربسته محسوب میشود برای مثال دستگاه ضبط کننده ای که در قیمت های متفاوت وجود دارند دارای امکانات متفاوتی نیز هستند.

۱.سیستم فشرده سازی h265 و h265 + :

 این ویژگی به شما کمک میکند هاردیسکی که روی دستگاه قرار میدهید اطلاعات به وسیله دستگاه فشرده سازی میشود و میتواند تعداد روز های بیشتری نسبت به تکنولوژی h264از فیلم های ضبط شده را برای شما فراهم سازد مثلا اگر روی هارد با حافظه ۱ ترابایت ۱۰ روز روی فرمت h264  ذخیره شود با تکنولوژی h265+  میتوانید ۲۰ روز ذخیره داشته باشید.

2.نرم افزار انتقال تصویر روی گوشی و تبلت و ... در بستر اینترنت از راه دور:

این ویژگی نیز به شما کمک میکند تصاویر زنده و حتی ضبط شده را از راه دور به وسیله گوشی و تبلت و یا لبتاب در بستر اینترنت از راه دور مشاهده کنید

۳.دستگاه ضبط کننده ظرفیت هاردیسک مورد نظر شمارا دارا باشد :

بدای مثال میخواهید هارد ۱۰ ترابایت روی دستگاه ضبط کننده قرار دهید حتما باید به این مساله توجه داشته باشید که دستگاه مورد نظر ظربیت یک هارد ۱۰ ترابایت را داشته و از آن پشتیبانی کند.

۴.دستگاه dvr  / nvr  دارای تکنولوژی تشخیص حرکت و یا تشخیص چهره باشد یا نباشد .

اگر تشخیص حرکت و تشخیص چهره و عکسبرداری از چهره افراد در حین شبانه روز برای شما مهم است باید نوع دستگاه را با تکنولوژی تشخیص حرکت و تشخیص چهره انتخاب کنید .

۵.تعداد دوربین مورد نظر و انتخاب دستگاه مورد نظر نسبت به تعداد کانال ورودی:

برای مثال فضایی دارید و درحال حاضر ۴ عدد دوربین نیاز شما را  براورده میکند.ولی ممکن است دراینده بخواهید تعداد بیشتری دوربین داشته باشید و یا فضای شما وسعت بیشتری پیدا کند که مجبور با اضافه کردن دوربین مداربسته باشید .حال اگر دستگاه شما ۴ کانال باشد دیگر نمیتوانید به آن دوربین بیشتری در اینده اضافه کنید و مجبور به تعویض دستگاه خواهید شد.دستگاه های ضبط کننده اکثرا درتعداد کانال ۴/ 8 /16/32 /64 موجود میباشند.که باید نسبت به دوربین مورد نیاز خود یکی از دستگاه های ذکر شده را تهیه کنید.

8

 

  • سومین نکته مهم دیگر انتخاب دوربین مداربسته با متراژ دید درشب  مورد نیاز :

انتخاب متراژ دیددرشب دوربین مداربسته یکی دیگر از مسائل مهم محسوب میشود.متراژ دید درشب در دوربین ها متفاوت میباشند.برای مثال اگر فضایی دارید که ۵۰ متر طول دارد باید دوربینی خریداری شود که در شب بتواند تا فاصله ۵۰ متر را به خوبی و با کیفیت مطلوب تصویربرداری کند.

  • چهارمین نکته انتخاب نوع دید درشب دوربین مداربسته :

۱.دوربین مداربسته با دید درشب مادون قرمز ( سیاه و سفید )

دوربین های مداربسته با دیدشب مادون قرمز تصاویر را در تاریکی مطلق و بدون نور در شب بصورت سیاه و سفید نمایش میدهند.

۲.دوربین مداربسته با دید درشب رنگی استارلایت فول کالر وارم لایت

دوربین های مداربسته با تکنولوژی وارم لایت استارلایت میتوانند تصاویر را در تاریکی مطلق و شب بصورت کاملا رنگی و مانند روز نشان دهند.

