مقاومت ایران با تمام فراز و فرودها در افول قدرت آمریکا مؤثر بوده و در مجموعِ تهدیدات آمریکا؛ ایران از ظرفیت بالا و ژئوپلیتیک ویژه‌ای در مقایسه با روسیه و چین برخوردار است.

مقاومت ایران در برابر استکبار در افول آمریکا مؤثر بوده است
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

ابوالفضل ظهره‌وند، کارشناس مسائل بین‌الملل پیرامون نظم جدید منطقه‌ای گفت: ظرفیت نرم آمریکا رو به افول است و این روندی است که دو دهه اخیر شروع شده است.

وی افزود: این موضوع به منظومه معرفتی باز می‌گردد که نتوانسته با واقعیت‌های مدانی پیش برود؛ زمانی پرچم‌دار لیبرالیسم کلاسیک بودند ولی از دل این جریان محافظه‌کاری خارج می‌شود و این جریان دورنمای رؤیای جهانی را نتوانست به‌عنوان پیشران معرفی کند.

کارشناس مسائل بین‌الملل با بیان اینکه کشورها در سایه گفتمان و ظرفیت نرم قدرت‌های خود را گسترش می‌دهند و در کنار آن پول مسلط و بازار تعیین‌کننده است اظهار کرد: بعد از پایان لیبرالیسم و روی کار آمدن سرمایه‌داری و سرمایه خواری، قدرت‌های نوظهور در افول آمریکا مؤثر بوده‌اند.

وی افزود: هر چند جنبش وال‌استریت سرکوب شد؛ اما در بطن و متن جامعه بی‌عدالتی و عدم‌قطعیت در دورنمای روند‌های جهانی وجود دارد و به کرونا نشان داد چگونه اقشار متوسط تبدیل به قشر ضعیف می‌شود و اقشار ثروتمند افزایش ثروت داشتند.

ظهره‌وند ضمن اشاره به اینکه اینترنت فرصتی بود که تبدیل به تهدیدی برای غرب شد و خرده‌فرهنگ‌ها درحال‌توسعه است ادامه داد: در یک دهه اخیر شاهد بودیم قدرت‌های نوظهور روی کار آمدند و سهم بازار را می‌گیرند و به بی‌اعتمادی به دلار دامن می‌زند.

وی افزود: مقاومت ایران با تمام فراز و فرودها در افول آمریکا مؤثر بوده و در مجموع تهدیدات آمریکا، ایران از ظرفیت بالا و ژئوپلیتیک در مقایسه با روسیه و چین برخوردار است. قدرت‌های مالی روسیه و چین بالا است؛ اما از جنبه ظرفیت‌های نرم و بازیگری و اثرگذاری اصلاً با ایران قابل‌مقایسه نیستند؛ لذا مقاومت ایران در برابر آمریکا برای چینی‌ها و ادامه چالش با آمریکا فضاسازی کرد.

کارشناس مسائل بین‌الملل تصریح کرد: روسیه توانست در سایه فرصت مقاومت، پیوند پایدار با اروپا برقرار کند و این به ضرر آمریکا بود؛ چراکه آلمان اگر به انرژی ارزان برسد می‌تواند در برابر آمریکا ایستادگی کند.

وی با بیان اینکه سایر کشورها مانند فرانسه نیز اعلام کردند که قصد دارند به‌عنوان بلوکی مستقل از آمریکا روابط خود را با آسیا گسترش دهیم افزود: فروپاشی یورو تهدیدی جدی بود و از سویی کرونا نشان داد نمی‌توانند در بحران به آمریکا اعتماد کنند.

ظهره‌وند خاطرنشان کرد: هویت مشترک اروپایی با مؤلفه بیرونی مانند ترامپ قرار است بشکند و با این اتفاق اروپا واکنش نشان می‌دهد؛ اروپا گران‌ترین سوخت را از آمریکا خریداری کردند و هزینه چالش آمریکا با روسیه توسط اروپایی‌ها پرداخت شد.

وی افزود: اروپا و امریکا در عراق و افغانستان شکست خوردند و مناسبات ارباب‌ورعیتی آمریکا چالش‌زا شده است و اگر چین تبدیل به کارخانه تولید جهانی شود و کانالی برای عرضه کالا شود و ورود منابع به داخل چین صورت بگیرد تمام هژمونی قدرت آمریکا را از بین خواهند برد.

این کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: ایران با تمام فشارهایی که آمریکا آورده درحال‌رشد است و در حال تبدیل‌شدن به همکار راهبردی روسیه و چین است و در پی آن در پیمان‌های شانگهای و بریکس عضو شدیم.

