مدل استعمار مدرن آمریکا پوسیده شده است
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

بعد از سال‌ها مبارزه آمریکایی‌ها پایگاه قدرت خودش را در آمریکای لاتین ازدست‌داده است و مدل استعمار مدرن آمریکا پوسیده شده است.

دکتر سجاد واعظ، کارشناس ارشد روابط بین‌الملل، استاد دانشگاه و تحلیل‌گر مسائل آمریکای لاتین پیرامون ظرفیت‌های آمریکای لاتین گفت: جریان اصیل ممکن است تغییراتی داشته باشد؛ اما هیچ‌گاه از بین نمی‌رود؛ چون صدای فریاد تاریخ در گوش‌های باقی می‌ماند و ظلم علیه آمریکای لاتین در تاریخ ثبت شده است.

وی افزود: چیزی که آمریکایی‌ها روی آن سرمایه‌گذاری کردند و به‌عنوان اهرم استفاده می‌کنند حوزه رسانه و اقتصاد است که تمام دنیا را دچار چالش کرده است.

کارشناس ارشد روابط بین‌الملل اظهار کرد: سبک زندگی آمریکایی کاملاً زندگی انتزاعی را برای مردم دنیا تبلیغ می‌کند به‌واسطه لابی رسانه‌ای است و با اهرم اقتصادی اجازه نمی‌دهد جریان اقتصادی در سایر کشورها به پویایی لازم برسد.

وی با بیان اینکه بعد از سال‌ها مبارزه آمریکایی‌ها پایگاه قدرت خودش را در آمریکای لاتین ازدست‌داده است افزود: مدل استعمار مدرن آمریکا پوسیده شده است و نمی‌توان در کشوری فردی بدون جریان مردمی حمایت‌کننده فعال باشد و مدیریت کند.

این استاد دانشگاه ادامه داد: مردم کلمبیا به جریان آمریکایی بی‌اعتماد هستند و امروز جریان چپ در این کشور فعال شده و همین اتفاق را در برزیل به‌عنوان بازیگر اصلی و کشوری صنعتی در آمریکای لاتین نیز شاهد هستیم.

وی افزود: برزیل به‌صورت معجزه‌گر از زیر فشار آمریکایی‌ها خارج شدند و همه اینها نشانگر این است اگر مقتدرترین و ثروتمندترین کشور باشید نمی‌توان باشعور ملت‌ها بازی کرد و روی‌آوردن مردم برزیل به داسیلوا در فضای سیاسی این کشور نشان‌دهنده همین موضوع است.

تحلیل‌گر مسائل آمریکای لاتین تصریح کرد: باتوجه‌به برگشت چپ‌گرایان و داسیلوا به قدرت برزیل فرصت مناسبی برای ایران و احیای روابط است؛ چراکه در جریان هسته‌ای ایران منفعل نبود و صرفاً منافع خودش را انتخاب نکرد و تعامل بی‌نظیر با ایران داشتند.

وی افزود: باتوجه‌به تحریم‌ها علیه ایران و صنعتی بودن برزیل می‌توان از ظرفیت‌های کشاورزی و صنعتی این کشور بهره‌مند شد و باتوجه‌به روی کار آمدن این جریان در برزیل و آمریکای لاتین باید از اینها حمایت‌های تجاری، اقتصادی، دفاعی و امنیتی از سوی دولت سیزدهم شود.

واعظ خاطرنشان کرد: ایران دارای گفتمان تمدنی و تاریخی است، مرزهای تمدنی خود را تا مدیترانه پیش برده و پازل‌های قدرت مقاومت باید با هم در راستای مبارز با استکبار هم‌افزایی داشته باشند و در حرکت دولت سیزدهم به سمت آمریکای لاتین باید ادبیات سیاسی مقاومت برجسته شود.

سیاست ایرانی یک مجله صوتی و تصویری است. سیاست ایرانی برنامه‌ای برای علاقه‌مندان به سیاست است که نگاه فراوانی به موضوعات مختلف دارد. این برنامه از چهار میز تخصصی تشکیل شده است که هدایت آنها را اساتید و اعضای هیئت‌علمی دانشگاه‌ها ‌ نیز روزنامه‌نگاران باسابقه بر عهده دارند.

مصطفی صادقی سردبیری این برنامه و فریدون ماهر نیز تهیه‌کنندگی این برنامه را بر عهده دارند. مجله صوتی و تصویری سیاست ایرانی به مدت صد بیست دقیقه پنجشنبه هر هفته از رادیو گفت و کو پخش می‌شود.

شبکه گفت‌وگو را علاوه بر امواج رادیو می‌توانید از طریق گیرنده‌های دیجیتالی، رادیونما، اپلیکیشن ایران صدا و آدرس اینترنتی radiogoftogoo.ir نیز دریافت کنید. همچنین علاقه‌مندان می‌توانند از طریق شماره ۰۹۰۳۹۱۳۴۷۴۴ در پیام‌رسان‌های مجازی و سامانه پیامکی ۳۰۰۰۰۱۰۳۵ با این برنامه و دیگر برنامه‌های رادیو گفت‌وگو در ارتباط باشند.

 
خبرنگار : وحید فکری