  • پنجمین نکته انتخاب جنس دوربین مداربسته :

یکی دیگر از نکته های مورد نظر جنس کیس دوربین مداربسته میباشد که معمولا در دو توع فایبر گلس (پلاستیک فشرده ) و فلزی موجود میباشند.

  • ششمین نکته انتخاب شکل ظاهری دوربین مداربسته :

دوربین های مداربسته با لنز فیکس و ثابت دارای دو نوع شکل ظاهری هستند دام و بولت .

اگر در مکان مسقف درنظر دارید از دوربین مداربسته استفاده کنید حدالامکان دوربین های دوربین های دام (سقفی ) و اگر در مکان های خارجی یا outdoor که دوربین مداربسته در معرض رطوبت و گرد و غبار است از دوربین های بولت استفاده شود.دوربین های بولت معمولا دارای استاندارد ip66 و ip 67  هستند که در معرض رطوبت و گرد و غبار کاملا مقاوم هستند.

  • هفتمین نکته انتخاب گارانتی دوربین مداربسته :

گارانتی اصلی یکی از شرط های اساسی یک برند دوربین مداربسته محسوب میشود.بسیاری از برندها وجود دارند که شامل چند نوع گارانتی متفاوت هستند.برای مثال از یک برند شناخته شده چندین نوع گارانتی وجود دارد تعدادی مونتاژ داخل و تعدادی وارداتی هستند و حتی در کیفیت کالا نیز تفاوت ایجاد میشود.هیچ ارزانی بی دلیل نیست لذا در انتخاب کالای اصلی با گارانتی اصلی باید بسیار دقت کنید.

  • هشتمین نکته خرید کابل و کانکتورها و لوازم جانبی با کیفیت :

نکته قابل توجه دیگر که بسیار اهمیت دارد لوازم جانبی دوربین مداربسته میباشد.برای مثال نوع کابلی که مورد استفاده  قرار میگیرد نسبت به شرایط محیطی ،طول کابل و... اهمیت به سزایی دارد.همانطور که نوع و برند دوربین مداربسته و هاردیسک و دستگاه ضبط کننده تعیین کننده کیفیت هستند به همان اندازه کابل و اتصالات نیز مهم هستند.اگر در مسافت های طولانی و در شرایط اب و هوایی متفاوت از کابلی با سطح مقطع نا مناسب و کانکتور های بی کیفیت و ضعیف و حتی منبع تغذیه نا مناسب استفاده شود در آینده مشکلاتی جدی از جمله قطعی تصاویر،نویز شدید،تار شدن تصویر و .... را به همراه خواهد داشت.

  • نهمین نکته استفاده از لوله فلکسی و یا لوله با کیفیت برای کابل هایی که در دسترس وهوای آزاد قرار دارند:

نکته قابل توجه دیگر کابل هایی که در معرض اب و هوای آزاد و یا در دسترس هستند حتما داخل لوله فلکسی و یا لوله هایی با استقامت بالا قرار گیرند تا هم از شرایط اب و هوایی و سرد و گرم شدن در امان بمانند .و هم از جنبه امنیتی به طوری کابل کشی شوند که  حدالامکان در دسترس نباشند که به راحتی مورد قطعی و کشیدگی قرار گیرند.

  • دهمین نکته انتخاب نیروی با تجربه جهت نصب و راه اندازی سیستم دوربین مداربسته:

انتخاب یک نیروی با تجربه جهت نصب و راه اندازی بسیار نکته مهمی میباشد .نیرویی که از استانداردهای دوربین مداربسته به خوبی مطلع باشد .نیروی باتجربه مسیر کابل کشی را به گونه ای تعیین میکند که هم با حداقل کابل نیاز شمارا برطرف سازد و هم مسیر کابل کشی حدالامکان در دسترس نباشد .و همچنین ارتفاع دوربین ها از حداقل و حداکثر خود نسبت به مکان نصب و زاویه دید و جایگزاری دوربین ها برخوردار میشوند و همین امر باعث بهترین دید دوربین و به حداقل و صفر رساندن نکات کور دوربین مداربسته میشود.

حدالامکان از شرکت های معتبری که فروش و خدمات و گارانتی معتبری دارند استفاده کنید.تا بهترین نتیجه مطلوب را کسب کنید.