دولت‌های مختلف با تفکر استکباری آمریکا مخالفت دارند و حضور ایران در این منطقه باتوجه‌به اینکه ایران را در برابر سیاست‌های غرب می‌دانند الگویی است برای اینکه بتوان سیاست ضد استعماری را تقویت کرد.

حضور ایران در مناطق آمریکای لاتین و آفریقا الگوی ضد استعماری است
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

اکبر معصومی، کارشناس ارشد مسائل بین‌الملل پیرامون سیاست خارجی دولت سیزدهم گفت: رفتار دولت فعلی در سیاست خارجی برگرفته از سیاست مقاومت فعال است و باعث شد که بتوانیم از سیاست یک‌طرفه اخیر خارج شویم و وارد فضای جدیدی شدیم که این سیاست خارجی برگرفته از رویکرد منافع محور برای کشور است.

وی افزود: در سفر دولت به قاره آفریقا به‌عنوان بازیگر اقتصاد در حوزه منابع طبیعی باید گفت این حوزه طی ۱۱ سال گذشته مغفول بوده است و نشان می‌دهد سیاست خارجی تمام‌عیار با نگاهی وسیع با جامعه بین اللمی مواجه هستیم.

کارشناس ارشد مسائل بین‌الملل اظهار کرد: با ادامه این سیاست تصور و نقشه آمریکا برای تأثیرگذاری بر نفت و اقتصاد ایران خنثی می‌شود و شکستی برای تحریم و سیاست‌های آمریکا در پی خواهد داشت و انزوای مورد خواست دشمن خارج می‌شویم.

وی افزود: محور رسانه عبری و غربی باسیاست‌های دوگانه سعی دارد افکار عمومی کشورها را مدیریت کند تا بتواند منافع خودش را تأمین کند.

معصومی ادامه داد: اینکه غربی‌ها در آفریقا حضور دارند و رقابت برای سرمایه‌گذاری در این منطقه را دنبال می‌کنند قصد دارند در حیاط‌خلوت آمریکا کشور ورود نداشته باشد.

وی با بیان اینکه آفریقا منطقه‌ای است که برای ارتباط ایران با این منطقه دارای سود سرمایه‌گذاری است افزود: باید منافع ملی را خارج از چارچوب خواست غربی‌ها و رسانه‌های غربی پیگیری کنیم و در داخل کشور انتظار این است جامعه فریب این رفتار رسانه‌ای را نخورند؛ چراکه دشمن دنبال این است از طریق گمراه‌کردن افکار عمومی اهداف خودش را محقق سازد.

کارشناس ارشد مسائل بین‌الملل تصریح کرد: آمریکا در حوزه سیاست خارجی طی دهه‌های اخیر افت داشتند؛ یعنی حیاط خلوتی که مطرح بود را در اختیار ندارند.

وی ضمن تأکید بر این مطلب که دولت‌ها با تفکر استکباری آمریکا مخالفت دارند افزود: حضور ایران در این منطقه باتوجه‌به اینکه ایران در برابر سیاست‌های غرب می‌دانند الگویی است برای اینکه بتوان سیاست ضد استعماری را تقویت کرد.

معصومی تصریح کرد: ایران به قدرت و توان رسیده که در حیاط‌خلوت آمریکا در پی نقش‌آفرینی است و با کشورهایی مانند ونزوئلا منافع مشترک تعریف می‌کند و به سمت رابطه راهبردی حرکت کرده است.

وی افزود: عربستان در زمانی دنبال رابطه با ایران بود که ایران از طریق سیاست صحیح و متوازن حرکت کرد و از رویکرد یک‌طرفه در برجام خارج شد و این رویکرد خودبه‌خود کشورها به سمت ایران متمایل کرد.

کارشناس ارشد مسائل بین‌الملل با اشاره به اینکه هر زمان با غربی‌ها دنبال سیاست یک‌جانبه بودیم به نتیجه نرسیدیم گفت: در دولت سیزدهم به سمت سیاست متوازن رفتیم و توانستیم منافع ملی خود را تأمین کنیم.

وی افزود: مانور روی برجام حدود ده سال زمان برد و برای ایران آورده‌ای نداشت و غربی‌ها در زمان انعقاد برجام منفعتی را برای ایران متصور نبودند و بعد از تحریم‌ها و مذاکرات شاهد شدیدترین تهدیدات از سمت غرب بودیم.

معصومی خاطرنشان کرد: امروز شاهدیم باسیاست توجه به همسایگان منافع اقتصادی و سیاسی ایران تأمین می‌شود و نشان می‌دهد سیاست متوازن ایرانی صحیح و موفق بوده است.

سیاست ایرانی یک مجله صوتی و تصویری است. سیاست ایرانی برنامه‌ای برای علاقه‌مندان به سیاست است که نگاه فراوانی به موضوعات مختلف دارد. این برنامه از چهار میز تخصصی تشکیل شده است که هدایت آنها را اساتید و اعضای هیئت‌علمی دانشگاه‌ها ‌ نیز روزنامه‌نگاران باسابقه بر عهده دارند.

مصطفی صادقی سردبیری این برنامه و فریدون ماهر نیز تهیه‌کنندگی این برنامه را بر عهده دارند. مجله صوتی و تصویری سیاست ایرانی به مدت صد بیست دقیقه پنجشنبه هر هفته از رادیو گفت و کو پخش می‌شود.