وی افزود: دولت فعلی توانسته ۱. ۵ میلیون بشکه نفت را به فروش برسانند و فشار آمریکا بر روسیه وجود دارد و می‌توان منافع خودمان را در میدان دنبال کنیم و در برابر هژمونی آمریکا ایستاد.

ظهره‌وند اظهار کرد: باید درک و تصویر درستی از مسئله توسعه داشته باشیم آیا مدل‌های تجربه شده در ایران قابل تجربه است و می‌توان با نگاه ایدئولوژیک مسائل را حل کرد؟ توانستیم تا امروز نقش دین را به‌عنوان مؤلفه کلیدی در راهبری جامعه معرفی کنیم.

وی با تأکید بر این مطلب که باتوجه‌به اتفاقات اخیر و نقش کلیدی ایران در توسعه روابط چین و روسیه باید سهم ایران در روندهای جهانی مشخص باشد افزود: ظرفیت نخبگانی خوبی در ایران وجود دارد و نگاه گذشته دارای کارکرد نیست و واقعیت این است اگر در گذشته دیپلماسی به‌درستی پیش می‌رفت برجام نباید شکل می‌گرفت.

این کارشناس مسائل بین‌الملل ادامه داد: مؤلفه‌های قدرت باید به‌خوبی احصا شود و در رویکرد کلان سهم ایرانی در افق بلندمدت مشخص باشد و در رؤیای ایرانی باید درک حداقلی از تحقق‌پذیری آن را مشخص کنیم.

وی افزود: برای خروج از تنهایی استراتژیک باید پیمان دفاعی با کشورهای چین و روسیه داشته باشیم چون نمی‌توان همیشه در نقطه سربه‌سر در مسائل امنیتی منطقه قرار داشته باشیم.

ظهره‌وند تصریح کرد: فارغ از نگاه حزبی و جناحی و در افق ملی افکار عمومی باید در قالب رسانه و فضای مجازی توجیه شود و باید تهدیدات و فرصت‌ها در این صحنه در جامعه تبیین کنیم.

وی افزود: باتوجه‌به خطر فروپاشی داخلی آمریکا، آمریکایی‌ها در صدد بازگرداندن هژمونی است؛ لذا نوع سیاست‌های پولی و مالی و سایر مسائل کشور دارای اهمیت است.

این کارشناس مسائل بین‌الملل خاطرنشان کرد: اگر قرار است در تراز جهانی بازیگری کنیم باید سبک زندگی را برای مردم معرفی کنیم و به مردم اطمینان میدانی و افق روشن دهیم؛ لذا شیوه حکمرانی باید در تراز قرار گیرد و دولت مردان باید افق‌های باز کشور را به‌خوبی ترسیم و ارائه کنند.

وی افزود: در دنیای امروز همه چیز باید ملموس باشد و عده‌های سرخرمن کاربرد ندارد و باید سیاست‌ها به‌صورت روزانه مورد نقد قرار گیرد و در این راستا کار با بدنه ساختار و تعامل با نظام سیاسی متفاوت می‌شود.

ظهره‌وند با اشاره به اینکه گفتمان و افق کار کشور باید بازنگری شود تا بتوان بدنه اجتماعی را در مسیر کشور متقاعد کنیم گفت: امروز روندها در حال التهاب هستند و هنوز اوکراین در مسیر نتایج قطعی نیست و نقش‌آفرینی آمریکا هنوز ادامه خواهد داشت همانند اینکه آمریکا در منطقه افغانستان نیست؛ اما حضور و اثرگذاری در این منطقه دارد.

وی افزود: آمریکا و دشمنان ثبات اقتصادی در کشور‌های مختلف کاهش می‌دهند تا پول‌های مالی به نفع دلار ازرده‌خارج شوند.

سیاست ایرانی یک مجله صوتی و تصویری است. سیاست ایرانی برنامه‌ای برای علاقه‌مندان به سیاست است که نگاه فراوانی به موضوعات مختلف دارد. این برنامه از چهار میز تخصصی تشکیل شده است که هدایت آنها را اساتید و اعضای هیئت‌علمی دانشگاه‌ها ‌ نیز روزنامه‌نگاران باسابقه بر عهده دارند.

مصطفی صادقی سردبیری این برنامه و فریدون ماهر نیز تهیه‌کنندگی این برنامه را بر عهده دارند. مجله صوتی و تصویری سیاست ایرانی به مدت صد بیست دقیقه پنجشنبه هر هفته از رادیو گفت و کو پخش می‌شود.